Tävla ensam

Araminta

Trådstartare
(Moderator har fullt förtroende att lägga tråden vart helst det behagar)

Finns det nån här som gör det? Alltså åker ensam på tävling. Sitter och funderar då vi är åtminstone 3 pers varje gång och ändå är det ganska stressigt. Skulle nog kunna få ihop det med bara två men bara ryttare + häst känns nästintill omöjligt. Hur lägger ni upp er tävlingsdag? Hur långt före start vill ni vara på plats?

Sv: Tävla ensam

Jag är oftast ensam på tävlingar och det är inget bekymmer, bara man planerar lite smart och gör saker i rätt ordning.

Jag är noga med att där inte skall uppstå stressmoment grundet tidbrist, är ’ohyggligt’ morgonpigg och lite kontrollfreak :angel:, så jag tar god tid på mig.

Kör följande fasta rutin:

Dagen innan är allt putsat, klart och på rätt plats (ikea kassar är guld värd) så att det är snabbt att lasta allt

Vaccinationsintyg och licenser ligger permanent i bilen = ingen risk att glömma dem

På tävlingsdagen är jag oftast i stallet minst 1 timme innan det är dags att åka

Frukost och kaffe i bilen på väg till tävlingen, hästen får tugga hö

Är oftast på tävlingsplatsen 1½ timme innan start

Klocka på armen (även den finns permanent i min bil så att jag aldrig behövas leta efter den)

Startanmälan

Kaffe! (viktigt)

Sadlar hästen i transporten och av med transportskydd … det är inte speciellt krångligt att sadla i transporten. Spöet under sadeln och rider inte fram med skydd

Fixar till mig själv med alla prylar inklusive hatt och handskar

Låser bilen

Tränsar hästen i transporten, sen lastar jag av och använder baklämmen på transporten som pall

Sitter tills häst prick 40 minutter innan start

Efter ritten lastar jag och klär av hästen innan jag går och hämtar protokoll

Skulle jag behövas hjälp brukar folk vara bussiga att hjälpa till om man frågar, exempelvis ta mot jacka/täcke eller lägga spöet.

Jag har i ca 20 års tid och med 3 olika hästar mer eller mindre alltid åkt ensam.
Nuvarande hästen åkte jag ensam med efter att han hade tävlat 5-6 ggr, då var han 4 år.

Allting handlar om att lära/ uppfostra sin häst och att själv vara strukturerad. Om man inte behöver hjälp i det egna stallet varför skulle man behöva hjälp "bara" för att man åker och tävlar?

Så klart är miljön en annan osv men jag är övertygad om att de flesta hästar med normaltemperament kan läras att uppföra sig så på en tävlingsplats att man kan klara sig ensam.

Annars har jag ungefär samma rutiner som föregående skribent. Jag vill vara på en tävlingsplats 1½ timme innan start och jag sitter på hästen 35-40 minuter innan start.

Skulle det knipa finns det ALLTID folk som kan hjälpa till med enklare saker på en tävlingsplats men det är inget jag iskallt räknar med.

För mig är det SUPERVIKTIGT att KUNNA åka ensam då jag

1. Inte vill vara beroende av någon- tänk om denna person blir sjuk samma dag som jag ska tävla!

2. Vet att det kan vara supertråkigt att vara på en tävlignsplats i många timmar om man inte är ryttare själv. Vill inte tråka ut vänner och bekanta!;)

Sedan jag tog körkort har jag åkt ganska många gånger själv. Jag är tidspessimist, så jag åker alltid i väldigt god tid innan. Jag har också en tendens att köra fel (:angel:), så jag brukar behöva lite tid på mig. Väl framme på tävlingsplatsen känns det som om det bygger lite på att hästen kan stå i transporten eller att man har uppstallning. Även att hästen är väluppfostrad och inte springer runt en massa när man ska sadla och så. Jag har mest haft med mig ungponny när jag har varit själv så då rider jag ju i princip alltid sist i klassen, vilket gör att jag brukar ha kvar hästen ute för att se om det blir prisutdelning eller inte. Då hämtar jag protokollet efter eventuell prisutdelning. Sedan är det ju ofta någon man känner litegrann som tävlar, så om man behöver hjälp med något litet brukar det inte vara några problem.

MVH Smallgot :)

Jag har alltid åkt själv eller åtminstone alltid planerat att vara själv. Det funkar jättebra, brukar göra nästan identiskt som Muffin.

MEN min nyaste häst har tyvärr gjordtvång när vi kommer på tävlingar borta. Har behövt två medhjälpare på alla tävlingar detta året och ska försöka mig på att bra ha en (orädd och kompetent person som inte släpper när det bär av ;)) från och med söndag.

Annars lastar jag alltid själv, åker själv på träningar och är mycket van att klara mig själv. Skulle nog kunna åka på tävlingar själv också om det var kris men jag vill helst inte ha det stressmomentet ifall hon far iväg.

*KL*
Jag brukar ha med ngn på tävling men det beror främst på att jag har tur med frivilliga. Mamma brukar hänga med för det mesta och vill vara med så jag behöver inte ens fråga. Kan hon så följer hon med. Annars får syrran ställa upp (jag ställer ju upp för henne när hon tävlar) eller granntjejen, vi hjälps åt med lite av varje hästpassning, vi rider i deras paddock, hjälper till med tävling, köper foder, kör till träning osv. Men jag kör ofta till träningar själv och det går utmärkt och jag skulle säkert klara en tävling också. Men det är så bekvämt med ngn som håller kavajen, tar av benskydd, håller koll på tiden, håller hästen när matte är kissnödig mm. Men skulle det knipa så hade jag kunnat köra själv, hade bara fått tänka igenom rutinerna lite grann och skippa benskydden. Men nu har jag en snäll, lättlastad häst som alltid uppför sig exemplariskt. Hade jag haft en unghäst som sprätta omkring hade jag nog fixat hjälp i alla fall i början.

Jag har aldrig åkt på tävling själv, det skulle jag aldrig klara av :p
Mest för att jag behöver ngn som lugnar mig och mina hysteriska nerver.. Och någon som bromsar mig lite tidsmässigt.. Annars är risken att jag är ute i lite väl god tid :D

Men jag kan lasta och lasta ur hästen själv.. På det sättet vore det egentligen inget problem..

Men jag vet inte om jag vågar köra helt själv.. Tänk om något händer?
Jag har kört helt själv typ om jag bara åker till närliggande ställen.. Andra sidan stan och så..
Men annars.. Kul att stå där själv på motorvägen om något händer med häst, bil eller transport.. Eller mig själv.. :crazy:

Jag gör det ibland. Tycker att det är skönt, då jag har en tendens att reta upp mig i onödan på personer (främst mamma då) i min omgivning :o.
Sen tycker jag självklart att det är roligt om man känner folk som är på samma tävling, men ngn medhjälpare behöver jag eg inte.

Jag har aldrig åkt helt själv. Har nästan alltid med mig mer än en häst, och då blir det ju svårare att vara själv. Står i ett rätt stort stall med många som tävlar mycket, och alla hjälps åt om de kan. Har även en tjej som hjälper mig på hemmaplan, rider ibland och så, hon brukar följa med om hon inte tävlar själv. Annars är det kompisar, mamma, låtsaspappa, systrar som följer med.

(Moderator har fullt förtroende att lägga tråden vart helst det behagar)

Finns det nån här som gör det? Alltså åker ensam på tävling. Sitter och funderar då vi är åtminstone 3 pers varje gång och ändå är det ganska stressigt. Skulle nog kunna få ihop det med bara två men bara ryttare + häst känns nästintill omöjligt. Hur lägger ni upp er tävlingsdag? Hur långt före start vill ni vara på plats?

Jag åker nog jämnt själv i stort sett, åker själv på både hopp, dressyr och ft med 2 hästar. Har även åkt och tävlat själv utomlands med 2 hästar.

Man måste planera och organisera sig och framförallt ha lydiga och uppfostrade hästar

Jag åker själv ibland, mest bara för att det inte finns någon som kan följa med helt enkelt. Tycker det går alldeles utmärkt, men så har jag en häst som är en klippa på tävling och jag själv som sällan eller aldrig blir uppstressad.
Tycker dock inte om att åka på hopptävling själv, mest för att jag gör det så sällan och det är ett mycket större stressmoment för mej.

Jag ser alltid (oavsett sällskap) till att vara på plats ungefär 1 h eller lite mer före start.
Klär på mej kavaj och är färdig att tävla redan när jag rider fram.

Hästen lastar jag lätt själv och behöver man någon som håller hästen medans man springer efter protokoll eller kollar resultat så finns det nästan alltid nån att få hjälp av.

Lastar hästen och äter något lätt emellan starterna.
Inga problem att sadla osv på egen hand. Ibland har jag dock lämnat mellanväggen hemma och sadlar då i transporten.

Jag åker själv i princip jämt,ibland med en häst men oftare med bägge faktiskt.

Har rymligt släp och två väluppfostrade damer,funkar superbra!:)

Jag har gjort det några gånger (har ju inte körkort, men blev avlämnade på tävlingsplatsen, är ju bara att lasta ur hästen och lämna släpet) och jag avskyr det :p
Det är jobbigt och min häst är inte alltid världens roligaste att handskas med.
Tex en gång när jag skulle sadla och hålla i samtidigt (smart :p) så fick han spel och sparkade och bockade mot allt.

Jag har åkt själv många gånger. Om det är hoppning till exempel så har jag gårr och visat papprena och sen gått banan innan jag lastat ut.
Åker alltid i lite extra god tid om jag åker själv.
Är det westernridning så finns det alltid snälla människor som kan hjälpa att hålla vid behov, men brukar klara mej själv.

Har alltid sett till att mina hästar går att lasta när man är helt ensam och att dom kan stå i släpet på tävlingsplatsen en stund utan att få spunk.

Jag har inget val, blir alltid själv. Tävlar dock på väldigt låg nivå.

Tidspessimist, så alltid där i goood tid. Startanmäler och skriver hästägarförsäkran med pålle i släpet. Sen beroende på HUR mycket för mkt tid vi har får hästen stå på släpet en stund eller så går vi en promenix. Brukar värma tidigt oavsett dressyr eller hopp, då jag hitills alltid haft de där som inte riktigt tycker om kalabaliken som det kan liknas vid på framridningar :angel: Nuvarande är än värre, tycker tätt möte med annan häst är läbbigt, sucka..

Sen får de stå på släpet en stund till medan jag går banan om jag värmt tidigt (alt är gå banan först, sen ta ut och värma, beror på häst och klass och om banan är byggd eller man hjälps åt med det).

Står på släpet mellan klasserna.

Sadla etc gör jag utanför släpet, bunden i släpet, precis som vid träningar etc.

I övrigt så jag packar alltid bilen kvällen innan, och kopplar släpet. och brer mackor och grejer, kass frukostmänniska.

Aktuell morgon så klä på mig och häst, frukost till pålle innan vi åker, jag äter i bilen eller på tävlingsplatsen. Jag är en spillfia, så jag har annan tröja än tävlingsdito, och överdragsbyxor eller mysbyxor över vita ridbyxorna. Byter om innan värmning, i skydd av bilen, på toalett eller i släpet.

Har ev benskydd på under transportskydden, tar av dem efter värmning om det är dressyr, är det hopp får de sitta på tills efter sista klassen.

Men jag är himla glad när jag lyckas lura med ngn som medhjälpare, är nog mest det mentala faktiskt, för egentligen gör det ingen större skillnad jmf med att åka själv faktiskt =)

Vill sitta i sadeln senast 45 minuter innan man start, vill värma tidigt och i lugn och ro, och brukar sen skritta avsuttet eller uppsuttet beroende på häst, och sen en 'snabbvärmning' precis innan jag ska in.

Varvar ner och skrittar av efteråt, klär av/om hästen och låter den stå på släpet mellan klass eller om det är sista, medan jag hämtar protokoll etc. Hoppar för det mesta prisutdelningar om jag är en bit ner i resultatlistan och det är stor klass, tycker inte de ska behöva stå på släpet för det.

Och om man behöver springa på toa eller liknande, så finns alltid ngn som kan hålla hästen åt en. Och jag har hållit min del av hästar när folk behövt kissa, velat köpa korv etc. Det löser sig helt enkelt.

Har alltid haft snälla, lättlastade hästar som stått fint på släpet, känns som en förutsättning.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 455
Senast: zarmino
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 263
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin... 2
Svar
28
· Visningar
3 958
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka