Tävla 3,5åring

Sv: Tävla 3,5åring

en del klubbar tillåter det på klubb tvälingar men inte på "riktig tävling", men en 3½ årig häst räknas som 4 år om tre veckor så då är det fritt fram.

Varför tävla en så ung häst?

Vad skulle det finnas för nackdelar med att börja så smått med sina 3,5åringar?!
Om jag hade kunnat så skulle min 3,5åring gått höstens klubbtävlingar LC dressyr o små clear round hoppningar för att få lite "skinn på näsan"

OKej, är lite ny på detta med unghästar.
Har inte köpt henne än men ska provrida för andra gången på onsdag.

Så Även om hon är född i augusti 2003 så räknas hon som 4år i januari?

Ang varför jag vill få ut en såpass ung häst på tävlingsbanorna är för att jag tidigt vill vänja henne vid miljön. Självklart inte tävla på allvar.

Hon räknas som 4 från årsskiftet,
men ha ändå hennes egentliga ålder i åtanke!

Rätt inställning för tävlandet av unghäst!

Om så hästen är född 31/12 2003 så räknas den som 4 år 1/1 2007.

Om du är ny på detta med unghästar så ta hjälp av en BRA tränare direkt från början, bara för att den är fyra så är det inte alls säkert att den är mogen för att ut och tävla direkt, likaväl så behöver du lära känna den innan, du har ju inte ens köpt hästen än, ha inte för bråttom det är lätt att det blir ordentliga bakslag då och det är värre att försöka reparera i efterhand än att ta det lite för lungt i början.

Jag är van unghästar, dock inte regler för tävling med unghästar ;)

Självklart far man inte bort med hästen direkt utan först efter några månader beroende på hur hon utvecklas, denna ponny är redan väldigt välutvecklad både fysiskt och mentalt för sin ålder dock är hon turligt nog i princip bara är sutten på i skitt och trav.
Hur kan man tro att någon skulle fara iväg och tävla med en unghäst direkt när man fått den :crazy:

Det är inte alls svårt att tro efter ha läst inlägg här :smirk: inte alls en ovanligt företelese.

Tips är ju att du skaffar TR.

Jag var bara nyfiken! Sorry!
Jag tycker att folk i allmänhet ger sig ut tidigare o tidigare med sina hästar o sen håller de bara två år o sen har de kotledsinfl. o annat skit...

Som peder fredriksson sa: Antingen tävlar man mellan 3 och 7 eller mellan 7 och 16...

(inget citat för jag kommer inte exakt ihåg vilka åldrar han sa, men jag hoppas ni förstår budskapet!)

Jag hörde oxå det! Många gånger! :p Har spelat in det o lyssnar på det med jämna mellanrum!:D
Har gillat Peder o hans ridning sen han var ponnyryttare. Härlig inställning han har!:bow:

Som peder fredriksson sa: Antingen tävlar man mellan 3 och 7 eller mellan 7 och 16...

(inget citat för jag kommer inte exakt ihåg vilka åldrar han sa, men jag hoppas ni förstår budskapet!)

4-6 år eller 6-14/16 år tror jag det var. Det intressanta är att han själv tävlar unghästar, t.ex. Malte. Alltså kan man tävla sina unghästar även med en sån inställning :smirk:

4-6 år eller 6-14/16 år tror jag det var. Det intressanta är att han själv tävlar unghästar, t.ex. Malte. Alltså kan man tävla sina unghästar även med en sån inställning :smirk:

Ha ha vi skrattade ordentligt när vi hörde hans kommentar, först står han och berättar om att Malte vunnit både 5 och 6-års champ och strax efter kläcker han ur sig att antingen är de bäst mellan 4-6 eller så är de det från 6-14år, så med andra ord är det slut på framgångarna för Malte nu då ;) :D Blev nog inte så lyckat ordval där.

*kl*
Jag har inte varit med i tävlingssvängen på ett bra tag o har inte sett så många unghästklasser förrän nu det sista året.
Men det jag har sett har gjort mig lite ledsen... Många ryttare har ínte alls förberett sina hästar innan de kommer ut. Hästarna är knappt styrbara o har väldigt dålig balans.

Jag tycker det är ok att åka ut o tävla med sina unghästar, men varför ha så brått? Är det inte bättre att satsa långsiktigt o ta det lugnt? Om man läser startlistorna är det många som är ute flera gånger i månaden med sina fyraåringar.

Tycker det är en intressant fråga o jag blev glad när jag hörde Peders uttalande, men det var kanske bara tomma ord?

Ni som har unghästar, vad tycker ni är rimligt tränings o tävlingsupplägg? O vad har ni för mål?

Läser ibland trådar med unga hästar som hoppar si o så högt, varför låter man de hoppa på 1.40 som fyra- femåringar? Vad vill man uppnå? Hur är skadestatestiken egentligen på våra hästar nu om man jämför mot 80-90 talet?

Vill inte dömma någon eller så, jag är uppriktigt intresserad!
Jag är uppväxt med den gamla skolan, "skynda långsamt"! :D

Jag har en 3,5 åring som jag tänkt börja tävla under 2007 då hon blir 4 år.

Jag har anmält mig till en LC:2 dressyr 14 januari på ridklubben, tänkte att det är en bra miljöträning och inte behöver tas så seriöst.
Sedan har jag tänkt att rida kanske 2 st LC till under våren om jag lyckas hitta några, det var rysligt dåligt med LC på lokalt i regionen, så kanske får åka 10 mil till nästa distrikt.

Tänkte vara med på en 70 cm Hunting i maj om hästen är redo för det.

Sedan får jag se hur det går med hoppningen om det blir någon tävling i det. Det börjar ju på 90 cm på lokalt så jag skulle helst hitta en klubbtävling på lite lägre först.

Målet är att vara med på kvalitets, men hinner vi inte eller det inte känns bra så skippar vi det.
Jag vill ju att min häst ska hålla i 20 år till! :)

Låter ju som ett vettigt upplägg!
Tycker du att det är tidigt att ha championat som idag, hade det varit bättre att vänta o ha 7- o 8årschampionat istället? Då hinner ju hästarna få en bra utbildning o de hinner växa både mentalt o fysiskt.

jag anser inte att championaten är "för tidiga" som det är nu MEN det beror helt på hur hästen är utvekclad och inte minst på ryttaren, alldeles för många ryttare med alledeles fördåliga ridkunskaper och hästkunskaper ska absolut ha unghäst (fast en gammal läromästare hade varit vad de borde ha, men det är ju inte lika coolt) och ut och tävla och inte minst på championaten, dessa hästar får aldrig tillräckligt med utbildning och rätt ridning för att fixa detta, och jag tror flera av dessa inte kommer att hålla/bli något i framtiden trots att många av dem säket hade bra kapacitet, det har ryttaren förstört på vägen eftersom kunskapen saknats.

Sen så har vi det här idiotiska med hur många kvalförsök som helst, vilket gör att en del som inte lyckas med sina nollor halft håller på att hoppa ihjäl sian hästar för att få ihop dem, det var helt klart mycket bättre när du hade 6-8 starter på dig att ta dina tre nollor, klarade du inte det så hade varken du eller hästen ändå i seminfinalen att göra.

Senast ändrad av en moderator:

Precis så som jag känner också. Det är ungefär som man köper en travare till sina barn för de är så billiga... :crazy:

Men kan vi som ryttare eller uppfödare påverka championatskvalen på något sätt eller det är bara att gilla läget? Jag har varit på breeders o tittat vid ett par tillfällen o tittat. Vissa ekipage undrar man ju hur de lyckats kvala överhuvudtaget... Det är rena katstrofridningen...

Det hade varit kul att gjort en uppföljning av breeedersfinalisterna för att se vad de presterar o hur länge de är aktiva.

Samtidigt så förfasar man sig även över hur det ser ut på lokal nivå oxå... Man måste i o för sig ge sig ut nån gång. Kan man ställa högre krav på tränarna? Övning ger ju rutin, men man ska ju inte slå ihjäl sig...

Tycker sånt här är jätteroligt att diskutera! Det finns ju inget rätt o fel egentligen utan bara en massa funderingar o åsikter.

Det går nog att påverka men det kan vara lite stelbent och ta tid kan jag tänka mig.

Men visst kan man undra hur en del har lyckats kvala, en snäll häst men hyffsad kapacietet som ryttaren till slut tar knäcken på.
Det är inte alltid så roligt på lokaltävling men någonstans måste det börjas, men det jag har svårt för är orutinerade ryttare på orutinerade hästar, det är ingen bra kombination :crazy:.
Tror det blir tunnsått i en sådan uppföljning med blåbär i finalen, de kommer inte så långt ;).
Tränarna vet jag inte vad man ska ställa för krav på egentligen, jag tror inte de kan göra så mycket oftast iallafall inte i det fall där det verkligen skulle behövas då en hel del ryttare tränar väldigt sporadiskt eller aldrig, och jag har en känsla av att det är just dessa som skulle behöva mer hjälp.

Kanske någon variant likande stilhoppningen som finns i USA vore något att införa, vet inte riktigt hur den fungerar men som jag har fattat det så måste man rida detta först och "få godkänt" för att få tävla vanliga tävlingar sedan, rätta mig gärna om jag har fel.

Liknande trådar

Tävling Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även...
Svar
7
· Visningar
332
Senast: Gabby_Ossi
·
Dressyr Ni som varit ute och tävlat LC-LB eller har haft möjlighet att kika på dessa klasser på tävling, hur ser det ut med nedsittning vs...
Svar
2
· Visningar
159
Senast: Fiorano
·
Fälttävlan Är det inte dags för en tråd ägnad åt fälttävlan här på forumet? Denna fullkomliga tävlingsform innehåller tre grenar som ska tränas... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 830
Senast: Gilette
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21