TÄvla Med Ponny Över 18???

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare tezzie85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 970
T

tezzie85

Hej! Jag är över 18 och är ganska kort och smal! Jag funderar på att köpa en maxad c ponny som jag älskar så oerhört mycket men jag skulle vilja tävla med honom
Jag har aldrig tävlat förut men vet att om man är över 18 får man inte tävla med ponny men någonstans i mitt huvud har jag fått för mig att man får tävla med ponny som häst istället! Stämmer detta??
Får man tävla klubbtävlingar på ponnyn ändå?
Snälla om ni vet något så hör av er för jag vill så gärna ha min ögonsten!

:crazy:

Sv: TÄvla Med Ponny Över 18???

Du kan tävla i avd B i hoppning. I dressyr tror jag att du får lösa stor härtlicens om hästen tävlat över en viss klass tidigare, men den frågan överlåter jag åt någon mer insatt.

tack så mycket frö hjälpen!
Han har aldrig tävlat förut och det är dressyr jag skulle vilja prova på! Han är "bara" 6 år

I dressyr får du: och jag x-ar från stallbacken:

"Ungponny (4-6 år) får startas i 'vanlig' ponnyklass av överårig ryttare om ekipaget är proportionerligt. Sådant ekipage deltar utom tävlan och startar sist i sin kategori. Ponny som startat utom tävlan med överårig ryttare får därefter inte starta inom tävlan under samma meeting. Om bortlottning tillämpas så ska överårig ryttare tas bort först."

Därefter måste du starta den som häst på alla sorters tävlingar.

så jag får efter att gjort det tävla i alla klasser som jag vill i dressyr bara jag ställer upp i hästklasserna istället??

tack så mycket för hjälpen!
:p

Så här står det i TR (Tillägg till TR II 2007) :
Mom 220
...Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års ålder, startas av överårig ryttare i klasser utskrivna för ponnyer. Ekipaget skall starta utom tävlan och starta sist i resp kategori. Ponny, som deltagit utom tävlan med överårig ryttare, får därefter ej starta inom tävlan under samma meeting.
...Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år, får tävla i klasser för ridhästar i dressyr tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp senior.
Ponny, som på detta sätt startat i dressyrklass för häst, får därefter inte starta i dressyrklass för ponny. Vid stadigvarande ryttarbyte får ponny, efter tillstånd av Svenska Ridsportförbundet, åter starta i tävling för ponny.

I western spelar det ingen roll,

du får rida ponny hela livet ut ;)

Du köper bara hästlicens till din ponny och tävlar bland hästar när den inte längre är ungponny... Märk dock att det finns regler för vilka klasser en C-ponny och en D-ponny får tävla i om dom inte har ändrat det nyligen så om du kan lyckas övertyga mätmännen om att din ponny är en D-ponny så får du rida högre klasser än om din häst är en C-ponny...

man kan "göra om" ponnyer till storhästar, bara att mäta upp dom.. jag vet inte vem som ska mäta upp den men det går och sen får man tävla alla klasser (tror jag).. jag vet 3 st som har mätt upp sina ponnyer å tävlar på dom som storhästar i dressyr.. så ta reda på vem som mäter upp och köp din ögonsten !! :banana:

åååh tack så mycket för alla tips!!! Ni är till jättestor hjälp!

TACK TACK TACK!!!

:bow: :love: :bow:

man kan "göra om" ponnyer till storhästar, bara att mäta upp dom.. jag vet inte vem som ska mäta upp den men det går och sen får man tävla alla klasser (tror jag).. jag vet 3 st som har mätt upp sina ponnyer å tävlar på dom som storhästar i dressyr.. så ta reda på vem som mäter upp och köp din ögonsten !! :banana:

Man kan inte "MÄTA UPP" en ponny. Den håller ju samma höjd som tidigare. Däremot får man, som andra påtalat, starta sin ponny som storhäst bland de andra hästarna. Men då kan man inte själv starta den som ponny igen om man har ponnyåldern inne. Däremot vid stadigvarande ryttar-/ägarbyte meddelar man att den ska tävlas som ponny igen.

Man kan inte "MÄTA UPP" en ponny. Den håller ju samma höjd som tidigare. Däremot får man, som andra påtalat, starta sin ponny som storhäst bland de andra hästarna. Men då kan man inte själv starta den som ponny igen om man har ponnyåldern inne. Däremot vid stadigvarande ryttar-/ägarbyte meddelar man att den ska tävlas som ponny igen.

Inte helt rätt för dig heller ;) Man får inte starta sin ponny i ridhästklasser om man inte är över ponnyålder. (Jag har inte TR här på jobbet men vill minnas att det finns undantag att starta utom tävlan i vissa klasser när det finns få andra tävlingar. Men det går jag inte i god för.)

Jag funderar oxå på att starta storhästklasser på min ponny (147,5 cm), för att jag är 19..men då måste man alltså fixa hästlicens ?

så man måste alltså fixa hästlicens för att få starta sin ponny i hästklasser??
är nämligen 19, men vill inte sälja min bebis och har inte råd att köpa en storhäst..

Jag funderar oxå på att starta storhästklasser på min ponny (147,5 cm), för att jag är 19..men då måste man alltså fixa hästlicens ?

Det där har jag också funderat på... Om man *bara* ska tävla lokala, överårig ryttare på ponny bland hästar----måste ponnyn ha hästlicens då?

På lokaltävling behövs ingen hästlicens om du vill starta ponny bland hästar.

Men du kan även starta i avd B som ponny (gäller hoppning, vet inte om det gäller i dressyr)

Ändringar i TR III 2007 (mom 373)
...I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för ponny och ryttare för
kategori C och D med beaktande av bestämmelserna i TR I avseende ”oproportionerligt ekipage”.
Ponny som tidigare under tävlingen/meetinget startat i avd B får inte starta i avd A.

Senast ändrad av en moderator:

Ja bra! det är dressyr det gäller! Men där har de inte ändrat avd B. Så då blir det storhästtävlingar.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 198
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 662
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 498
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka