Sv: Teamchasing på Falsterbo
Nå, då har jag läst på så gott det går genom Internetsökning! Team chasings egen hemsida var ju inte så upplysande då den var under konstruktion men det fanns flertalet andra källor.
Och här kommer några citat, nr 1 från Team chasings hemsida:
Det går fort, det är inte helt ofarligt och vansinnigt roligt att titta på och att rida. Sporten skapades som TV-underhållning i England för 30 år sedan.
Man tävlar i team om tre eller fyra ekipage som namnet anger. En slags terrängbana med fasta naturhinder rids av teamets ekipage samtidigt. Det team med snabbast tid vinner.
Citat nr 2 från Livgardets egna tidning:
Tävlingen Team Chasing handlar främst om fart och disciplin. Ekipagen ska rida enligt givna anvisningar, till exempel vara i luften samtidigt över ett hinder eller rida på jämn kolonn bredvid varandra mellan vissa lydnadshinder. Banan går över häckar, terränghinder och med ut- och upphopp ur vatten.
Och allt detta utövas utan några som helst kvalificerings regler eller dokumenterade förkunskaper hos deltagarna. Jämför med FT som har Grönt kort, hoppkval, FT-kval mm.
Dessutom läser jag mig till i propositionen till Falsterbo att det inte ens är västtvång utan endast rekommendation????!
Det är DETTA jag grundar mitt sista uttalande på i mitt förra inlägg.
Allt är ju relativt, vad jag vill ha sagt är att Teamchasingen saknar flera riskfaktorer eller att dessa är betydligt mindre än i ft, de flesta hinder är lätthoppade häckar, fast del är på en låg nivå och risdelen hög, fasta hinder är enkla stockar eller stigsprång, att ha med sig hela laget runt bidrar till en mer städad ridning eftersom det påverkar resultatet om man inte klarar bedömningshindren, all hästsport är riskfylld, en grannflicka fick sin dressyrhäst över sig på dressyrbanan och är handicappad för livet (tar sig nu runt på kryckor och med elmoped) - sen undrar jag vad du menar med ditt sista påstående och vad du grundar det på!
arrangörerna av TCn har hög ambitionsnivå när det gäller säkerheten och experter på plats som kontinuerligt ger tips om förbättringar
tyvärr spårar diskussionen ur med inlägg från folk som saknar kunskaper och som har massor med fördomar - jag har skrivit det tidigare och får tyvärr upprepa det! konstruktiva synpunkter baserad på fakta välkommnas!
Nå, då har jag läst på så gott det går genom Internetsökning! Team chasings egen hemsida var ju inte så upplysande då den var under konstruktion men det fanns flertalet andra källor.
Och här kommer några citat, nr 1 från Team chasings hemsida:
Det går fort, det är inte helt ofarligt och vansinnigt roligt att titta på och att rida. Sporten skapades som TV-underhållning i England för 30 år sedan.
Man tävlar i team om tre eller fyra ekipage som namnet anger. En slags terrängbana med fasta naturhinder rids av teamets ekipage samtidigt. Det team med snabbast tid vinner.
Citat nr 2 från Livgardets egna tidning:
Tävlingen Team Chasing handlar främst om fart och disciplin. Ekipagen ska rida enligt givna anvisningar, till exempel vara i luften samtidigt över ett hinder eller rida på jämn kolonn bredvid varandra mellan vissa lydnadshinder. Banan går över häckar, terränghinder och med ut- och upphopp ur vatten.
Och allt detta utövas utan några som helst kvalificerings regler eller dokumenterade förkunskaper hos deltagarna. Jämför med FT som har Grönt kort, hoppkval, FT-kval mm.
Dessutom läser jag mig till i propositionen till Falsterbo att det inte ens är västtvång utan endast rekommendation????!
Det är DETTA jag grundar mitt sista uttalande på i mitt förra inlägg.