Tekniktolerans i sambo förhållande

Är det verkligen möjligt att gömma alla kablar för katterna ? Mkt går att gömma med kabellister. Men till 100% är väl inte så enkelt?

100% är ju svårt att garantera med allting, men det finns grader i helvetet. :)

Exempel som jag inte gillar. (bild stulen från nätet)
Lättillgänligt och löst, stor tuggrisk.

1544381497230.png
 
Ja, frågan är hur stor tolerans har ni för era partners teknikintressen och hobbyn.
Stora högtalare, datorer, Tv, m.m. Hur viktigt är det med design och estetik på tekniska prylar i hemmet ?
Idag verkar det ju mode med att tekniken ska integreras allt mer i hemmet. Alltså finnas där men inte synas för mkt.
Vad anser ni ?

NOLL tolerans. Inga datorer, sladdhärvor, fula gadgets, pryttlar, verktyg osv framme inom synhåll i gemensamma rum. Arbetsrummet ska också vara vilsamt, snyggt, välstädat och undanplockat - och kunna stängas om.

Tack och lov har vi ganska samma smak och spenderar hellre pengar på teknik som är snygg och praktisk, annars hade vi haft ett problem. Jag klarar inte stök och belamrade ytor och just de där uppsättningarna med datorer, seriekopplade diskar, skärmar, blinkande lampor osv är rent depressivt fula, särskilt som de ofta paras med fula stolar och hemska persienner som aldrig dras upp. Urk. Då vore jag hellre särbo.
 
100% är ju svårt att garantera med allting, men det finns grader i helvetet. :)

Exempel som jag inte gillar. (bild stulen från nätet)
Lättillgänligt och löst, stor tuggrisk.

Visa bifogad fil 22443

Hur är det med möbler med katter eller hundar ?
Lämnas dom ifred ? Eller åker klorna i dom ? Tex, hur skulle ett högblankt piano eller möbel i hemmet överleva utan repor från klor?
Bara nyfiken för mig som aldrig har levt med djur :).
 
Senast ändrad:
Hur är det med möbler med katter eller hundar ?
Lämnas dom ifred ? Eller åker klona i dom ? Tex, hur skulle ett högblankt piano i hemmet överleva utan utan repor från klor?
Bara nyfiken för mig som aldrig har levt med djur :).


Pianon tror jag inte får så mycket repor sådär generellt (för hårda). Soffan har klarat sig i fyra år så den står sig nog ett tag till. Ena sänghörnet får sig dock en omgång med jämna mellanrum och det syns en del revor där. Döljs smidigast med ett överkast.

Katterna har klösbräda annars. Hunden förstör inget, hon bara hårar ned.
 
Hur är det med möbler med katter eller hundar ?
Lämnas dom ifred ? Eller åker klona i dom ? Tex, hur skulle ett högblankt piano eller möbel i hemmet överleva utan utan repor från klor?
Bara nyfiken för mig som aldrig har levt med djur :).

Det är väldigt olika, min hund tuggade på en grej som valp, därefter har han aldrig rört en pryl. Katten är ute för det mesta men hon har aldrig rivit ner något eller så.
 
Hur är det med möbler med katter eller hundar ?
Lämnas dom ifred ? Eller åker klorna i dom ? Tex, hur skulle ett högblankt piano eller möbel i hemmet överleva utan repor från klor?
Bara nyfiken för mig som aldrig har levt med djur :).
Beror nog väldigt på individen (djuret alltså). Och uppfostran.
Här klöser inte katten på möbler tex, han klöser på sitt klösträd och ute. Största bekymret är all päls hunden släpper i möblerna. Men vi har valt att tillåta djuren vara i soffan och säng så då ingår det liksom.
 
Hur är det med möbler med katter eller hundar ?
Lämnas dom ifred ? Eller åker klorna i dom ? Tex, hur skulle ett högblankt piano eller möbel i hemmet överleva utan repor från klor?
Bara nyfiken för mig som aldrig har levt med djur :).

Det beror helt på djur.
Min hund blir snart 11 år, har aldrig förstört något, inte gjort några repor och hårar inte.

Brorsans mops har däremot tuggat sönder något varje gång han varit här 😒
 
Jag låter honom hållas. Sen behöver jag visserligen fråga om typ hur jag justerar ljudet på Tv:n, hur jag släcker en lampa, hur jag får musik ur högtalarna.... Han lever med mina ständiga frågor och han får ha sin teknik. Vi har alltså allt tekniskt styrt i vårt hus. På nivån att det kommer en avisering när toalettpappret är slut och post i postlådan... 🙄
 
Pianon tror jag inte får så mycket repor sådär generellt (för hårda). Soffan har klarat sig i fyra år så den står sig nog ett tag till. Ena sänghörnet får sig dock en omgång med jämna mellanrum och det syns en del revor där. Döljs smidigast med ett överkast.

Katterna har klösbräda annars. Hunden förstör inget, hon bara hårar ned.
Det är väldigt olika, min hund tuggade på en grej som valp, därefter har han aldrig rört en pryl. Katten är ute för det mesta men hon har aldrig rivit ner något eller så.
Beror nog väldigt på individen (djuret alltså). Och uppfostran.
Här klöser inte katten på möbler tex, han klöser på sitt klösträd och ute. Största bekymret är all päls hunden släpper i möblerna. Men vi har valt att tillåta djuren vara i soffan och säng så då ingår det liksom.
Det beror helt på djur.
Min hund blir snart 11 år, har aldrig förstört något, inte gjort några repor och hårar inte.

Brorsans mops har däremot tuggat sönder något varje gång han varit här 😒

Jag förstår ju att päls är nåt man får på köpet. En robotdammsugare borde lösa golvet iaf, men möbler är väl svårare. Men hanterbart :).
Annars låter det mysigt att leva tillsammans med djur. Min största mardröm är ju dock om dom skulle ge sig på möblerna eller högtalarna i klarlack och finaste läder. Tyvärr, till en kostnad som en bättre begagnad bil :angel:
 
Nu har jag visserligen en tekniknörd till sambo men frågan kanske ändå inte gäller mig då jag är lika (eller mer) nördig själv. :D
Jag brinner för teknik men jag vill absolut inte ha grejer jag tycker är fula. Jag tycker inte heller om att gömma undan saker, teknik ska synas! Turligt nog ogillar jag inte utseendet på någon av våra spelkonsoler, TVn är stilren och högtalarna är noga utvalda efter både utseende och ljud. Mediabänken är också mycket noga utvald eftersom vi behövde nåt som såg bra ut trots att den är full av konsoler (nio till antalet). Detsamma gäller skrivborden där vi har speldatorerna. Väl valda skärmar och andra tillbehör. Sladdar tål jag inte så allt sitter i sladdgömmor, längs med golvlister och liknande. Basstationerna till VR-headsetet får vara utdragna när det inte används då det inte går att dra sladdarna snyggt.

Skulle jag ha ett "hobbyrum" så skulle inte TV-/datorspelandet få flytta in dit utan figurmålandet och brädspelen. Spel är bådas (plus besökares) största hobby så det får ha den centrala platsen.

Partner har sin gamingsetup centralt i lägenheten. För mig är det självklart att e n tekniken både tar plats och syns. Plus hard copies är ofta rätt snygga. Hade jag haft en partner som inte vore okej med att mitt spelintresse syns i min/vår bostad vore det inte längre min partner. Konsoller/gamingdatorer är snygga imo. Show em säger jag.
Fast det är väl ändå skillnad på gamingdator och gamingdator? :D
Vi har precis köpt varsitt nytt datorpaket och ska ha in dem i snygga Fractal-chassin med lite synkat ljus och så. Tumme upp för sådana speldatorer. Men skulle sambon vilja ha nån Transformers-liknande apparat så skulle han få spela i klädkammaren. :D
Tack och lov delar han helt min smak. Puh!

Jag tänker att sambons högtalare och teknik är snyggare än hundarnas bäddar och tuggben som dräller runt i det här huset :p
Ja gud! Har ett vardagsrum som går i grönt-brunt-svart och allt ser väldigt bra ut ihop, men så tittar man på den fina mattan och där ligger skrikblå, glitterlila och neonorangea tuggleksaker och dräller. :D
 
Fast det är väl ändå skillnad på gamingdator och gamingdator? :D
Vi har precis köpt varsitt nytt datorpaket och ska ha in dem i snygga Fractal-chassin med lite synkat ljus och så. Tumme upp för sådana speldatorer. Men skulle sambon vilja ha nån Transformers-liknande apparat så skulle han få spela i klädkammaren. :D
Tack och lov delar han helt min smak. Puh!

Stor skillnad!
Jag gillar Fractal-chassin. En dröm att bygga i ... samt stilrena om man väljer utan fönster. Jag kan verkligen inte förstå hur man vill ha nåt blinkade i ansiktet. Nej, datorlådan och kablar ska gömmas så gått det går och ett snyggt städat skrivbord med endast en skärm, tangentbord och mus ska synas :) .
 
Stor skillnad!
Jag gillar Fractal-chassin. En dröm att bygga i ... samt stilrena om man väljer utan fönster. Jag kan verkligen inte förstå hur man vill ha nåt blinkade i ansiktet. Nej, datorlådan och kablar ska gömmas så gått det går och ett snyggt städat skrivbord med endast en skärm, tangentbord och mus ska synas :) .
Då är vi rätt olika.
Jag skulle aldrig ha datorn någon annanstans är under skrivbordet. Den får gärna lysa fint där i sitt hörn och då blinkar den ju inte någon i ansiktet.
På mitt bord finns två stationära spelkonsoler och minst en bärbar (men ofta fler), mus, tangentbord, telefonställ, receiver, tre stora högtalare, två skärmar, laptop, mikrofonarm med stor mikrofon och hörlurar på (är streamer), hundgodisburk, lampa och ett par handkontroller till både PC och konsoler. Plus lite småkrafs som en figur av en spelkaraktär och så. Mysigt och personligt är det iaf.
Det du beskriver är inte alls min stil och skulle göra mig obekväm. Så stelt!
 
Det du beskriver är inte alls min stil och skulle göra mig obekväm. Så stelt!

Ja, alla är ju olika...
Jag hade också ett VR-set tidigare. Men nu när jag sålt det är det så skönt när dom extra kablarna försvann och headsetet som låg på skrivbordet. Jag gillar minimalism och rena ytor :). Då känner jag ro i knoppen att inte ha massa prylar framme.
 
Min smärttröskel är nog relativt låg tror jag, eftersom jag har lätt pedantiska drag, älskar minimalism och därmed avskyr när det är för mycket grejer framme. Min sambo är dock rätt lätt att bo med på det sättet; vi har en stor TV som vi använder båda två, varsin laptop, en soundbar och så ett Nintendo Switch och ett PS4. Allt smälter in rätt bra tycker jag (PS4 är till och med riktigt snyggt!), men jag blir tokig på alla miljoner olika kontroller! Borde nog köpa en korg eller något som vi kan förvara dem i...

I mitt nästa liv drömmer jag om ett "fritidsrum" där vi kan ha ett litet minigym samt en tv-spelsstation :D

Edit: Kom på att vi har ett VR-set som ligger och skräpar också och som ingen använder längre, det skulle jag mer än gärna bli av med men sambon vill ha kvar det just in case... :cautious:
 

Liknande trådar

Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 012
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Ny Samsung?
  • Läka blåsa snabbt?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp