Bukefalos 28 år!

Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Det är sant. Många ridskolor lär ut att rida i ridhuset, dressyr och hoppning och sådant, men man lär sig inget om uteritter och själva kunskaperna som är viktiga, som teori och sådant. Det har man nästan inte alls. Jag rider inte för någon instruktör, däremot finns det kunniga människor runt mig som kollar ibland så jag inte gör något fel. Jag har aldrig ridit på ridskola, men jag kan så mycket som jag själv tycker är bra att kunna. Självklart vill jag bli bättre, men jag vill absolut inte börja rida på ridskola. Jag har 2 medryttarhästar och en egen häst.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Min ridkariär har egentligen varit ganska kort. Började på ridskola januari 2000 som 12åring. Hade alltid velat lära mej rida och äntligen fick jag chansen :love: (red då tillsammans med 8-10åringar :o )

Slutade rida på ridskolan pga att där fanns bara en bra instruktör och hon undervisade privat om man hade egen häst. Säg minsta lilla fel man gjorde även om hon hade ryggen imot. Dessutom var det fel hästar för verksamheten så jag red hemma istället på en ponny jag hade lånat. Hade henne bland hästvana människor som ridit sedan barnsben och så var det en trygg okompliserad 21årig welsh. Vad mer kan man begära av en första häst? Tätt efter det kom ett 1årigt korsningsto som jag har än idag. Har inte ridigt särskillt mycket under de 4åren jag har haft henne men man har lärt sej mycket hästhantering. Gick väldigt mycket med henne. Detta har jag även haft nytta av på andra hästar och ett stort plus har varit sättet jag rört mej på. Hästarna verkar tycka om det. Därmed inte sagt att jag kan allt, jag vill fortfarande ha reda på saker och lär mej hela tiden nya grejer och se det ur ett annat perspektiv.

Kort sagt, det är egentligen kunskapen som ska räknas. Själv tycker jag man lär sej grunden i att rida på ridskola men hästhanteringen kommer från privathästar.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Tur att du fick en sådan bra ridlärare:) Men det värsta är att på många ställen är dom inte ens utbildade, här som jag bor är ett exempel, dom kanske är utbildade, men jag lärde mig nästan inte tt skit på 3 år där:cry:
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Mycket värdefulla funderingar. Om man e född med hästkänsla och bra kordination så lär man sig principen i ridning ganska fort , men sen kan det ta olika lång tid för individen att få grepp om ridningingens ädla konst. Det är timmarna du tillbringar med och på hästen som ger dig erfarenhet ,inte hur många år du ridit. Man bör rida för någon instuktör med jämna mellanrum för att få konstruktiv kritik. 6 terminer på ridskola är ungefär 90 rid timmar, inte mycket, men en grund att stå på . Man bör ha talang o vilja att ständigt lära sig mer. Jag lärde mig sitta på en häst när jag var fyra. Vid sju så var jag elev på ridskola med bara stora hästar, mycket svårt. Red där i 4 term. Bytte ridskola med ponnie , gick lättare att få kläm på det hela. Det jag saknade var att vi inte fick så mycket hantering av häst. Jag har även varit på ridläger och där lärde jag mig mycket, både hoppning o dressyr och säker ridning i grupp i skogen. Vi red 4 tim om dagen. 6 gånger var jag på samma ställe o 6 gången var jag hjälp instruktör. Jätte kul. Sen har jag gått på ridskola för vuxna. I dag kan jag konstatera att det är 46 årsedan jag lärde mig sitta på en häst. Jag hanterar hästar varje dag då vi har 6 st, jag rider för instuktör 1 gång i månaden och tränar själv ungefär 4 tim i veckan , lärmig nya saker hela tiden , ju mer jag lärmig ju mer kommer jag på att jag inte kan. Snart har jag hållt på så länge att jag inte kan nått `=-)
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

beror helt på.... jag har själv ridit i 14 år, men kan ibland rida med folk som "bara" har ridit i ex 7 år, dom är i princip lika rutinerade som mig, jag tror det handlar om vilken talang man har, kunskaper och vad man sitter på ör häst.

man kan vara en "aktiv" ridskole ryttare som rider 2 till 3 gånger i veckan på ridskolan och deras välutbildade hästar och då alltid för en ridinstruktör som har ögona på en.


Sen är det offtast så att en privat ryttare går snbbare fram, en vad en ridskole ryttare gör, men som jag sa åvan det är hjälpen till som är avgörnade.

Instruktör behöver vilken ryttare som helst för att bli bättre och gå vidare. :)
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Att rida 4 år låter inte så mycket, MEN...att rida på te.x foderhäst med eller utan instruktör i 4 år är, tycker jag, lika mycket värt som 8-9 år på ridskola. Håller ni inte med mig?

Nej, jag håller inte med dej.
Att sitta och traggla själv utan instruktör innebär vanligtvis att man "jobbar in" sina fel istället för att rätta till dem, vilket man gör med tränares hjälp (ridskola eller privat tränare).
Den ridskola jag red på i många år hade teorilektioner i samband med ALLA ridlektioner. Teorin var upplagd efter elevernas nivå, dvs nybörjarna fick lära sig tränsets delar, hur man kratsar en hov osv medan de som ridit länge exempelvis fick se film om tömkörning och sedan prova på detta med en lektionshäst.

Immer
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

det beror juh helt på om de har egna hästar (då räknas det som hästkunskap, nu snackas det RIDkunskap) och om en Youngrider som aldrigt ägt en egen häst och inte heler haft en häst på oder, utan i princip bara visar sig vara en enastående ryttare som erbjuds att få låna en fin häst och får låna utrustning och allt av ägaren och ryttarenen tränar och tränar och tävlar och tävlar och får rida den ena fina hästen efter den andra.. ALLA vet vem ryttaren är och rider SÅ bra..
men kan hon prova ut en sadel? vet hon något om sjukvård? vet hon ens hur mycket hö en häst bör ha per dag?

det är just det trådskaparen frågar efter..

Skulle inte tro att det finns så många framstående tävlingsryttare som aldrig har ägt eller ansvarat för skötseln av en häst. De kanske inte äger alla de hästarna de rider men de har sannolikt någon häst att sköta om.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Som jag ser det

-

En viss mängd tekniska detaljer kan du lära dig på ridskolan (ok, vi har en i mina ögon pinsamt dålig ridskola här..) MEN mängden Timmar är vad som gör dig till en känslig, självgående ryttare.

När jag red som mest red jag minimi 2 h/d som mest 6 h/d. Om vi räknar snittet 4 h/d så red jag alltså 28h/vecka. En "normal" ridskole ryttare rider 1 h/vecka. På två veckor hade jag fler ridtimmar än en "normal" ridskoleryttare per år. Däri ligger skillnaden,

fyra år på ridskola - "the classic way" - innebär runt 40 ridtimmar per ÅR, dvs, 160 ridtimmar på fyra år.. Rider jag mina 28 timmar i veckan har jag ridit 160 timmar på lite drygt sex veckor... Må så vara att om man helt slutar träna och slutar rida för instruktör så lägger man sig till med fel och dumheter - men den ridrutinen man får på egen häst slår lätt alla ridskolor idag.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Jag håller med både dig och Dresiar faktiskt. För det första tycker jag lite att du verkar "dra alla över en kam". Det beror ju faktiskt helt på vilken utbilning man har fått i tex 4 år. Och det beror på hur gammal man är. Och vilken känsla man har för det man håller på med. Man kan ju likaväl ha hållit på med hästar INNAN man började rida, vilket är en stor fördel. Jag höll på med hästar i över 9 år innan jag började rida. Jag har mina anledningar. Men jag började såsmåningom börja rida. Jag lärde mig väldigt fort, just i ridningen eftersom jag höll på nästan varje dag. Oftast själv, men också för instruktör. Ridskola har aldrig varit något för mig, jag har alltid försökt satsa på det lite mer naturligare. Nu, 8 år efter jag har började rida, är jag både instruktör och flitig att både rida och ta hand om hästar. Jag har gått flertal vuxenutbildningar inom ridning, vilket man gör när man börjar jobba som privatinstruktör. De första 4 åren var som 10 år i en ridskola (teoretiskt sätt) pga dessa utbildningar. Så, min åsikt är sagd, det man lär sig beror på vilka förutsättningar man har att lära sig det.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Nej, jag håller inte med dej.
Att sitta och traggla själv utan instruktör innebär vanligtvis att man "jobbar in" sina fel istället för att rätta till dem, vilket man gör med tränares hjälp (ridskola eller privat tränare).

Där märkte jag absolut största skillnaden att gå från att ha ridit det egna halvblodet (för min styvmamma som höll bra träningar) att när man efterhand sedan började mer och mer träna på egen hand så märkte man aldrig sådana "fatala" små fel man hade. Nu när ja började rida på lektion igen så det första jag fick rätta om så var min hållning. Hästen gick snyggt och fint, men ack som en påse nötter jag satt. (Man fick ju nästan skämmas) Och hästen gick bättre ju bättre jag sen fick min hållning. :)

Och på ridskola har jag börjat min karriär (ren som 3 åring dock) och jag har nog fått ta stor del av hästhantering redan från liten. Sköta hästar, laga allt igång själv, leda uta och in på (alltför) stora hästar och även ta del av veterinärbesök, hovslagare och allt dylikt. Och i ett tidigt skede även ut i skogen och lära sig hoppa och longera, köra. Okej det var ju inte så seriöst i början men endå. När man blev lite äldre fick man även börja avencera mera och hjälpa till med avelshästar (åka efter galna hingstar över sandplanen) och ha me sura damer och busiga föl att begöras. Så det beror helt på vilken inställning man själv vill ha gentemot sintt stall- Jag bodde i stallet 4-7ggr i veckan fastän jag kanske bara red 3-4ggr/vecka. Och så länge min pappa jobba på ridskolan så kunde jag fast rida alla dagar om jag ville.

Sen har det också sina förutsättningar att hurdan en person är, har den talang för sporten eller inte? Eller om man har det lätt eller svårt till att ta till sig nya saker. Även problemlösning i min mening är viktigt och att ta själv initiativ. Är man blyg och rädd är det högst sannolikt att man inte vågar göra saker själv. Annat är det med mig som aldrig ser faran i något utan tar även (ibland för stora) risker.

Jag anser mig dock inte heller vara duktig på något vis, men jag vill gärna hjälpa yngre flickor på stall att lära sig saker. På så vis så får man en tryggare miljö själv att ha flickorna runtom hästarna. Istället för att säga vem som e bra och vem som e dålig, så kan man ju dela med sig av sina erfarenheter och på det viset lära sig nya saker.

Jag lånar gärna ut min hästböcker (har väl ca 50-60 på finska, svenska och engelska) och även utprintat och kopierat material (5 stora mappar fyllda) och samlar mera på mig ju mer intressanta saker jag stöter på. Alla dagar skall man ju lära sig något nytt och det gör man här på Buke iaf! :bow:
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Jag sitter och funderar på hur länge Paula Törnqvist ridit innan hon red internationell fälttävlan???

Vissa begåvade personer lär sig mycket på kort tid, men knappast utan tillgång till tränare.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Själv har jag ridit på ridskola i 7-8år. Senaste året har jag fått möjlighet att rida två dagar i veckan (för olika lärare) och det gör verkligen underverk! Sen har jag under hela mitt ryttarliv slukat allt som finns att läsa om hästar, så teorin är jag ganska väl insatt i.

Snabbast möjligast väg till att lära sig så mycket som bara möjligt är nog att ha en bra mix av lektioner, egna strövtåg, teori och stallpyssel. Jag har dock inte tid/råd med medryttare häst eller dyl så då får det helt enkelt ta sin tid.

En sak till: det kan växla något enormt från ridskola till ridskola! Bara det att rida för en annan lärare var en helt ny upplevelse.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

*knapplån*

En annan sak som ofta skiljer sig mellan att rida på ridskola och att
rida för instruktör privat är storleken på grupperna. En ridskola som
jag red ett år på när jag var yngre hade ibland upp emot 14 hästar i
samma grupp. Då kan jag förstå om instruktören lätt missar saker
man gör som borde korrigeras.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Jag tror att man kan lära sig en hel del på en bra ridskola. Både ridmässigt och teoretiskt, hantering från marken etc. snackar vi om då. Det handlar helt enkelt om att hitta rätt ställe.

Jag är själv ridskoleryttare, men har varvat det med en hel del privat. Kommer under våren att vara "medryttare" på en av ridskolans hästar. Någon hade uppe exempel som sadelutprovning, tappskot etc. och det tror jag man kan lära sig precis lika bra på ridskolan som privat. Jag lärde mig prova ut sadlar på ridskolan, jag lärde mig linda ben och hämta i hagen, lasta, räkna foderstater, passa till bett och sela. The list goes oooon... Sen handlar det om intresse hos eleven också. Frågar man så brukar det aldrig avra några problem, och man hjälper varandra så mycket det abra går. Det är det som är skönt med ridskolan, förutsatt att dte är en bra ridskola: det finns alltid folk att vända sig till. Den samlade kunskapen på ridskolan är ganska stor...;)

Ang. rid- och hästvana privat vs. ridskola så tror jag inte att man öht kan räkna det i år. Vissa har lättare att lära än andra, någon har kanske ridit en gång i veckan och någon 5, någon har lallat runt i skogen i flera år, någon kanske enbart har ridit och inte hanterat hästen från marken öht... Sen finns det de som själva anser sig avra väldigt duktiga, men som egentligen inte har en aning om vad de sysslar med... Har man den attityden från början så utvecklas man sällan speciellt mycket.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Att rida 4 år låter inte så mycket, MEN...att rida på te.x foderhäst med eller utan instruktör i 4 år är, tycker jag, lika mycket värt som 8-9 år på ridskola. Håller ni inte med mig? Så EGENTLIGEN är 4 år mycket, om man inte rider på ridskola alltså..:eek: Så jag tycker det är rätt dumt om nån frågar: "hur länge har du ridit"? eller om man ska på läger och dom frågar hur många år man har ridit. Det handlar ju inte om hur länge man har ridit, utan vilken hästvana man har...Eller hur!!??

Håller faktiskt med dig att det borde frågas mer efter kunskap och erfarenhet vid fördelningen på läger.

Vet att jag rider bättre än vissa som ridit betydligt längre än mig, men också att vissa som ridit mindre än mig är bättre än mig. Det är så många faktorer som spelar in om hur bra man är/blir som ryttare.

Tycker att läger där det står t.ex. från LC-LB eller "ska kunna galoppera" etc utgör en mycket bättre och rättvisare måttstock än läger som skriver "ska ha ridit i 5 år". :crazy:.
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Hrmmm, nu kommer jag att bli halshuggen här...
Jag har hållt på med/ridit hästar i 27 år.
Jag blir alltid tveksam till alla som säger att de är duktiga, kan mycket efter sisådär 5-8 år. Det är i mina ögon ugefär där gränsen går mellan dem som aldrig blir bättre än medelmåttiga skrytmånsar och dem som inser att det de kan är en droppe i havet.
För mig innebär att vara duktig med häst att vara ödmjuk och öppen, att alltid leta efter nya kunskaper. Inte att mäta hur bra man rider en häst i dressyr eller kan prova ut en sadel själv.
Jag har ridit både påridskola och en hel massa knäppa hästar ute i naturen. En rätt bra kombination. På ridskolan lär man sig hästvett, ridvägar, att rida sin häst i form osv. Ute i skogen testar man sina gränser, blir modigare och tuffare.
Jag letar medryttare (inte så koncentrerat, men håller ögonen öppna) och jag skulle aldrig i livet släppa upp någon som kom och sa att "jag och mina vänner tycker att jag är duktig" på min häst!!
Definitivt inte en som säger, jag har ridit i fyra år, men privat. Det räknas som 8 på ridskola.
De som är riktigt duktiga kan alltid kosta på sig att vara ödmjuka-de vet att när de väl provrider märks det att de kan.

OBS! Jag menar inte att det är någon av er som skrivit här som är några medelmåttiga skrytmånsar, det var allmänt menat

hallelulja:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Att rida 4 år låter inte så mycket, MEN...att rida på te.x foderhäst med eller utan instruktör i 4 år är, tycker jag, lika mycket värt som 8-9 år på ridskola. Håller ni inte med mig? Så EGENTLIGEN är 4 år mycket, om man inte rider på ridskola alltså..:eek: Så jag tycker det är rätt dumt om nån frågar: "hur länge har du ridit"? eller om man ska på läger och dom frågar hur många år man har ridit. Det handlar ju inte om hur länge man har ridit, utan vilken hästvana man har...Eller hur!!??

självklart beror det på hästvana... men efter 4 år så har man inte hunnit se så mkt om man håller på med 1 häst....

om man är i stallet varje dag, oavsett om man rider eller ej i 8-9 år och sköter, pysslar, hjälper till med lektioner, följer med sjuka häsar till veterinär, hjälper till med hovslgare osv. så lär man sig mer än om man har en foderhäst i 4 år....

men däriemot rider man 1 gång i veckan (och är bara där då) i 8-9 år på ridskola. utan ambitioner. och jämför det med att jobba hos elit ryttare i 4 år och få rida varje dag på en äldre pensionerad läromästare som går Grand Prix för elit ryttaren så tror jag nog att man blir rätt duktig snabbt!!!
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Det man utvecklas mest på är nog att få träning i praktiken.
OCH att ha häst som man kan rida 7 dagar i veckan, samt träning minst 1gång veckan.

Om man har ridit i 4 år utan att rida kontinuerligt för tränare så tror jag personligen att man har lagt på sig en hel del fel i ridningen :angel:

Jag har ridit i ca 8 år nu (Oj vad tiden går) och jag kan inte säga att jag är superduktig.
Mina kompisar har ridit dubbelt så länge, men kan inte mkt mer än jag.
Jag har haft egen häst i ca 6 år plus medryttarhästar under tiden.
(Sammanlagt ca 7 hästar varav 2 egna).

Men jag kan faktiskt säga att det senaste året, efter det att jag slutade gymnasiet har jag utvecklats en hel del.
På min egna häst, tror inte jag skulle kunna rida ngn annan :angel:

Jag har haft en del "bakslag" i min ridning då jag har fått rida fel hästar.
Första hästen var en fjording som var direkt välutbildad så då red jag mest i skogen och hoppade.
Sen när jag började på gymnasiet gick allting fem steg uppåt första året, sen gick det bara bakåt igen eftersom vi lärde oss rida fel.
(Dra i munnen - sparka i sidorna, använda våld osv osv)
Jag slutade tom rida min egen häst i en period eftersom jag var så rädd att förstöra henne när jag blev så hård i handen. :crazy:

Blabla. Som sagt tror jag det beror på hur ofta man rider för tränare.
Och ju fler olika hästar man rider, desto mer lär man sig.
Kortare praktiker under skoltiden var för mig väldigt lärorikt, då får man en inblick av andras hantering och får träna på ett annat sätt.

Kom på det föresten att det för mig känns rätt meningslöst att rida på ridskola, och jag kommer nog inte göra det igen faktiskt.
Vi har dåliga hästar som inte är spec utbildade = man lär sig inte så speciellt mkt.
Slutade f.ö rida ridskolehäst för ca 2 år sen när min favorithäst inte kom tillbaka, då såg jag ingen anledning att rida kvar på "skithästarna".

Äh. nu ska jag sluta skriva, jag börjar bli trött och skriver om orelevanta saker :p
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Att rida 4 år låter inte så mycket, MEN...att rida på te.x foderhäst med eller utan instruktör i 4 år är, tycker jag, lika mycket värt som 8-9 år på ridskola. Håller ni inte med mig? Så EGENTLIGEN är 4 år mycket, om man inte rider på ridskola alltså..:eek: Så jag tycker det är rätt dumt om nån frågar: "hur länge har du ridit"? eller om man ska på läger och dom frågar hur många år man har ridit. Det handlar ju inte om hur länge man har ridit, utan vilken hästvana man har...Eller hur!!??

Jag håller med, iaf till större delen. Har bara ridit på en o samma ridskola så jag vet ju inte hur andra är... Men där får man knappt lära sig nåt om hästhantering. Lite lite i början om hur man sadlar o tränsar och hur man leder en häst.

Så just själv ridningen kan man nog lära sig ganska bra men det räcker ju inte om man t ex ska skaffa egen häst.

Jag hade turen att hamna i ett privatstall redan när jag var 11-12 år. Annars hade jag nog inte lärt mej mycket... Dessutom tror jag att det är lättare att gå sin egen väg när man får vara i ett privatstall... På ridskola påverkar alla varandra så himla mycket.

Om jag bara hade varit på ridskolan tror jag inte mitt intresse för naturlig hästhantering hade väckts lika tidigt eller alls...?

Jag kanske hade varit en helt annan hästmänniska :eek:
 
Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Jag tycker inte ens att rida på ridskola 8-9 år säger mig nånting hur mycket dom kan. jag vet faktiskt en tjej som gått på ridskola i över 7 år och skaffade sin första häst och fick kommentaren av en utbildad instruktör som frågade henne om hon nyss börjat rida efter att ha stått och tittat på henne en stund på ridbanan.

Det är inte bara hästhantering som saknas på ridskola utan det är väldigt skrämmande att man ser så tydligt när en ridskoleryttare sätter sig på en privathäst som inte har en massa hästar som går runt på led och en instruktör som står och talar om för hästen vad den ska göra, hur pass lite riskoleryttaren kan få hästen att göra det den ska, om det inte är en VÄLDIGT vältränad och lydig häst förstås.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 174
Senast: Zpunk
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 246
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 717
Senast: Elendil
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp