Tävlingsskåp

Sibylla

Trådstartare
Vi funderar på att köpa ett tävlingsskåp och nu vill vi veta vad ni rekommenderar. Vilket material är att föredra, plast (billigast), aluminium (dyrast) eller stål (tunga)? Är det skillnad på hållbarheten? Vilket märke?

Vi har tittat på Höök och Winnie och de verkar ganska ok men är intresserad av de i stål och aluminium då de är större.

Den behöver rymma två sadlar. Vi har inbyggd sadelkammare i transporten så den kommer att användas vid tävlingar och som förvaringsutrymme när vi på bete under sommrarna.

Berätta vad ni har för erfarenheter av tävlingsskåp?

Jag har ett i plast, whinnie-modellen. Det är superbra som tävlingsskåp, och när jag åker iväg och bor hos tränaren några dagar funkar det jättebra som förvaring - och två sadlar går in. Men jag skulle nog tycka att det var för trångt för förvaring av två sadlar plus andra grejer under en längre tid, som över ett bete i ditt fall.

när jag letade sadelskåp så fastnade jag mycket för ett som heter mini eco stål, väldigt billigt och har bara plats för 2 sadlar i princip. men det var tänkt som att ha i släpet på tävling osv. då jag inte har inbyggd sadelkammare.

men de som var i samma serie är :love: åtminstone på bild. tycker att de ser stadiga och hållbara ut samt så har de bra pris.
plastskåp tycker jag är väldigt mycket pengar för ngt så "ohållbart". sätter man det framför hästen i släpet och den sparkar på det så ser jag bara hur hästen skär upp sig på det :/. ett stål skåp går inte sönder i första laget, bucklor kan bankas ut och vill man så kan man svetsa på extra sadelhängare och krokar ^_^. tycker inte att man kör runt på sadelskåp så mycket att vikten spelar så stor roll.

(blev inget sadelskåp för mig, har allt i bilen istället ^_^ men när jag skaffar ny bil så blir det ett sadelskåp i stål :D)

Buck, du tänker ungefär som jag, att plastskåpen känns för skrangliga. Jag har hittat ett tävlingsskåp som heter Midi stål för 5200 kr som jag tycker verkar bra och prisvärt. Får se om jag vågar slå till för det är ju mycket pengar...

som skåp för meeting och uppstallning så verkar det väldigt mycket bättre än de vanliga små :), bra med så många fack. i vanliga så hamnar ju 99% på golvet :/.
det sadelskåpet finns ju i en eco modell också, utan lådan undertill för 4500kr. men den lådan är nog bra för täcken, schabrak och annat sånt som tenderar att hamna på golvet i sadelskåpet annars :D.

(vill också ha ett tävlingsskåp nu :(... åker dock iväg för sällan med hästen för att jag ska kunna berättiga ett sadelskåps köp.)

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 626
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur