Tävling med unghäst

Ninnurur

Trådstartare
Nu är det dags för min lilla märr att visa sig på dressyrbanorna, men hur är det nu egentligen, vilka klasser får jag rida med en häst född 03?
Får jag rida upp till och med LC eller LB?
Det var så länge sen jag tävlade unghäst så det är bäst att kolla! Speciellt som jag måste anmäla mig innan måndag :smirk:

Sv: Tävling med unghäst

Jasså? Det hade jag missat, anmälde till två nu ju. Aja, tur att man känner arrangörerna, får ringa dem på måndag!

Varför får man inte tävla högre? Om hästen och ryttaren klarar det borde det väl inte vara något problem..?

Det är sånna regler för att det inte ska ställas för höga kvar på unga hästar!!!:) Och för att dom ska utvecklas sakta o inte tas upp i höga klasser direkt!!en bra regel tycker jag...:D

Ja, det är vettigt.
En tjej i mitt stall har en d-ponny som är 5 år. hon tränade den väldigt MKT och kunde tävla LA hoppning med den. självklart klarade den inte det och blev halt.
nu har den stått i ett halvår och ska nu sättas igång - långsamt.

så tänk på att ta de lugnt med unghästar.....!

hejsan vad är det för häst du har?? =) Jag själv har en valack född - 03.. Han ska visas på kvaliten i höst ska du visa din?? =)

Det är ett sto e. As de Thurin - Marwin
Hon ska gå kvalitén i höst, förhoppningsvis får jag visningshjälp då. Jag ska ha det det diplomet som vi bara var en poäng ifrån på treårs! :)

Det är sånna regler för att det inte ska ställas för höga kvar på unga hästar!!!:) Och för att dom ska utvecklas sakta o inte tas upp i höga klasser direkt!!en bra regel tycker jag...:D

Ok tack. Jag menade verkligen inte att man ska ta i och hoppa 1.70 med en häst som knappt är färdigväxt.
Jag bara undrade om det fanns någon anledning eller om det var "bara för att" ungefär.

Det är ett sto e. As de Thurin - Marwin
Hon ska gå kvalitén i höst, förhoppningsvis får jag visningshjälp då. Jag ska ha det det diplomet som vi bara var en poäng ifrån på treårs! :)

okej vad kul!:) Jag själv ska inte visa min häst då jag aldrig har gjort det förut, våran beridare ska hjälpa oss så får jag bara lära mig tills nästa gång (om det blir någon nästa gång men det hoppas jag..)

Min är E: Saigon - Sack U: Bockia xx - Glasial xx :love:

:banana:

Har du tänkt dig avel med henne i framtiden då eller??

Jag red två klasser igår utan problem :-)

Ur TR I 2007 Mom 120:
"4-årig häst/ponny får starta högst en gång/dag i dressyr."

Om du red två klasser på en 4-åring igår utan problem innebär det att både du och tävlingsarrangören är okunnig om tävlingsreglerna. Det blir inte mer tillåtet bara för att du lyckades!
Det är som att säga att det är tillåtet att snatta godis om man lyckas men inte om någon kommer på en :eek:

Varför får man bara starta en klass då? Någon som vet det? Jag ifrågasätter alltså inte regeln, jag är bara nyfiken! Som min lilla dam gick ju betydligt bättre andra klassen!

För att hästen endast är fyra år och risken att vissa människor tävlar dem för mycket är stor:smirk:

Jo men borde inte då begränsningen vara på antalet tävlingar och inte antalet starter på en dag? Många hästar behöver ju en framridningsklass för att vänja sig vid omgivningarna liksom. Bara en tanke...

Liknande trådar

Dressyr Ni som varit ute och tävlat LC-LB eller har haft möjlighet att kika på dessa klasser på tävling, hur ser det ut med nedsittning vs...
Svar
2
· Visningar
157
Senast: Fiorano
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 598
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 529
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka