Teamchasing på Falsterbo

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare experten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 6 147
Sv: Teamchasing på Falsterbo

Allt är ju relativt, vad jag vill ha sagt är att Teamchasingen saknar flera riskfaktorer eller att dessa är betydligt mindre än i ft, de flesta hinder är lätthoppade häckar, fast del är på en låg nivå och risdelen hög, fasta hinder är enkla stockar eller stigsprång, att ha med sig hela laget runt bidrar till en mer städad ridning eftersom det påverkar resultatet om man inte klarar bedömningshindren, all hästsport är riskfylld, en grannflicka fick sin dressyrhäst över sig på dressyrbanan och är handicappad för livet (tar sig nu runt på kryckor och med elmoped) - sen undrar jag vad du menar med ditt sista påstående och vad du grundar det på!
arrangörerna av TCn har hög ambitionsnivå när det gäller säkerheten och experter på plats som kontinuerligt ger tips om förbättringar

tyvärr spårar diskussionen ur med inlägg från folk som saknar kunskaper och som har massor med fördomar - jag har skrivit det tidigare och får tyvärr upprepa det! konstruktiva synpunkter baserad på fakta välkommnas!

Nå, då har jag läst på så gott det går genom Internetsökning! Team chasings egen hemsida var ju inte så upplysande då den var under konstruktion men det fanns flertalet andra källor.

Och här kommer några citat, nr 1 från Team chasings hemsida:

Det går fort, det är inte helt ofarligt och vansinnigt roligt att titta på och att rida. Sporten skapades som TV-underhållning i England för 30 år sedan.

Man tävlar i team om tre eller fyra ekipage som namnet anger. En slags terrängbana med fasta naturhinder rids av teamets ekipage samtidigt. Det team med snabbast tid vinner.

Citat nr 2 från Livgardets egna tidning:

Tävlingen Team Chasing handlar främst om fart och disciplin. Ekipagen ska rida enligt givna anvisningar, till exempel vara i luften samtidigt över ett hinder eller rida på jämn kolonn bredvid varandra mellan vissa lydnadshinder. Banan går över häckar, terränghinder och med ut- och upphopp ur vatten.

Och allt detta utövas utan några som helst kvalificerings regler eller dokumenterade förkunskaper hos deltagarna. Jämför med FT som har Grönt kort, hoppkval, FT-kval mm.

Dessutom läser jag mig till i propositionen till Falsterbo att det inte ens är västtvång utan endast rekommendation????!

Det är DETTA jag grundar mitt sista uttalande på i mitt förra inlägg.

Och för den stora massan är alla vi fälttävlansmänniskor idioter som utsätter oss själva och våra hästar för riskerna. :smirk:

Ja, det är sant. Men det blir sannerligen inte bättre för oss när det anordnas Team Chasing, Hunting mm som dessutom inte omfattas av liknande säkerhets regler som för oss. Eftersom folk i gemen inte skiljer oss åt så blir det FT som får ta all negativ kritik även om det händer en olycka i dessa sporter.

Nå, då har jag läst på så gott det går genom Internetsökning! Team chasings egen hemsida var ju inte så upplysande då den var under konstruktion men det fanns flertalet andra källor.

Och här kommer några citat, nr 1 från Team chasings hemsida:

Det går fort, det är inte helt ofarligt och vansinnigt roligt att titta på och att rida. Sporten skapades som TV-underhållning i England för 30 år sedan.
Man tävlar i team om tre eller fyra ekipage som namnet anger. En slags terrängbana med fasta naturhinder rids av teamets ekipage samtidigt. Det team med snabbast tid vinner.

Citat nr 2 från Livgardets egna tidning:
Tävlingen Team Chasing handlar främst om fart och disciplin. Ekipagen ska rida enligt givna anvisningar, till exempel vara i luften samtidigt över ett hinder eller rida på jämn kolonn bredvid varandra mellan vissa lydnadshinder. Banan går över häckar, terränghinder och med ut- och upphopp ur vatten.
Och allt detta utövas utan några som helst kvalificerings regler eller dokumenterade förkunskaper hos deltagarna. Jämför med FT som har Grönt kort, hoppkval, FT-kval mm.
Dessutom läser jag mig till i propositionen till Falsterbo att det inte ens är västtvång utan endast rekommendation????!
Det är DETTA jag grundar mitt sista uttalande på i mitt förra inlägg.

det sker en kontroll av lagen vid träningen dagen innan - är det helt uppenbart att om man inte klarar av att hoppa några typhinder eller saknar helt kontroll av över sina hästar kan arrangören besluta att plocka bort dem ur tävlingen, västtvång kommer införas.
en tävling som går en gång om året kan inte ladda på med kval (vilket i och för sig vore önskvärt - kanske kommer, men inte helt aktuellt ännu) och div byråkrati - naturligtvis är det viktigt att lagen tränar ordentligt innan tävlingen, de som inte klarar att träna bra sållar bort sig själva, men så svårt är det heller inte som en fälttävlan! på fälttävlan har du ju heller inte en offciell träning dan innan - det hade säkert varit bra ur säkerhetssynpunkt, särskilt i novisklasser.
I påskhelgen skall en vän att lägga ut en film på youtube från fjolårets tävling - jag återkommer när den ute - då kan du se själv -
Naturligtvis vore det önskvärt att ha tydlig kvalifikation för deltagande men man får inte överdriva - sunt förnuft får gälla - mina egna erfarenheter är helt positiva - en utmaning utan att vara tokfarligt (dvs man kan hantera riskerna på ett bra sätt)
Hindren är enklare och ofarligare - fasta hinder, några st, är max 70-80 cm höga - stigsprång, dvs under de lättaste hoppklasserna, häckarna - fast del 60 cm, högsta punkten på riset 130 cm och starkt lutande - det är detta som skiljer från FT som med bastanta rättuppstående telefonstolp eller stockhinder kräver väsentligt mer av hästen så att den inte går av i botten på hindret och därmed slår i. lagmomentet är också en säkerhetshöjande faktor då ryttaren tar hänsyn till varandra och hästarna hoppar bättre tillsammans än enskilt - jag vill betona att TC har en viktig roll för att skola unghästar på terränghinder! en till två rutinerade hästar bildar stommen i laget, unghästarna hänger på och får självförtroende. jag har sett TC i England - 100 lag startade en dag från kl 8 - 18 de flesta hindren var häckar mellan fälten men även byggda hinder fanns, framåtandan var det inget fel på

(FTs säkerhetsarbete med kval, ftkort, etc har ju inte minskat??? på olyckorna, min egen teori är att som det nämnts tidigare här att banorna blivit mycket mer tekniska, hindren är hopaklumpade, och det "naturliga" i hindren minskat - nu konstiga kreationer, även ryttarnas långa stigläder medverkar till att de följer med hästen vid fall och hamnar under den. en annan faktor i alla fall i Sverige är den orytmiska ridningen - som jag såg på lantligas EM - där de svenska ryttarna red enlig gasa - broms metoden medan engelsmännen red i ett bra grund tempo hela tiden och lät hästen hitta språnget - engelsmännen var 4 av 5 utan fel i terrängen medan alla svenska ryttare hade tidsfel i terrängen (nä usch nu drar jag på mig en massa dynga från folk igen.... - jag besvarar inte kommentarer på det sista stycket helt enkelt))

:angel:...satt och såg på VM i Paråkning nu ikväll.Vet i 17 om inte det skulle kunna falla under begreppet,farlig sport.
Uppskurna huvuden,händer,mm,mm
Inget som visades idag,men det omtalades då det var nära, vid flera tillfällen att utövarna skadades rejält.Väldigt vacker sport,såsom vår egen också är.
Antar att om de hade filmat mig seendes på detta och samtidigt filmat någon icke invigd som ser på FT,då skulle vi nog vara jämnbördiga,i våra förskräckta utrop:angel:
Marginalerna gör att spänningsmomenten är fashinerande på något vis.Det är magiskt att se hur en riktigt förberedd idrottsutövare reder ut de frågor,som sporten(oavsett i vilken sport) ger.

Tycker inte man ska uttrycka en sådan skarp kretik emot teamchesingen i falsterbo.
Hinderna är busenkla.
Det hela är ett samspela mellan ryttarna som rider .Dessuton är häckarna breda och det får lätt plats 3 ryttare i bred .
Tempot går inte speciellt snabbt heller för bannan e så liten.
Man kan heller inte jämföra teamchasing med någon annan form av hinderlöping för det är verkligen inte samma sak.
Givetsvis bör laget träna tillsammans innan.Det finns häckträningar som flera av lagen brukar delta i.
I teamchesingen är det laget eget ansvar att se till att tränat så man klarar bannan lixom det är ryttaren egan ansvar på ex hopptävlingar.
För att däremot rida på hinder "häckar stepchesse"spiell licens.
På point ot pointen ska man därmot både häst o tränare har tränat innan tyvärr har det varit dålig koll på det och jag hoppas det blir skärpning på det.Point to point utomlands tex irland rider man på amtörlicens på hinder o det krävs en del av ryttaren.
Visst kan det hända olycker i teamchasing men det kan det i alla ridsporter.
Att hoppa snabbt över häckar är inte att flårida eller något sånt.
Det kräver träning och godbalans man rider gärna i mindre sadlar och med korta läder.I teamchasingen rider dock dom flesta i vanliga hoppsadlar och dom får aldrig upp så hög fart heller för den delen.
Det viktiga när man hoppar över häckar är att man får fram hästen och inte börjar klyda med tyglarna och tänka framåt .Trust the horse
Man vill gärna att hästen ska hoppa flaggt och och inte runt som man gör i hoppingen .Detta för att vinna tid.
Jag tycker verkligen att teamchasingen är något fältävlansryttare bör prova.

träningshindret var felbyggt och användes inte sen
tävlingshindren vill jag påstå är väldigt hoppvänliga och även om hästarna kommer för nära i avsprången så slår de knappast i så att de förlorar balansen

Men hur bra hindret än är byggt så kan det hända att hästen snubblar innan, vilket kan hända i vanlig FT också, men som jag har förstått det kommer det i TC flera hästar efter och då ökar ju skaderisken rejält, men det är ju bara min åsikt.

Men hur bra hindret än är byggt så kan det hända att hästen snubblar innan, vilket kan hända i vanlig FT också, men som jag har förstått det kommer det i TC flera hästar efter och då ökar ju skaderisken rejält, men det är ju bara min åsikt.

Men menningen är att man ska hoppa tillsammasn över häckarna i TC.Dom flesta misstag i alla hopping är ryttaren fel visst kan hästen snubbla.En skaderisk finns i all ridsport. Lite får man tåla=)

det var 2006 - men det var före start - det här kan man inte lasta arrangören och tävlingsformen för, sånt kan hända i vilka sammanhang som helst, hästen hade deltagit några år tidigare och varit hur bra som helst då

Helt rätt - min häst var väldigt taggad inför start och när min medhjälpare försökte lugna honom en smula när vi voltade runt väntan på startsignal så reste han sig och välte baklänges med mig halvvägs under. Blåslagen själv, hästen utan en enda repa. Jag vet inte vem som var mest besviken över att inte kunna starta - hästen bara älskar vattnet och sanden! Kanske kan vi komma tillbaka ett annat år :) Vi hade iaf jättekul när vi fick träna på utvalda delar av banan dagen innan :)

Liknande trådar

Fälttävlan Jag har under en längre tid (flera år) velat börja med fälttävlan "på riktigt". Har varit i Skatteberga och tränat för LC m fl ett par...
Svar
3
· Visningar
1 438
Senast: mammaBerg
·
G
Övr. Grenar Hoppas att alla galoppintresserade som har möjlighet kommer till LV4 fältet på Falsterbo Horse Show på söndag. "Den första dagen på...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: experten
·
E
Övr. Grenar propparna är nu ute för 9 juli på Falsterbo horse show kolla http://www.falsterbohorseshow.se tävling, proppar ponychase, point to...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: Messy
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31