Tass-abscess?

Indiv

Trådstartare
Nu har stackars lille blivit "sjuk" igen. Har sedan igår börjat slicka sig som en dåre på en framtss och då upptäckte ja att han hade en slags abscess, ett vätskande och klibbigt sår emellan tårna på två ställen. Han ömmade jättemycket igår och jag tvättade rent med ljummet vatten och la sånt man lägger på brännskada hos människa (namn?) emellan de tårna, drog över en luftig strumpa (en stickad) och tejpade fast den lös så han inte kunde slicka sig.
Ska han få slicka på sret? Han haltade inte längre idag men såret ser inte bra ut än, även om det har torkat upp lite och nu blivit rött igen.
Känns som en bagatell att dra till kliniken med, det hjälpte inte förra gången heller.
Ska man avvakta några dagar oh sedan åka in ifall det inte blir bättre? Huskur eller annat förslag? Han haltar som sagt inte längre idag, har för en gångs skull inga problem med magen eller så heller...

Sv: Tass-abscess?

Han ska absolut inte slicka på såret!
Tvätta rent och fortsätt täck det som du gjort hittills.

Ja har gjort detta nu när ag inte varit hemma under 2timmar och han låter det vara ifred om jag är med och säger till. Men det är ju lite äckligt, trots att jag tvättade och torkade av det noga, han gnyr när man rör vid det och är alldeles puttinuttig nu :S
Han hade tassvamp för ca 3 veckor sedan men det har försvunnit på alla tassar, detta kom ganska plötsligt och vad jag vet har han varken blivit trampad, gått med blöta tassar eller är allergisk mot något (har ju haft stenkoll på fussingarna sedan svampen bröt ut)

Det låter som furunkulos. Googla så hittar du massor aw info. Eftersom man brukar wilja utreda ew bakomliggande sjukdomar, som t e demode[ks], tycker jag att du ska uppsöka weterinär. Det kan också röra sig om en inkapslad tagg el dylikt som orsakat en böld. Då måste man plocka bort taggen (eller wad det månde wara) för att såret ska läka ok.

Huskur annars att bada tassen i grönsåpabad dagligen. Du måste klippa rent runt furunkeln (om det nu är en sådan) pch lufta mycket. Tassbandage stänger in, men kan ju wara nödwändigt - det är dock bättre med krage på.

Ring din wet.

Fö är det ju inte alls säkert att det är en furunkel, det är bara min gissning utifrån din beskriwning!

grejen är att det inte är en böld utan öppna sår, två stycken på var sin sida om mittentån, precis vid "knogen" som att han fått en tryckskada eller så. Borde inte vara e tagg eller främmande föremål eftersom det är fler än en och de ser likadana ut. Kan det vara en inflammation i klosäcken som har hamnat utanpå tro?

misstänker hot spot när jag läser och jämför, ska ringa veterinären nu och höra...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 225
Senast: trollmamma
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 856
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 764
Senast: Messy
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd