Tejpade öron?

Sv: Tejpade öron?

Vilket tjat. Vi läser och förstår. Men mycket du skriver är dubbelmoral och tydligen glömmer du även bort vad du skrivit innan. För huxflux ändrar du dig.

kan du skriva då isåfall vad dubbelmoralen är?
sen så nej ni verkar inte förstå vad de är jag skriver..jag skriver inte att nånting är fel, jag skriver bara vad jag tycker.

är hunden i behov av att klippas så visst klipp på, eller om man vill klippa..så klipp..eller tejpa eller vad de nu är man vill.

jag har inte ändrat mej om någonting, bara för att jag skrev att min gamla hund hade lite tovor? är de de eller? har inte skrivt att man inte ska borsta eller inte sköta hunden..

Senast ändrad av en moderator:

uppenbarligen så tror folk här att man vanvårdar hunden för att man inte trimmar den så som rasen ska trimmas och är de så folk tror när dom ser min långhåriga hund är de förjävligt, jag sköter min hund hur noga som helst även om jag inte trimmar den, borstar och badar och hunden är fint blank och mjuk i pälsen trots att den inte är klippt som en springer ska vara klippt, han är inte vanvårdad för de.
Jag upprepar vad jag har försökt få fram flera gånger tidigare: Det är skillnad på att inte trimma en springer spaniel och att inte trimma t ex en westie. Jag tycker att det i allra högsta grad är vanvård att hålla en westie totalt otrimmad, spelar ingen roll om den är kammad och ren. Det blir på tok för mycket päls helt enkelt, ffa i ansiktet, på öronen, i rumpan och på tassarna. Du kan inte jämföra en springer och en westie i det här fallet.

jag har inte skrivit någonstans att jag tycker de är fel att trimma eller tejpa öron, vill man de så visst men jag skulle inte göra de för jag tycker de är onödigt.

Nej men du har uttryckligen skrivit att det är fel att vi avlar på hundar som mår dåligt om de inte trimmas.

Jag upprepar vad jag har försökt få fram flera gånger tidigare: Det är skillnad på att inte trimma en springer spaniel och att inte trimma t ex en westie. Jag tycker att det i allra högsta grad är vanvård att hålla en westie totalt otrimmad, spelar ingen roll om den är kammad och ren. Det blir på tok för mycket päls helt enkelt, ffa i ansiktet, på öronen, i rumpan och på tassarna. Du kan inte jämföra en springer och en westie i det här fallet.

Nej men du har uttryckligen skrivit att det är fel att vi avlar på hundar som mår dåligt om de inte trimmas.

och nej jag har inte skrivt någonstans att man inte ska trimma en sån, har jag de eller?

de enda jag skrivt är att jag tycker de är synd att dom är avlade på de sättet att de är plågeri för att man inte klipper dom, men nu är de som de är uppenbarligen så de är väl bara att trimma på.
inte skrivit nåt annat.

kan du skriva då isåfall vad dubbelmoralen är?
Till exempel:

skulle hunden faktiskt lida av att inte bli trimmad såpass att man måste anmäla de då borde man kanske sluta avla på den rasen för då är de något som är fel.

jag skulle klippa hunden också om den va i behov av de [...] vad är de med de?

Det tycker jag verkligen är att säga emot sig själv.

Jo, men då ser man ju att den inte gillar det.
Du skrev ju att vi inte kan veta det, för det vet endast hunden.

Och om hunden tar bort tejpen eller mynten så låter ägaren hunden slippa dem? Med följden att öronen inte kommer att se ut som ägaren vill. Hundar accepterar obehagliga saker med tiden. Sätt en plastkrage på den och i början försöker den ta av den. Efter en tid så accepterar hunden den. De är vanedjur men kunde de säga vad de tycker så skulle man nog få höra hur obehaglig kragen är.

jag menar i behov av de i form av eksem eller nåt sånt, de är i behov av de för mej..nu är dessa hundar uppenbarligen i behov av de jämt oavsett så de e la klart man ska klippa dom.

som sagt igen så tycker jag endå de är synd att hundarna är avlade så att man måste klippa dom för att dom i princip ska överleva ett okej liv.

så nej jag har inte sagt emot mej själv.

fonen skrev:
och nej jag har inte skrivt någonstans att man inte ska trimma en sån, har jag de eller?

Eeh.. ja det har du. Jag citerar ditt första inlägg:
kl

jag förstår verkligen inte varför man ska ändra om hundarna, som när man klipper dom för att dom ska se rastypiska ut? uppenbarligen så är hunden långpälsad och dom borde väl se ut som dom är gjorda? de är väl rastypiskt om nåt..

visst de skadar inte att tejpa öronen men måste man göra de för att dom ska stå så är öronen inte gjorda för att stå..då borde de väl vara mer rastypiskt att hunden har hängande öron?

vem har bestämt att man måste klippa springern tex. på ett visst sätt för att vara rastypisk? jag förstår funktionen och varför man klipper mycket för hundens skull som öronen som jag tycker är viktigt att man klipper för att de inte ska bli så instängt, men allt annat man ska klippa?
Det fetstilta tolkar iallafall jag som att man inte borde trimma någon hund, för de borde ju "se ut som de är gjorda". Men du kanske har ändrat åsikt nu?

de enda jag skrivt är att jag tycker de är synd att dom är avlade på de sättet att de är plågeri för att man inte klipper dom

Nej, vad du har skrivit är att man borde sluta avla på hundar som mår dåligt av att inte trimmas. Angående att du säger emot dig själv så är väl ett bra exempel på det att du anser att något är fel med dom raser som kräver trimning för att må bra, men det är okej med långhåriga hundar som kräver att bli borstade.

nej ja förstår inte varför man ska ändra om hur hundarna är födda, är de en långhårig ras så varför klippa bort all päls när de inte finns nåt behov av de.

skulle jag nångång skaffa en hund som plågas av att inte trimmas så är de väl klart ja trimmar den.

sen har jag inte på något sätt skrivit att de är fel att trimma, jag bara säger vad jag tycker, tycker andra anorlunda så visst..jag bryr mej inte, folk får tycka vad dom vill.

Jag har en hund som tar bort tejpen hela tiden, de andra har aldrig brytt sig. Inte ens första gången de fick på en liten tejpbit.
Och ja, jag skiter i att tejpa, jag masserar istället.
Ingen vits med att försöka tejpa när hon ändå kan ta bort den. Iofs tror jag den lossnar när hon leker och springer på gården, för jag har aldrig sett att hon försöker ta bort den.
En krage är ju inte så lätt att ta bort, så där inser hunden att lika bra att acceptera.
Men vi kanske inte ska ha krage på våra skadade djur heller, eftersom de kanske inte trivs med det?

Nej, vad du har skrivit är att man borde sluta avla på hundar som mår dåligt av att inte trimmas. Angående att du säger emot dig själv så är väl ett bra exempel på det att du anser att något är fel med dom raser som kräver trimning för att må bra, men det är okej med långhåriga hundar som kräver att bli borstade.

alla hundar kräver väl att bli borstade?

men visst..haka upp er på att jag skriver att jag tycker aveln är dålig som gör att hundarna i sånt behov av att bli trimmade, jag tycker fortfarande att de är fel, men som sagt så är de som de är nu och går inte att ändra på så de är väl bara att fortsätta trimma...inget fel med de eller? skriver bara vad jag tycker.

En trimhund är född som trimhund. Är inget man kommer på under tiden den växer upp.
Med andra ord ska den trimmas, eftersom den är född sån.....ja ur ditt synsätt, så där blir det ju fel i din diskussion igen.

Jag har en hund som tar bort tejpen hela tiden, de andra har aldrig brytt sig. Inte ens första gången de fick på en liten tejpbit.
Och ja, jag skiter i att tejpa, jag masserar istället.
Ingen vits med att försöka tejpa när hon ändå kan ta bort den. Iofs tror jag den lossnar när hon leker och springer på gården, för jag har aldrig sett att hon försöker ta bort den.
En krage är ju inte så lätt att ta bort, så där inser hunden att lika bra att acceptera.
Men vi kanske inte ska ha krage på våra skadade djur heller, eftersom de kanske inte trivs med det?

Tycker faktiskt att det är en stor skillnad på vård och fåfänga!

En trimhund är född som trimhund. Är inget man kommer på under tiden den växer upp.
Med andra ord ska den trimmas, eftersom den är född sån.....ja ur ditt synsätt, så där blir det ju fel i din diskussion igen.

jag står endå fast vid att jag tycker de är synd att inte hundarna klarar sej om man inte klipper dom.
de har jag skrivit hela tiden.

men nu är de som sagt igen som de är och de är väl bara att fortsätta trimma dom.

Alla strävhårshundar som inte fäller pälsen av sig själv behöver ju för sitt välmåendes skull trimmas. Strävhåren har ju i rätt skick en helt outstanding och underhållsvänlig päls.

Visst klarar de sig även utan trimning, men det innebär ju ett visst mått av obehag för dem till slut.

Jag misstänker dock att du är rätt ung..

alla hundar kräver väl att bli borstade?

men visst..haka upp er på att jag skriver att jag tycker aveln är dålig som gör att hundarna i sånt behov av att bli trimmade, jag tycker fortfarande att de är fel, men som sagt så är de som de är nu och går inte att ändra på så de är väl bara att fortsätta trimma...inget fel med de eller? skriver bara vad jag tycker.

Ptja, mina hundar kräver absolut ingen borstning alls.

Det handlar inte om att haka upp sig, det handlar om att jag inte förstår varför du gör det till ett så enormt problem. Varför är det så fruktansvärt att behöva trimma en hund? Enligt mig finns det betydligt mycket värre saker i aveln att reagera på än att en hund trimmas, och inte heller förstår jag varför en ras ska ses som så osund att man borde sluta avla på den för att den kräver regelbundna trimningar. Var det lika illa förr när sättet att trimma/klippa fyllde ett behov?

jag står endå fast vid att jag tycker de är synd att inte hundarna klarar sej om man inte klipper dom.
de har jag skrivit hela tiden.

men nu är de som sagt igen som de är och de är väl bara att fortsätta trimma dom.

Tror du hakar upp dig på just din ras. Finns ju faktiskt hundar som verkligen är trimraser och inte bara sånna som din som man klipper lite för få finare.

Din häst klarar sig utan att du blir klippt, om du tar den tiden som behövs. Men du väljer att klippa för det går fortare att få hästen torr, och du kan åka och göra annat. Förstår inte hur det rimmar med ditt tänkande...
Om det är synd att klippa, sluta då med det. För det behövs verkligen inte på din häst. Se till så den torkar med handkraft istället.

Alla strävhårshundar som inte fäller pälsen av sig själv behöver ju för sitt välmåendes skull trimmas. Strävhåren har ju i rätt skick en helt outstanding och underhållsvänlig päls.

Visst klarar de sig även utan trimning, men det innebär ju ett visst mått av obehag för dem till slut.

Jag misstänker dock att du är rätt ung..

redan sagt nu flera gånger att är dom i behov av de så trimma på.

och nej jag är dock inte rätt ung.

vad jag hört om strävhåriga är att man rycker pälsen, med andra ord som när man borstar hunden precis som man bortsar andra hundar, men med en annan teknik eller vad man ska säga.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 197
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Ny fråga - i anledning av ny hund. Vi spenderar julloven i Tandådalen i vår säsongsuppställda husvagn. Vid tiden för det stora helvetet...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: SaraMara
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka