Risk för ben-/fotskabbsmitta när jag man köper utrustning?

bettysmatte

Trådstartare
Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma hos någon och provats. Inte i dåligt skick, men det var alltså tydligt att de hade varit utanför lådan och provats pga att det satt ett par bitar smuts i en kardborre. Efteråt har jag reflekterat över detta. Fotskabb är ju väldigt smittsamt och smittar även genom utrustning och människor från häst till häst. Upp till 2 månader kan kvalstret leva i en miljö, enligt SVA. När man köper begagnad utrustning tar man ju en risk, men borde inte ny utrustning saneras innan den skickas till ny kund (vilket jag inte tror att den gör)? Är det en fånig fundering, eller är det en risk som man kanske borde fundera över? "Kvalstren dör vid frysgrader", står det hos SVA, så man borde kanske frysa utrustning innan man sätter den på sin häst? Fast då kan man ju förmodligen inte prova och returnera...
 
Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma hos någon och provats. Inte i dåligt skick, men det var alltså tydligt att de hade varit utanför lådan och provats pga att det satt ett par bitar smuts i en kardborre. Efteråt har jag reflekterat över detta. Fotskabb är ju väldigt smittsamt och smittar även genom utrustning och människor från häst till häst. Upp till 2 månader kan kvalstret leva i en miljö, enligt SVA. När man köper begagnad utrustning tar man ju en risk, men borde inte ny utrustning saneras innan den skickas till ny kund (vilket jag inte tror att den gör)? Är det en fånig fundering, eller är det en risk som man kanske borde fundera över? "Kvalstren dör vid frysgrader", står det hos SVA, så man borde kanske frysa utrustning innan man sätter den på sin häst? Fast då kan man ju förmodligen inte prova och returnera...
Ja, man kan ju tycka att ny utrustning borde vara okej.
Men jag hade nog mer trott att jag fått in fotskabb tex via hovslagaren eller någon annan och inte kopplat det till inköpt utrustning eftersom det lär ta ett tag innan dt märks.
Hovslagare och annan djurhälsopersonal kan nog tyvärr sprida det en del helt ovetandes.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: lil-sis
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 925
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 242
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp