Tävla med hjälptyglar!?

Mysaan

Trådstartare
Jag undrar om det finns några regler för vilka hjälptyglar man får använda inom hopp och dressyrtävlingar.

Skulle vilja ut och tävla lite kanske men behöver använda hjälptygalr för att rama in hästen ordentligt och få honom och tänka på det han ska istället för farliga stenar och soptunnor osv.

Sv: Tävla med hjälptyglar!?

Man får iaf inte ha hjälptyglar i dressyr vad jag vet iaf ^^

Inga hjälptyglar får användas på dressyrtävling. P hopptävling för ridhäst får du använda dig av i princip vad som helst på framridningen. På ponny får du använda dig av graman på framridningen(vet inte riktigt vad det är mer man får ha på ponny är inte så uppdaterad). I båda fallen är det endast martingal du får använda inne på hoppbanan!

mvh Sanna

Inga hjälptyglar får användas på dressyrtävling. P hopptävling för ridhäst får du använda dig av i princip vad som helst på framridningen. På ponny får du använda dig av graman på framridningen(vet inte riktigt vad det är mer man får ha på ponny är inte så uppdaterad). I båda fallen är det endast martingal du får använda inne på hoppbanan!

mvh Sanna

Tack för svaret! Då får jga börja öva på att använda martingal istället och se om det ger samma resultat. :)

Vet du varför man inte får det? Bara en nyfiken fråga alltså.

själva grundtanken med dressyr är ju att man ska visa upp en lydig väl genomriden häst.... behöver man hjälptyglar ständigt är man inte där än

själva grundtanken med dressyr är ju att man ska visa upp en lydig väl genomriden häst.... behöver man hjälptyglar ständigt är man inte där än

Jag förstår hur tanken är men trodde/hoppades att de kanske gjorde undantag på klubbnivå. Vet inte om jag ens vågar mig ut och pröva eftersom han blir ganska tramsig när han kommer till nya ställen.

Då kanske du borde åka iväg med hästen och vänja den vid nya ställen?

Hade jag haft egen transport och kunna köra själv hade jag givetvis gjort det men nu måste jag alltid låna släp och dragbil och chaufför för att komma iväg så dte är inte så lätt. Så jag får inse att jag aldrig kommer få tävla igen helt enkelt.

Klart du får, rid så hästen är lydig på hemmaplan, sedan skulle du kunna prova en klubbtävling. SÅ stor skillnad blir det inte bara för att man inte har martingal, kan du prova tävla med borde du ha kommit så långt att det går utan.

Dessutom är det lika värdefullt med träningar borta som tävlingar, så kan du åka på en tävling kan du väl satsa på att åka iväg på en träning på bortaplan också:)

tänkte precis säga samma sak men kunde inte hitta orden riktigt.:bow:

Jag förstår hur tanken är men trodde/hoppades att de kanske gjorde undantag på klubbnivå. Vet inte om jag ens vågar mig ut och pröva eftersom han blir ganska tramsig när han kommer till nya ställen.

På en programridning tror jag inte det ska vara några problem. Fråga domaren snällt innan bara.

Då är det kanske bättre omdu åker iväg och tränar på okända ställen ett par gånger innan du försöker tävla.
Om hästen slänger med huvudet så mkt att du måste ha martingal/hjälptyglar så är den nog inte redo för tävling, faktiskt.

Är hästen dessutom så att den blir "ohanterlig" och hoppar för allt så bör du vänta med att tävla enbart för den sakens skull. Det ska ju inte bli farligt för de andra medtävlarna. :)

Då är det kanske bättre omdu åker iväg och tränar på okända ställen ett par gånger innan du försöker tävla.
Om hästen slänger med huvudet så mkt att du måste ha martingal/hjälptyglar så är den nog inte redo för tävling, faktiskt.

Nej han slänger inte med huvudet utan det är mer att han bara blir lugnare och inte så tittig. Han känner sig mer inramad.

Är hästen dessutom så att den blir "ohanterlig" och hoppar för allt så bör du vänta med att tävla enbart för den sakens skull. Det ska ju inte bli farligt för de andra medtävlarna. :)

Nä ohanterlig blir han inte bara lite stressig. Rädd för saker är han bara när man sitter på där av hjälptyglar för att han känner sig tryggare då.

Nä ohanterlig blir han inte bara lite stressig. Rädd för saker är han bara när man sitter på där av hjälptyglar för att han känner sig tryggare då.

Så du tror verkligen att det är hästen som känner sig tryggare tack vare hjälptyglar? :crazy:

Du tror inte det beror på hur du rider med/utan hjälptyglar?!

Jo eftersom jag känner mig tryggare med hjälptyglarna. Så visst beror det i grund och botten på mig och inte hästen. Med martingal så vågar jag gå på honom och inte tillåta trams och hoppa åt alla håll för minsta lilla grej.

Så jag vet att mycket av problemet sitter hos mig. :crazy: Men faktum kvarstår han är lättare att samla ihop och rama in med hjälptyglar. Han är aningens förstor för mig egentligen.

Kan tillägga att när jag red med graman så hängden den bara där och jag tog aldrig i den öht.

Pa klubbtavling ar det ju klubben som bestammer vad som galler. Ofta far du ju rida hasten med t.ex martingal eller svanskappa. Hor med klubben du tankt tavla hos.
Att komma med grahman, thideman eller gummisnodd ar nog inte tillatet.

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: fio
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 198
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 659
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka