Tävla med Piercingar?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Spike
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 8 052
Sv: Tävla med Piercingar?

Jag tycker personligen att det inte är fel att tävla i piersingar men andra kan ta "illa upp" så jag skulle göra som du redan gör. Alltså att byta ut smyckena till mer diskreta sorter.
Lycka till!:D

Jag är med nyfiken vad som står i TR (fast främst FT-TR då..) Du kan väl återkomma när du har möjlighet att kolla upp det? Eller om nån annan har TR i närheten..?

Hur kan det komma sig att piercing i tungan är förbjude (internationellt var det va, inom dressyr)? Risk att den lossnar och hamnar i halsen?

Alltså jag har själv piercingi ansiktet ( läppen) men du har ju lite mer om jag förstod rätt...

Dom i själva ansiktet kan du väl byta till lite mer diskreta just under tävlingen.

Men hade du töjningar i öronen oxå? Små stora??

Ser det framför mig... en dressyr ryttare i en snygg ökad trav med öronen hängande och flängandes...:rofl:

fölåt kunde inte låta bli.. Ser så roligt ut i min hjärna

Jag har 3 st i ansiktet som jag alltid byter till små när jag tävlar. Mina töjningar är 13 mm så inte så stora och det är svart pluggar så det syns knappt att det är töjda hål...

Då har du aldrig sett ett par töjda öron. För att dom ska 'hänga och flänga' så måste dom vara bra stora (jag snackar 100mm+) samt att man har solida pluggar i typ ben.

Precis, jag tar ju inte ur pluggarna när jag tävlar, så att öronsnibbarna fladdrar fritt :rofl: Det skulle ju se hemsk ut faktiskt ^^

Fast finns det TR så bör man ju följa det. Jo jag håller med om hatten faktiskt.

Men det är ganska lätt att fastna i en piercing som finns i ansiktet när du står bredvid hästen också ;)

Ja visst kan det hända men jag har haft mina piercingar i 4 år och än har dom inte fastnat. Jag har inte ringar utan alltid bara en "plupp". Jag säger inte att det INTE kan hända, men det är ganska liten risk med så små smycken..

Jag är med nyfiken vad som står i TR (fast främst FT-TR då..) Du kan väl återkomma när du har möjlighet att kolla upp det? Eller om nån annan har TR i närheten..?

Hur kan det komma sig att piercing i tungan är förbjude (internationellt var det va, inom dressyr)? Risk att den lossnar och hamnar i halsen?

Haha ja precis, då kan jag ju lika gärna sätta den i halsen när jag kör bil på en grusväg :confused:

*kl*

de är ju stor skaderisk med piercingar o så..men borde de inte va lika stor skaderisk med glasögon då? och de får man väl rida med?

Piercing
Smycken såsom piercing, örhängen och ringar får ej användas vid ridning
då dessa utgör olycksrisker. All piercing är förbjudet vid yrkesutbildning
och yrkesprov med hästar.

Men det där är ju inte tävling eller hur? Yrkesprov och yrkesutbildning är jag helt med på. Men nu pratar vi ju tävling.

Visar gärna var i TR det står att det inte är tillåtet med piercingar vid tävling för då får jag uppdatera mina. (Har ett par år gamla TR men uppdaterat kontinuerligt från ridsportförbundet) Jag är nämligen en liten TR nörd och har aldrig läst detta...

Piercing i tungan är förbjudet internationellt i alla grenar. (Är jag nästan säker på i alla fall) Flyger du av hästen och landar på huvudet slås dina käkar ihop. Risken är att du slår upp staven i gommen och slår sönder överkäken. Tror dock du behöver en ganska lång stav för att risken ska vara stor men man kan ju inte reglera hur lång staven får vara eftersom detta är så individuellt.

Senast ändrad:

Kör ditt race, bli helt plötsligt döv om de snackar om dina piercingar och skratta åt att de har för mycket fritid eftersom de inte har annat att göra än att störa sej på några smycken :D

håller med!! du ska inte få sämre poäng bara för att du har piercingar!!

Då har du aldrig sett ett par töjda öron. För att dom ska 'hänga och flänga' så måste dom vara bra stora (jag snackar 100mm+) samt att man har solida pluggar i typ ben.

Jo då jag har sett töjda öron....
Men du kanske aldrig fått upp en bild i hjärnan på någon ting som ser väldigt roligt ur??? Men som du vet inte överstämmer med verkligheten...??
Jag skrattade iaf gott åt min bild i hjärnan...

Precis, jag tar ju inte ur pluggarna när jag tävlar, så att öronsnibbarna fladdrar fritt :rofl: Det skulle ju se hemsk ut faktiskt ^^

:D tss det var ju det jag såg framför mig ,,,, fast min hjärna överdrev lite oxå....:rofl:

Sålänge hästen inte har piercingar så tycker jag att man skall acceptera dem.

Sedan att jag tycker det är skitfult är en annan sak, men alla måste ju få bestämma själva hur det vill se ut!

Haha fan vad najs, jag har 2 tatoos, en på underarmen och en på handleden, GO TATTOOS :love:

okej, o fördelen me det är ju att det är lättare att välja om man vill dölja.... Jag tycker både piercingar o tatueringar e kul, men som sagt, har jag långärmat o lång byxor så syns det inte.

Men ska inte vara ett hinder för ett tävlingsintresse! Alla har vi väl olika stilar i stallet och utanför stallet?

På nått vis blir det ju att man har en stil i stallet, en annan på den övriga fritiden och sen kanske en på jobbet. (ifall du jobbar där du inte får ha vilka kläder som helst).

Piercing i tungan är förbjudet internationellt i alla grenar. (Är jag nästan säker på i alla fall) Flyger du av hästen och landar på huvudet slås dina käkar ihop. Risken är att du slår upp staven i gommen och slår sönder överkäken. Tror dock du behöver en ganska lång stav för att risken ska vara stor men man kan ju inte reglera hur lång staven får vara eftersom detta är så individuellt.

Skall kolla upp detta under dagen.

Men risken med stav i tungan är väl att det är ganska vanligt att man sväljer tungan vid allvarligare avramlingar och med en stav så finns ju risken att det är svårare att få upp tungan igen

Skall kolla upp detta under dagen.

Men risken med stav i tungan är väl att det är ganska vanligt att man sväljer tungan vid allvarligare avramlingar och med en stav så finns ju risken att det är svårare att få upp tungan igen

Det vore faktiskt väldigt intressant. Jag har piercing i näsa, överläpp, tunga samt öronen. Har inga smycken i örsnibbarna utan bara i helixpiercingarna samt de i ansiktet.
Aldrig hört eller sett att det skulle vara förbjudet med piercings.

Och om tungan lättare "fastnar" i halsen med smycke än utan borde det rimligen också vara så att tungan har svårare att komma ner i halsen från första början med ett smycke ;)

Det vore faktiskt väldigt intressant. Jag har piercing i näsa, överläpp, tunga samt öronen. Har inga smycken i örsnibbarna utan bara i helixpiercingarna samt de i ansiktet.
Aldrig hört eller sett att det skulle vara förbjudet med piercings.

Och om tungan lättare "fastnar" i halsen med smycke än utan borde det rimligen också vara så att tungan har svårare att komma ner i halsen från första början med ett smycke ;)

Tja det är alltid lättare att svälja tungan än att få upp den igen.

Händer betydligt oftare än folk tror. Jag skulle inte vilja riskera det iaf inte heller att få tungan kluven :crazy: Har bitit mig i tungan ett antal ggr vid omkullridningar dock i terräng nudå men hade inte velat tänka på vad som hade hänt om jag haft stav i tungan

Tja det är alltid lättare att svälja tungan än att få upp den igen.

Händer betydligt oftare än folk tror. Jag skulle inte vilja riskera det iaf inte heller att få tungan kluven :crazy: Har bitit mig i tungan ett antal ggr vid omkullridningar dock i terräng nudå men hade inte velat tänka på vad som hade hänt om jag haft stav i tungan

Jo, kanske det är men jag finner det faktiskt inte särskilt troligt. Kanske för att man inte hör eller läser om det?!
Jag har åkt av, med piercingarna, utan att de skadats. Däremot har jag fått andra skador men ingen som handlat om piercingarna.
Jag anser väl ändå, som vanligt, att det är ett beslut som bör tas av den enskilde. Jag skulle aldrig våga rida terräng med glasögon t.ex, men ser folk som gör det.

Svälja tungan är faktiskt ganska vanligt vid olyckor överlag :crazy: Självklart skrivs det inte om allt som händer vid en olycka det säger väl sig självt.

Glasögon är ju ingen fara om du inte har rent glas i bågarna. Många använder ju faktiskt ett par glasögon till ridning och ett privat.

Jag har sett alldeles för mkt under mina snart 25år på tävlingsbanorna för att jag själv skulle utsätta mig för att ha både glasögon och piercings där det finns skaderisk.

Däremot så anser jag inte att man skall få sämre poäng i dressyr för att man är piercad

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 172
Senast: Mia_R
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 031
Senast: Kristall10
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 967
Senast: a1agnlju
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025