Tävla dressyr

Bukefalos 30 år!

Edla

Trådstartare
Ska nu i helgen ställa upp i min första "riktiga" dressyrtävling och har frågor gällande nummerlappar mm.

1. Behövs 2 nummerlappar eller räcker det med en? Pratade med min tränare som sa att det räcker med en men vill bara försäkra mig ännu en gång.

2. Spelar det någon roll vilken sida nummerlappen sitter på om man nu bara har en?

3. Bör man ha den på någon speciell plats? Tänkte ha på schabraket men är tränsen / stigbygeln bättre?

4. Visst är det hästnumret som man ska ha på nummerlappen, det jag kan hitta i equipe?

5. Behöver man bekräfta att man kommit till tävlingen på något sätt, alltså typ "checka in" i sekretariatet, online eller på något annat sätt?

Och om ni har några andra tips får ni gärna skriva dem!;)

Otroligt tacksam för svar 🙃 🥰

hej! svaren på dina frågor kan du hitta i TR, och jag antar att du har grönt kort? Då har du nog läst om det?

En nummerlapp räcker, sätt den där du vill och men den ska vara väl synlig. Har man inte det kan man få böter 100 kr.

Jag har en som jag har på hästens träns när jag lastar ur, men sen när jag sadlat så har jag en på schabraket och då tar jag bort en från tränset för min häst gillar inte att ha den i ansiktet när jag rider.

Om du ska visa upp vaccination behöver du gå till sekretariatet, annars behöver du inte det.

Jag brukar tipsa om att kolla in banan, hur den ser ut och hur miljön runt omkring ser ut. Då kan du se om det finns något speciellt du ska titta på för att t.ex. serpentinerna ska bli lika stora eller så. Mitt andra tips är att LÄSA programmet på equipe eller ridsport.se för att se om det står att det ska vara övergångar eller var de ska ligga. Står det att något ska ske MELLAN två bokstäver är det ofta bäst att lägga det mitt emellan. I LC:1 finns det två övergångar till skritt som ska visas över medellinjen, och vara 6 steg i skritt. Idealet är då att skritta 3 steg innan medellinjen och 3 steg efter.

Ett annat tips som jag vill skicka med är att inte ge upp. Blir det fel,. se till att du rättar. Exempel: Bryter hästen från galopp till trav på fel ställe. Fatta igen. Eller byter den galopp, byt tillbaka.

Och får du rida lätt i travprogrammet (alla program upp till LB), gör det!

Vilket program är det du ska rida?

Tack så jättemycket! LC:1an är det jag ska rida (kortbana) :)

Har hittills tränat programmet med nedsittning i traven och trivs bra med det. Jag föredrar på träningar att sitta ned i traven men om det hjälper anseendevärt kanske det är bra att rida lätt? Hur mycket hjälper det procenten?

Tack så himla mycket för svar, har kollat TR men uppskattar att få svar från personer med erfarenhet också:)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka