Bukefalos 28 år!

Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

D

Dresair

Att rida 4 år låter inte så mycket, MEN...att rida på te.x foderhäst med eller utan instruktör i 4 år är, tycker jag, lika mycket värt som 8-9 år på ridskola. Håller ni inte med mig? Så EGENTLIGEN är 4 år mycket, om man inte rider på ridskola alltså..:eek: Så jag tycker det är rätt dumt om nån frågar: "hur länge har du ridit"? eller om man ska på läger och dom frågar hur många år man har ridit. Det handlar ju inte om hur länge man har ridit, utan vilken hästvana man har...Eller hur!!??
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Så behöver det inte vara... En foderhäst kan ju vara dåligt utbildad och så.. Och att rida för en instruktör gör att man lär sig MYCKET mer än utan, så riktigt så tycker jag inte att man kan säga,, Man lär sig mycket på ridskola :rofl:

Men visst kan det kännas dumt när nån frågar hur länge man ridit, Jag har t.ex ridit i 5 år (på ridskola och medrytttarhäst) men rider minst lika bra som en jag känner som har ridit i 7 år Men det är väl en liten hjälp för lägerledaren eller så att veta hur duktig man är ungefär. Det vore ju oxå konstigt om man sa att man ridit i 8-9 år när man egentligen ridit i 4 :D
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

A, fast det var inte riktigt så jag menade. på en bra utbildad häst och instruktör lär man sig ju mer. Och dom som har möjlighet med det, har ju i "principen" mer utbildning och har ridit "längre"..
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Kanske lär man sig på ridskolor, men batra grunderna, inte så mycket längre...!
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

tycker precis som du, det är hästvanan som räknas, vad man klarar av att göra utan att sitta på hästryggen..
jag har själv ridit i 16 år nu men började sluka faktaböcker och praktiserade i stall och började rida lite privat först 2003 så egentligen har jag bara 3 års hästvana, men då har jag jobbat i stall ett helt år (blev sjukhästansvarig direkt) lärde mig att räkna foderstater, kan passa in sadlar något sånär, kan slå på tappskor och ja, en massa hästvett helt enkelt..

och så lär man sig genom att svara på frågor här på buke, allt som jag svara på här lär jag mig mer om för varje gång, en hel del tack vare mina ca 25-30 hästfaktaböckerna och nyttiga sidor på nätet..

Kunskap är att kunna hitta svaret, inte att kunna det utantill..
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Det beror ju helt på.. är det samma sak att...:

...motionsrida varannan dag i 4 år?

...rida för tränare regelbundet i 4 år?

Jag tycker det är stor skillnad mellan att bara lulla i skogen mot att rida för tränare... även att rida på ridskola kan ge stor kunskap och hästvana, det beror helt på hur ofta man rider och för VEM man rider.

Så det är nog svårt att säga något generellt, att man skulle ha mer hästvana av foderhäst, eller av att rida på ridskola eftersom allt beror på så himla mycket.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Dresair skrev:
Kanske lär man sig på ridskolor, men batra grunderna, inte så mycket längre...!

well... det beror väl på vad man räknar som "grunderna". Är galoppombyten grunder? Diagonala slutor i galopp? Klart att det är svårt att träna tex. piaff och passage med ridskolehästar eftersom de sällan rids tillräckligt bra för att kunna utvecklas så långt. Men jag tror faktiskt inte att alla privathästar klarar det heller... :smirk:
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

bubbel skrev:
well... det beror väl på vad man räknar som "grunderna". Är galoppombyten grunder? Diagonala slutor i galopp? Klart att det är svårt att träna tex. piaff och passage med ridskolehästar eftersom de sällan rids tillräckligt bra för att kunna utvecklas så långt. Men jag tror faktiskt inte att alla privathästar klarar det heller... :smirk:
om man piaffera och göra galoppombyten garanterar aldrig att KAN något om ett helt annant ämne, t.ex näringslära och fordestatuträkning, sjukvård, utprovning av sadel..

bara för att man kan RIDA betyder inte det att man vet allt annat :) och dte var nog det trådskaparen efterlyste också..
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Om man startade från stratch så tycker jag att 4 år på ridskola väger bra mycket tyngre än 4 år av självlärdom i en paddock eller i skogen, även om ridskoleryttaren bara ridit 1-2 ggr/vecka och den självlärde 5-7 ggr/vecka.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

BeastieBabe skrev:
om man piaffera och göra galoppombyten garanterar aldrig att KAN något om ett helt annant ämne, t.ex näringslära och fordestatuträkning, sjukvård, utprovning av sadel..

Kanske inte garanterar men de som rider på svårklass-nivå brukar hunnit snappa upp ett och annat under de åren det tagit dem att komma dit.
Chansen att de kan mer om hästhantering och skötsel än hobbyryttaren på LB-nivå är överhängande.
Bara det att hästen är i fysiskt skick att utföra rörelser på den nivå säger mkt, en undernärd häst med illasittande utrustning och ett gäng sjukdommar i släptåg kommer inte så långt.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

jag håller med dig att rida på en foder häst i fyra är är nästan som att rida på ridskola i 8-9 år.jag har bara ridit på foderhästar tills nu. jag är själv lärd innom hästvärden.:rofl: det jag försöker säga är att man lär sig snabbare själv.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

strida_frida skrev:
jag håller med dig att rida på en foder häst i fyra är är nästan som att rida på ridskola i 8-9 år.jag har bara ridit på foderhästar tills nu. jag är själv lärd innom hästvärden.:rofl: det jag försöker säga är att man lär sig snabbare själv.

Frågan är då vad det är man lär sig.

Från en som också är mest självlärd. Man kommer till en viss gräns. Man kan själv lära sig att lätt förstå, vara orädd och hantera hästar i de flesta situationer. Alltså att få hästvana.

Att sedan verkligen utvecklas, lära sig mer, kunna utbilda hästar själv. Till det behöver man få kunskaper från annat hästfolk. :D

Hälsning Maja
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Jag har gjort lite allt möjligt under mina rid-år! Har nu ridit i 4½ år och har nyss köpt min första egna häst!:love: Och hon är underbar!
Jag ses av både mig själv och andra som en bra och ganska utbildad ryttare, även om jag inte ridit jättelänge.
Mitt första år red jag bara på shettisar 1-2 ggr i veckan. Men sen har jag fått haft sommarponnyer och en foderponny, samtidigt som jag inte slutat på ridskolan.
Så jag har gjort både-och... Det tror jag har hjälpt mig jättemycket!:idea:
Så jag tycker det är svårt att säga vilket sätt som är bäst, jag tror det bästa är att varva!

Hälsningar Maja ;)
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Jag förstår vad du menar!! Men för att resonemanget ska hålla krävs ändå en välutbildad häst, träningsmöjligheter och bra tränare!!

Ta t.ex Breccia_ här på forumet. Hon har bara ridit i sådär 7 år eller så och tävlar på Lätt A-nivå (tror jag), medan jag som nästan bara ridit på ridskola mer än dubbelt så länge knappt klarar att kajka mig igenom ett LC-program...:angel: Iaf för tillfället. Känns som jag stått och stampat i eviga tider nu...

Men om man bara har foderhäst och rider i skogen och sådär så kommer man nog inte så långt inom själva ridningen. Däremot får man en väldig hästvana och helt andra kunskaper!!
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Jag tycker att det finns bättre sätt att mäta "häst och ridkunskap" än i tid. Alla människor lär sig olika fort, och olika mycket. Vissa får aldrig riktigt känslan i ridningen eller från marken, medan andra har mycket "medfött". Orättvist men sant!
En mycket intressantare fråga än " Hur länge har du ridit?" är "Var kan du just nu och vad vill du uppnå?"
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Tumlarunt skrev:
Kanske inte garanterar men de som rider på svårklass-nivå brukar hunnit snappa upp ett och annat under de åren det tagit dem att komma dit.
Chansen att de kan mer om hästhantering och skötsel än hobbyryttaren på LB-nivå är överhängande.
Bara det att hästen är i fysiskt skick att utföra rörelser på den nivå säger mkt, en undernärd häst med illasittande utrustning och ett gäng sjukdommar i släptåg kommer inte så långt.
det beror juh helt på om de har egna hästar (då räknas det som hästkunskap, nu snackas det RIDkunskap) och om en Youngrider som aldrigt ägt en egen häst och inte heler haft en häst på oder, utan i princip bara visar sig vara en enastående ryttare som erbjuds att få låna en fin häst och får låna utrustning och allt av ägaren och ryttarenen tränar och tränar och tävlar och tävlar och får rida den ena fina hästen efter den andra.. ALLA vet vem ryttaren är och rider SÅ bra..
men kan hon prova ut en sadel? vet hon något om sjukvård? vet hon ens hur mycket hö en häst bör ha per dag?

det är just det trådskaparen frågar efter..
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

då kan man också fråga sig vad det är för en kass ridskola?
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

när du själv skriver ridskola, skriver du ridskola eller hästskola?

helt klart lär man sig RIDA på en ridskola och HÄSTKUNSKAP på en Hästskola.. så man kanske borde ha fler Hästskolor i landet?
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Det där är en intressant fråga. Som många skriver så beror det ju på hur pass utbildad hästen är och vad för slags ridning det rör sig om under dessa fyra år(för instruktör eller solo i skogen).

Jag tycker även att man ska ha nåt en viss ålder för att verkligen lära sig rida. Hoppas jag lyckas förklara mig på ett bra sätt.:o
Det sker en förändring hos ridtjejer kring 11-12-års ålder. De mognar, lär sig mer allt snabbare. De blir längre och tyngre, och klarar av att rida på ett helt annat sätt. Förmågan att ta till sig information och omvandla denna till praktisk ridning förbättras.
Så det kan vara svårt att se skillnad i ridkunskaper hos en tjej som ridit på ridskola från 6-7 års ålder till 15 års ålder, och en som börjat som 11-åring och ridit tills 15 års ålder. Så som jag ser på det kan en som i just detta exempel ridit i 4 år vara precis lika duktig som en som ridit i 8 år.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

egentligen skulle jag vilja kalla det rid- och hästkunskapsskola.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 174
Senast: Zpunk
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
561
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
28
· Visningar
1 817
Senast: Tassa
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp