Terapi - utbruten ur Varför vill folk ha en partner?

Fast din barndom har ingenting att göra med att du inte kan tala om för någon att en möbel är rätt fin i deras hus trots att du själv tycker att den är ful, till exempel, eller att du inte kan finna intresse i att lyssna på en annan människas intresse. :) Tänker jag i alla fall.
Detta sagt helt utan att förminska att det du varit med om måste varit traumatiskt.
Vad har det där med mitt inlägg att göra?
 
Ja, och du HAR rätt att känna dig orättvist och för jävla dåligt behandlad i din barndom. Du har all rätt i världen att känna att dina trauman är asjobbiga. Men det är också ett val du gör hur du förhåller dig till dem nu. Tänker du vara fortsatt fången av dina trauman eller vill du göra något åt dem och bli mer fri?
Jag har försökt hantera problemen. Vilja har inte saknats. Men ändå drabbades jag av en utmattningsdepression p.g.a. stress jag upplevde i relationer. Den stressen hade jag sluppit med en annan barndom.

Men jag vet inte hur jag ska lösa det.
 
Jag har försökt hantera problemen. Vilja har inte saknats. Men ändå drabbades jag av en utmattningsdepression p.g.a. stress jag upplevde i relationer. Den stressen hade jag sluppit med en annan barndom.

Men jag vet inte hur jag ska lösa det.
Stress depression och psykisk ohälsa och även diagnoser förekommer lite överallt även människor som haft en superfin uppväxt kan drabbas av sådant både medfött och utlöst av något.
 
Så du menar att jag gräver ner mig när jag får panik? Eller att jag har mig själv att skylla för att jag är rädd för relationer?
Jag tycker du grävt ner dig väldigt djupt helt i onödan du har ju massor med vänner här finns väl i princip inga trådar som ger så fin respons som dina?
Du har ju relationer i mängder här :)
 
Jag tycker du grävt ner dig väldigt djupt helt i onödan du har ju massor med vänner här finns väl i princip inga trådar som ger så fin respons som dina?
Du har ju relationer i mängder här :)
Ingen som står mig nära och ingen som jag är kär i.
 
Det finns fler psykologer och man får försöka igen.

Så här säger du om alla förslag du får.
Får försöka med ett ställe jag blivit tipsad om, när min LOV-terapi tagit slut.

Fast kär vill du ju inte bli, och vi är många som bryr oss i alla fall.
Egentligen vill jag, men det är så plågsamt för mig att det är bäst att undvika det.
Men du skriver ju en annan tråd att relationer irl bara är jobbiga så tänkte om dessa relationer online var mer givande :)
Ja, onlinerelationer fyller sin funktion, men skulle vilja ha relationer irl också.
 
Jag har försökt hantera problemen. Vilja har inte saknats. Men ändå drabbades jag av en utmattningsdepression p.g.a. stress jag upplevde i relationer. Den stressen hade jag sluppit med en annan barndom.

Men jag vet inte hur jag ska lösa det.
Du kanske borde vänta med den sortens relationer tills att du har minskat din bakomliggande stress?
Typ hålla nere stressen nu så mycket som möjligt för att ha kraft att bearbeta det gamla för att kunna uppskatta det nya.

Det gamla går inte att ändra på utan det är bara nu och framåt som går att påverka.
 
Varför hålla på att söka terapi och varför önska utredningar för att sedan inte tro på behandlaren/resultaten? Det blir väldigt svårt för någon att hjälpa om hjälpen hela tiden motas bort.

Tro på autismdiagnosen och försök använda den för att försöka förstå dig själv bättre istället.
 
Du kanske borde vänta med den sortens relationer tills att du har minskat din bakomliggande stress?
Typ hålla nere stressen nu så mycket som möjligt för att ha kraft att bearbeta det gamla för att kunna uppskatta det nya.

Det gamla går inte att ändra på utan det är bara nu och framåt som går att påverka.
Om jag inte får terapi så blir det aldrig bra. Kanske inte blir det ändå.

Varför hålla på att söka terapi och varför önska utredningar för att sedan inte tro på behandlaren/resultaten? Det blir väldigt svårt för någon att hjälpa om hjälpen hela tiden motas bort.

Tro på autismdiagnosen och försök använda den för att försöka förstå dig själv bättre istället.
Jag ville ha hjälp för min utmattning och depression. Någon utredning ville jag absolut aldrig ha.
 
Om jag inte får terapi så blir det aldrig bra. Kanske inte blir det ändå.


Jag ville ha hjälp för min utmattning och depression. Någon utredning ville jag absolut aldrig ha.
Du kanske måste ha en diagnos för att kunna få hjälp som fungerar.
Då får du nog acceptera det.

Och jag håller med om att du behöver hjälp att hantera ditt liv för att må bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp