Tävla dressyr?

Sv: Tävla dressyr?

Okej, jag tror jag börjar få lite koll på det här med tävlingar....
Jag köper inte en isis med syfte att bara rida dressyr, jag har fallit för rasens mentalitet, jag vill ha en liten, smidig häst, jag kan ta med på kurser och träningar. I dagsläget har jag en shire, och det är inte lika lätt att stoppa in i en transport och åka. Jag har redan fått en massa fina vänner inom isisivärlden och ser fram emot fler, en gemenskap som saknats då jag hållt på med shire..Ska bli underbart med en egen isis! jag har jobbat hela sommaren på ett turridningsföretag så jag känner att jag börjar få lite koll på detta med gångarter, problem mm. Själv ska jag ju givetvis köpa en som är i största möjligaste mån okomplicerad med sina gångarter!

Och JO- det finns en skillnad i utförandet av rörelserna. Kanske inte för dig, men i allmänhet tror jag att man som islandsryttare använder rörelserna för att nå ett visst mål, inte för att det ska se käckt ut.

Nu tror jag du har fått allt om bakfotem..

Påstår du att de som rider "vanliga" raser endast sitter och rider dressyr för att de ska se käckt ut:crazy: och inte att de skulle ha något mål med sin ridning??

Om du nu tror de är det väldigt synd att ni har denna fördom om dressyren isåfall.

Jag rider INTE dressyr bara för de ska se käckt ut..
Dressyr för mig är uppfostran, uppbyggnad av olika muskler, smidighet och det är målet för allt är genom dressyren..
Utan dressyren har man inte den där smidiga hästen som är muskelös och har en bärande form som är motorn i baken..

För att få en bra tölthäs måste du traggla dressyr dressyr å åter dressyr.
Du måste få utt muskler, kondis bärigheten och smidigheten i hästen och de får man inte om man inte rider hederlig vanlig tråkig tressyr;)

Skänkelvikning är inte bara till ögat att låta hästen gå åt sidan utan den blir smidig bärig och får upp muskler på de ställen med behöver för att kunna tölta bland annat.
Inne på hoppbanan så kan en häst behöva fort fort galoppera i sidled upp fort över ett hinder vända på en 5-örong(piruett) och så hoppa snett(skänkelvikning)

Galoppfattningar ger bra muskler på baken och får hästen till extrem samling just i fattningarna..

Men du kan inte fatta galopp från en häst från stillastående om du inte tragglar dressyr, dressyr och övar ,övar och åter övar.

Dressyr är a och o för att få en ridbar häst..
Det räcker med att du har jobbar med att rakställa en häst en pass det ÄR dressyr även det.
Dressyr innebär inte alltid att man rider grand prix på en häst utan det finns olika nivåer.
Många islänningar kan inte utöva mer än LB/LC i dressyren.
de kan basdressyren men inte så mkt mer. För deras ryttare just har denna fördom om dressyren som du tycks ha, att den bara är till för att de ska se käckt ut!

Om du kollar på de hopphästar som hoppar elitnivå så kan de även piaff, passage och piruetter i dressyren och du tror inte ryttarna har en baktanke med att utbilda dom så högt inom dressyren fasten de är en hopphäst till varje pris??

Utan dressyren har du ingen elithopphäst så tråkig ser verkligheten ut.
För att lyckas hoppa på elitnivå ligger de åtskilliga timmar på en dressyrbana för att träna upp smidigheten, styrkan, kordinationsförmågan osv.

Allt har en baktanke med att lära en hopp häst piaff, piruetter skänkelvikning osv.

Jag rider aldrig för att de ska se snyggt ut utan jag har en baktanke med min ridning och dressyren.

Jag vill få Jorunn att arbeta rätt med hela kroppen, jag vill att hon ska hålla många, många år och genom dressyrarbete så får jag förhoppningsvist henne hållbar.

Hon lär sig jobba rätt, flytta vikten från fram till bak, hon blir smidig, vig, muskelös och på detta sätt minskar risken för skador och imunförsvaret är bättre när en häst är i top form.
Mu mer vältränad en häst är ju bättre motstondskraft har den för virus/bakterier osc.

Många säger att de inte rider dressyr men vad gör man då??
Om man inte rider dressyr ser jag framför mig att man sitter upp rider rakt fram i alla gångarterna och sen hoppar av.

En för mig helt kravlös ridtur ut i skogen.. funkar superbra på de häsatr där man enbart vill rida ut rakt fram..

Man kan inte tävla en sån häst eller ens kräva att den ska kunna arbeta rätt förrens den är utbildad i dressyr och kan lära sig att fördela vikten rätt och bli smidigare!

Likadant att man kan inte kräva av en 7 årig liten flicka att hon ska börja kunna räkna matte c... först måste hon lära sig vad matte är och matte A och B kommer först!

Samma sak för en häst.. kräv inte tölt perfekt eller att den ska kunna arbeta rätt om den inte lärt sig dressyren först!

För det går inte att få till en bra tölt om man bara rider rakt fram..Hästen får bra kondis men det är allt

Jag har en islandshäst som är som vanlig häst att rida och jag är rätt så säker att det är tack vare allt dressyrtragglandet jag haft med henne
Därför hon har så lätt för alla gångarterna och aldrig blandar ihop några.

Hon skrittar, travar galopperar som vilken annan häst/ponny som helst och töltar när ryttaren säger att hon ska.

Att hon är så fin att rida är inte något som kommit gratis utan man har nog allt fått slitit arslet av sig för att nå dit vi är idag..

Så nog går de allt att rida islandshästen som vanlig häst för den ÄR en vanlig häst.. skillnaden är att den har 1-2 extra ångarter:)

Det är inte som så att vi sitter och rider en ovanlig hästras som kommer från planeten Mars...

Att att folk köper en isis för de tycker rasen är söt och go liten ponny.. vad är de som är så fel med de??

Att köpa en isis pga de och BARA för att tävla dressyr /hoppning är STOR skillnad. och skall inte blandas ihop.

Jag köpte en islänning för jag tyckte rasen var söt och go sen ville jag ha en liten häst att rida.
Rasen passar perfekt sen att de har tölten som jag aldrig ridit förr tja dags å lära sig de då tänkte jag=)

Jag köpte islänningen också pga att dom är väldigt lugna i snitt, vist finns det en å annan galen islänning men har inte påstått det heller. Men jag som bara haft hbl ser en KLAR skillnad på psyket på dom och på islandshästen.
Mer galningar på hbl sidan än på isis sidan eller galningar mer nerver vill jag påstå man avlar mer å mer på fullblod och får så klart mer humör/nerver då.

Sen köpte jag islänning just för att den är så extremt mångsidig..
Man kan tävla hoppning, dressyr fälttävlan, distans western, tölt pass köra med dom tolka osv..
Bara å välja å vraka bland grenarna=)=)

LÄTT nivå understryker de så ingen får för sig igen att jag menar att man ska tävla elit nivå.

Senast ändrad:

Och jag har hittills aldirg stött på en eller hört talas om en människa som köper en islandshäst för att BARA hoppa/tävla dressyr med den och satsa på SM nivå..

...Av den enkla anledningen att en islandshäst aldrig skulle klara av den nivån som krävs i dressyr.

TACK... precis vad jag menar

De finns de som påstår sig veta av några nämnligen som köpt en isis bara för att tävla dressyr elle rhoppning på hög nivå.
Och jag påstår som du att det inte finns så många eftersom de som vill tävla på elitnnivå köper en annan ras.

De jag påstår är att det kan finnas några som köper islandshäst för att ha roligt med inom alla grenar på LÄTT nivå.
Och DÅ duger en islandshäst gott och väl till..

en helg tävla tölt, helgen efter en hopptävling på 70 cm helgen efter vila
sen en dressyrtävling i LC klass..

Sen en tölttävling till.
Sen anordnar ridklubben en prova på fälttävlans tävling och den anmäler man sig till och har SKITROLIGT.

SÅ jag menar med att en isläning duger mer där till.

Ser ni inte skillnaden mellan dessa 2 alternativ till att vilja tävla??

Jag förstår precis vad Muninn menar och håller helt med! Det viktigaste när man utför en rörelse är inte att den blir perfekt utan att man uppnår ett syfte tex lösgöra/samla. Ska du däremot tävla i dressyr så måste rörelsen utföras helt korrekt för att du ska få bra poäng. Där ligger skillnaden! En rörelse kan ha en positiv effekt utan att utföras 100% korrekt men ska tränas perfekt om du vill tävla i dressyr! Hoppas du förstår... Annars kanske det klarnar när du får mer erfarenhet av töltträning.....För övrigt är det faktiskt en hel del som skiljer träningen av en islandshäst och en ponny. Vill man kunna utnyttja tölten som bäst och få fram det bästa hos hästen så funkar det inte att rida den precis som en ponny, som du uttrycker det "traggla tråkig dressyr". Risken är att islandshästen då blir just en "tråkig dressyrponny". Ett visst mått av lite "isländs" töltridning måste också till. Dvs mycket energi och att våga gasa på!
Ok, nu blev det lite flummigt men hoppas någon fattar vad jag menar...!

Ok, då har de ändrat.
När jag tävlade dressyr (t.o.m 2003 gällde andra regler, det kommer jag ihåg :)

Jag förstår precis vad Muninn menar och håller helt med! Det viktigaste när man utför en rörelse är inte att den blir perfekt utan att man uppnår ett syfte tex lösgöra/samla. Ska du däremot tävla i dressyr så måste rörelsen utföras helt korrekt för att du ska få bra poäng. Där ligger skillnaden! En rörelse kan ha en positiv effekt utan att utföras 100% korrekt men ska tränas perfekt om du vill tävla i dressyr! Hoppas du förstår... Annars kanske det klarnar när du får mer erfarenhet av töltträning.....För övrigt är det faktiskt en hel del som skiljer träningen av en islandshäst och en ponny. Vill man kunna utnyttja tölten som bäst och få fram det bästa hos hästen så funkar det inte att rida den precis som en ponny, som du uttrycker det "traggla tråkig dressyr". Risken är att islandshästen då blir just en "tråkig dressyrponny". Ett visst mått av lite "isländs" töltridning måste också till. Dvs mycket energi och att våga gasa på!

Du förklarar en hel del som jag uppenbarligen inte lyckades förklara.

Niela: Dumförklara mig inte. Jag har ridit dressyr på SM-nivå, och islandshäst på samma nivå. Jag har jobbat med dressyrhästar som gått unghäst-Vm med mera. Så jag vet skillnaden på dressyr och tävlingsdressyr.

Självklart är målet en mjuk, smidig och välriden, lydig häst. men för en tävlingshäst i dressyr måste det DESSUTOM vara perfekt utfört för att man ska få de poäng man vill.
På en islandshäst kan du göra rörelsen BARA för att få ut mjukheten, samlingen osv ur hästen, för att därigenom få till en finfin tölt.
Dessutom ser man en skillnad på hur dressyrhästar och islandshästar rids, men du kanske inte är intresserad av att ta till dig det? Träningen fungerar på olika sätt oftast, även om båda är "dressyr". Det finns mer influenser från både AR och den lite mer traditionella isländska stilen inom islandshästridningen, så det blir två oliak dressyrstilar. det är vad jag observerat iaf.

Sen håller jag med Ryver också. den hästen jag har nu skulle itne må bra av den traditionella ponnydressyr-ridningen- han hade säkert blivit en finfin dressyrponny men en trist islandshäst utan så värst mycket vilja och explosivitet.
Muninn funkade bra på det, han behövde "tråkas till" lite.

Sen så jämför jag inte islandshästen psyke med halvblodets, för där har du rätt- det är milsvid skillnad. Men det finns faktiskt andra, trevliga raser som är tregångare.
Där slipper ryttaren tjafsa med tölten, passen, grisepassen och vixlingarna, utan kan skrutta runt i skogen, hoppa lite, rida lite dressyr, elelr vad man vill.
Nordsvenskarna är himla fina t.ex. haflinger också. Och korsningar.
Sen får väl folk skaffa vilken ras de vill, jag försöker bara ge goda råd och hjälpa folk hitta den häst som passar just dem och deras syften och det är, tro det elelr ej- inte ALLTID islandshästen.

Jag har tävlat lokalt både innan 2003 och efter och det har inte krävts hästlicens för lokala tävlingar varken då eller nu utan räckt med att ryttaren har löst lokallicens.

Ja, det ifrågasätter jag inte, jag tävlade ju ponny på den tiden så jag har inte full koll :) Men jag vet att det var någon skillnad i när man behövde ponnylicens jämfört med när man behövde hästlicens.

och ponnyerna tävlade iaf då i avd B om de var ungponnyer, det kanske är ändrat nu? :)

Muninn, jag förstår precis vad du menar och håller med till fullo!

Niela: Jo, det ÄR skillnad på att använda sig av dressyr i träningen av en islandshäst och att faktiskt tävla i dressyr. För dem som tävlar i dressyr är det ju t.ex. viktigt att slutan blir perfekt genomförd i samlat tempo på tre spår. För mig, som bara använder slutan som ett träningshjälpmedel, är det viktiga att jag får min häst att vinkla in och bära med inner bak, skit samma om han går på tre eller fyra spår....

Jag vet inte om det är någon skillnad däremellan, jag vet bara vad som gäller för häst och att ponny måste ha mätintyg vilket en häst inte behöver. Jag vet inte heller om det är skillnad på avd B, eller om det har vart det innan. Jag har inte behövt fundera på det tidigare ;)

Ah, de har ändrat, såg jag nu. Eller rättare sagt, avd B verkar inte finnas längre, däremot får man som överårig ryttare starta utom tävlan i ponnyklasser på ponny som är högst 6 år, om ekipaget är proportionerligt :) Tur att TR finns på nätet numera :)

Det med att överårig ryttare får starta ungponny utom tävlan vet jag att det har funnits länge. TR på nätet är guld att ha!

Fast egentligen borde skillnaden mest bli när man på tävling visar upp slutresultatet, inte vid träningen som man gör hemma innan. För då är också mitt enda syfte med övningarna att få hästen så mjuk, smidig och bärig som är möjligt, för att sedan kunna göra en bra uppvisning på tävlingsbanan. Ibland är slutan på 3-spår och ibland på 4-spår men det avgörs av vad jag vill komma åt just det passet, men jag vet fortfarande att det jag visar på tävlingsbanan ska vara 4-spår i slutan och 3 i öppnan.

Och traggla tråkig dressyr är inget jag gör med min häst fast det är en dressyrhäst, för den dagen antingen hon eller jag tycker det är traggel, så har jag totalt misslyckats.

Mitt mål med dressyren är samspelet, det ska vara ett nöje att sitta där uppe på hästryggen.När samspelet finns så syns det och du får hästen att utföra allt du vill oavsett om det är tölt på ovalbanan eller piaffen på dressyrbanan.

Som jag ser det så är den största skillnaden vad som visas upp vid slutmålet.

/Camilla

Fast egentligen borde skillnaden mest bli när man på tävling visar upp slutresultatet, inte vid träningen som man gör hemma innan. För då är också mitt enda syfte med övningarna att få hästen så mjuk, smidig och bärig som är möjligt, för att sedan kunna göra en bra uppvisning på tävlingsbanan. Ibland är slutan på 3-spår och ibland på 4-spår men det avgörs av vad jag vill komma åt just det passet, men jag vet fortfarande att det jag visar på tävlingsbanan ska vara 4-spår i slutan och 3 i öppnan.

Och traggla tråkig dressyr är inget jag gör med min häst fast det är en dressyrhäst, för den dagen antingen hon eller jag tycker det är traggel, så har jag totalt misslyckats.

Mitt mål med dressyren är samspelet, det ska vara ett nöje att sitta där uppe på hästryggen.När samspelet finns så syns det och du får hästen att utföra allt du vill oavsett om det är tölt på ovalbanan eller piaffen på dressyrbanan.

Som jag ser det så är den största skillnaden vad som visas upp vid slutmålet.

/Camilla

Vi är med dig.
Det är bara det att ni måste ju ändå "finslipa"- även om även ni använder rörelserna för att nå ett mål, eller hur? Du kan inte komma ut på en bana och aldrig ha ridit en ordentlig sluta i hela ditt liv!
Ska det aldrig visas upp behöver det aldrig finslipas, dessutom tror jag att islandsryttare överböjer sin hästar mer än dressyrryttare i allmänhet, och jobbar mer med superlåg form, kyssa stigbygeln, stanna utan tyglar, osv. Sånt tragglar vi!

Sen menar iaf jag inte TRÅKIGT dressyrtraggel, utan "tråkigt" var bara ett dumt ord som var det närmaste jag kunde komma. Jag vet att många inte bara tragglar dressyr med sina hästar, jag vet att hästarna är jätteglada och nöjda- men eftersom det krävs ett annat slutresultat och ett annat mått av lydnad, så är det inte alltid ultimat för oss att visa upp en häst som är lika lydig som en dressyrponny.

Inget ont om dressyrryttare, för de tränar det de behöver träna på- men exakt likadant är det inte, då vi tränar det som vi behöver träna på, och det blir inte samma saker alltid!
Men, det är ju inte så konstigt heller- det är två helt olika grenar :)

Men vuxna har ju fått tävla ungponnyer i speciella ungponnyklasser, har det tagits bort?

Men vuxna har ju fått tävla ungponnyer i speciella ungponnyklasser, har det tagits bort?

Det verkar så, iaf på vanliga tävlingar. Tidigare fick man ju starta avd. B, där ungponnyerna tävlade mot varann. Nu får man som vuxen vara med utom tävlan på ponny.

Däremot tror jag man får vara över 18 när man tävlar ponny i ungponnychampionaten, och det är ju speciella unghästklasser :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
831
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 388
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 647
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma