Sv: Tävla dressyr?
Och JO- det finns en skillnad i utförandet av rörelserna. Kanske inte för dig, men i allmänhet tror jag att man som islandsryttare använder rörelserna för att nå ett visst mål, inte för att det ska se käckt ut.
Nu tror jag du har fått allt om bakfotem..
Påstår du att de som rider "vanliga" raser endast sitter och rider dressyr för att de ska se käckt ut

och inte att de skulle ha något mål med sin ridning??
Om du nu tror de är det väldigt synd att ni har denna fördom om dressyren isåfall.
Jag rider INTE dressyr bara för de ska se käckt ut..
Dressyr för mig är uppfostran, uppbyggnad av olika muskler, smidighet och det är målet för allt är genom dressyren..
Utan dressyren har man inte den där smidiga hästen som är muskelös och har en bärande form som är motorn i baken..
För att få en bra tölthäs måste du traggla dressyr dressyr å åter dressyr.
Du måste få utt muskler, kondis bärigheten och smidigheten i hästen och de får man inte om man inte rider hederlig vanlig tråkig tressyr
Skänkelvikning är inte bara till ögat att låta hästen gå åt sidan utan den blir smidig bärig och får upp muskler på de ställen med behöver för att kunna tölta bland annat.
Inne på hoppbanan så kan en häst behöva fort fort galoppera i sidled upp fort över ett hinder vända på en 5-örong(piruett) och så hoppa snett(skänkelvikning)
Galoppfattningar ger bra muskler på baken och får hästen till extrem samling just i fattningarna..
Men du kan inte fatta galopp från en häst från stillastående om du inte tragglar dressyr, dressyr och övar ,övar och åter övar.
Dressyr är a och o för att få en ridbar häst..
Det räcker med att du har jobbar med att rakställa en häst en pass det ÄR dressyr även det.
Dressyr innebär inte alltid att man rider grand prix på en häst utan det finns olika nivåer.
Många islänningar kan inte utöva mer än LB/LC i dressyren.
de kan basdressyren men inte så mkt mer. För deras ryttare just har denna fördom om dressyren som du tycks ha, att den bara är till för att de ska se käckt ut!
Om du kollar på de hopphästar som hoppar elitnivå så kan de även piaff, passage och piruetter i dressyren och du tror inte ryttarna har en baktanke med att utbilda dom så högt inom dressyren fasten de är en hopphäst till varje pris??
Utan dressyren har du ingen elithopphäst så tråkig ser verkligheten ut.
För att lyckas hoppa på elitnivå ligger de åtskilliga timmar på en dressyrbana för att träna upp smidigheten, styrkan, kordinationsförmågan osv.
Allt har en baktanke med att lära en hopp häst piaff, piruetter skänkelvikning osv.
Jag rider aldrig för att de ska se snyggt ut utan jag har en baktanke med min ridning och dressyren.
Jag vill få Jorunn att arbeta rätt med hela kroppen, jag vill att hon ska hålla många, många år och genom dressyrarbete så får jag förhoppningsvist henne hållbar.
Hon lär sig jobba rätt, flytta vikten från fram till bak, hon blir smidig, vig, muskelös och på detta sätt minskar risken för skador och imunförsvaret är bättre när en häst är i top form.
Mu mer vältränad en häst är ju bättre motstondskraft har den för virus/bakterier osc.
Många säger att de inte rider dressyr men vad gör man då??
Om man inte rider dressyr ser jag framför mig att man sitter upp rider rakt fram i alla gångarterna och sen hoppar av.
En för mig helt kravlös ridtur ut i skogen.. funkar superbra på de häsatr där man enbart vill rida ut rakt fram..
Man kan inte tävla en sån häst eller ens kräva att den ska kunna arbeta rätt förrens den är utbildad i dressyr och kan lära sig att fördela vikten rätt och bli smidigare!
Likadant att man kan inte kräva av en 7 årig liten flicka att hon ska börja kunna räkna matte c... först måste hon lära sig vad matte är och matte A och B kommer först!
Samma sak för en häst.. kräv inte tölt perfekt eller att den ska kunna arbeta rätt om den inte lärt sig dressyren först!
För det går inte att få till en bra tölt om man bara rider rakt fram..Hästen får bra kondis men det är allt
Jag har en islandshäst som är som vanlig häst att rida och jag är rätt så säker att det är tack vare allt dressyrtragglandet jag haft med henne
Därför hon har så lätt för alla gångarterna och aldrig blandar ihop några.
Hon skrittar, travar galopperar som vilken annan häst/ponny som helst och töltar när ryttaren säger att hon ska.
Att hon är så fin att rida är inte något som kommit gratis utan man har nog allt fått slitit arslet av sig för att nå dit vi är idag..
Så nog går de allt att rida islandshästen som vanlig häst för den ÄR en vanlig häst.. skillnaden är att den har 1-2 extra ångarter
Det är inte som så att vi sitter och rider en ovanlig hästras som kommer från planeten Mars...
Att att folk köper en isis för de tycker rasen är söt och go liten ponny.. vad är de som är så fel med de??
Att köpa en isis pga de och BARA för att tävla dressyr /hoppning är STOR skillnad. och skall inte blandas ihop.
Jag köpte en islänning för jag tyckte rasen var söt och go sen ville jag ha en liten häst att rida.
Rasen passar perfekt sen att de har tölten som jag aldrig ridit förr tja dags å lära sig de då tänkte jag=)
Jag köpte islänningen också pga att dom är väldigt lugna i snitt, vist finns det en å annan galen islänning men har inte påstått det heller. Men jag som bara haft hbl ser en KLAR skillnad på psyket på dom och på islandshästen.
Mer galningar på hbl sidan än på isis sidan eller galningar mer nerver vill jag påstå man avlar mer å mer på fullblod och får så klart mer humör/nerver då.
Sen köpte jag islänning just för att den är så extremt mångsidig..
Man kan tävla hoppning, dressyr fälttävlan, distans western, tölt pass köra med dom tolka osv..
Bara å välja å vraka bland grenarna=)=)
LÄTT nivå understryker de så ingen får för sig igen att jag menar att man ska tävla elit nivå.