terapihäst eller liknande

ameo

Trådstartare
Moderator
Är det någon här som har erfarenhet av hästar på äldreboenden och liknande? Det jag syftar på är alltså när man gör besök med häst på äldreboende.
För hundar som används till sånt brukar det väl krävas någon form av utbildning av dem, men hur är det med hästar? Kan man träna dem på något särskilt sätt för detta ändamål?

Jag har en ponny som är det snällaste som går på fyra hovar. Hon är 17 år i år och väntar sitt sista föl. Sen ska hon leva som glad pensionär resten av livet - hon har en skada som hindrar henne att vara rid- eller körponny. Och jag funderade på om hon skulle kunna glädja andra genom att besöka äldreboende och sånt. Men jag vet ju inte hur man genomför det rent praktiskt.
 
Det är någonting som är extremt uppskattat av vårdtagarna. Men något som kommunen inte vill lägga pengar på. Det är knappt att vissa kommuner lägger pengar på vårdhundar som det är dokumenterat att det har en väldigt god effekt på vårdtagarna. Och det är jättetragiskt men när det knappt finns pengar till att varje vårdtagare ska få komma ut en gång i veckan så är det något som är galet.

Om det är något du kan tänka dig att göra så hade jag tagit fram ett koncept och ett kostnadsförslag. Sen hade jag kontaktat enhetscheferna på de äldreboenden som finns inom rimligt avstånd till dig.
 
De gånger jag har varit med när hästar besökt äldreboende så har det varit "vanliga" hästar. Men som är ordentligt miljötränade. Jag har även jobbat på boenden som gjort utflykter till gårdar. Då är många boende nöjda med att klappa över staketet. Men det är klart en varm hästmule emot kinden är svårslagen.

Körning är alltid uppskattat men långt ifrån nödvändigt. Det är närheten, värmen från djuret och lukten de minns mest.
 
Ponnyn jag tänker på är en sån som nästan ber om ursäkt, hon skulle nog nästan skämmas om man tog med henne in inomhus. Och min uppfattning är nog att hon är helt pålitlig, så mycket som är möjligt när man har med levande djur att göra. Hon var den jag ställde på stallgången och beordrade mina barn att borsta, när de var små, när jag behövde 10 minuter för att göra något med de lite mer livliga större hästarna... Hon skulle inte ens lyfta en hov om ett barn stod ivägen. Och det kan ju liksom inte vara annorlunda med äldre, tänker jag.
33470_438992722403_5420808_n.jpg
 
Mig veterligen behövs ingen särskild träning alls . Snarare är det så som någon annan kommenterat att intresset/resurserna eller vad man nu kallar det , är det som gör att det inte förekommer oftare än det gör och att det väcker rubriker när det sker.

Självklart (så ingen missförstår) finns det även en säkerhetsaspekt i det hela) .

Om jag hade varit du hade jag ringt runt/mailat/erbjudit möjligheten från din sida.
 
Min shettis har varit på äldreboende/vårdhem med sin fodervärd som jobbar med hästunderstödd terapi. Han är en cool och snäll kille som älskar uppmärksamhet, så uppdraget passar honom som hand i handske. Han är mycket miljötränad sedan tidigare, och har jobbat i terapin på hemmaplan och sett rullstolar och människor med udda rörelsemönster tidigare. När han besökte vårdhemmet fick han åka hiss, och även gå in på rummen. Här kan du läsa mer om hästunderstödd terapi! http://www.irt-ridterapi.se/ (sidan är inte så utbyggd, men det finns en del länkar).
 
Är det någon här som har erfarenhet av hästar på äldreboenden och liknande? Det jag syftar på är alltså när man gör besök med häst på äldreboende.
För hundar som används till sånt brukar det väl krävas någon form av utbildning av dem, men hur är det med hästar? Kan man träna dem på något särskilt sätt för detta ändamål?

Jag har haft med våran nordis 23 år gammal 2 gånger och till mitt jobb på äldreboendet, jobbar som uska , och då får det som vill åka med oss i vagnen, eller klappa henne, oavsett om du kan gå på dina egna ben eller sitter i rullstol, så får de hjälp upp i vagnen och då brukar vi grilla och ha en riktig mysdag utomhus och detta uppskattas av de gammal.
Vår träning bestod av att låna grannfarbrorns rollator och köra ett par varv i hagen med rollatorn och sedan bar det av..

Om jag inte missminner mig så har jag sett någon annons på "fejjan" gällande terapi hästar, men tror att de hästarna var utbildade i Norge. Vet inte om det längre finns kvar de hästarna som jobbar som "handikapp hästar" på ridskolan och vad de hästarna har för typ av utbildning?

Jag vet nu inte om du redan jobbar inom vården, eller har en bekant, släkting som jobbar inom vården, så kan det vara en ide att höra sig för med chefen om ni får komma och hälsa på, inget du blir rik på med det värmer gott i hjärteroten
 
Puttar upp min egen tråd om detta, eftersom jag inte kommit till skott än, men inte heller har släppt tanken...
Jag läste någonstans, någon som skrev att man var tvungen att anmäla till eller ha tillstånd från länsstyrelsen om man hade för avsikt att syssla med besöksverksamhet med djur. Någon som vet mer om det?
 
Puttar upp min egen tråd om detta, eftersom jag inte kommit till skott än, men inte heller har släppt tanken...
Jag läste någonstans, någon som skrev att man var tvungen att anmäla till eller ha tillstånd från länsstyrelsen om man hade för avsikt att syssla med besöksverksamhet med djur. Någon som vet mer om det?
http://www.jordbruksverket.se/amnes...eromhygien.4.2ae27f0513e7888ce2280007796.html

Tycker det mest verkar handla om att man ska vara metveten om smittskydd, se till att det finns möjlighet att tvätta händerna och informera "besökarna". För att besöka ett äldreboende skulle jag tro det räcker att prata med personalen och de ser till att alla tvättar händerna innan de äter efter besöket. LRFs infomaterial som det länkas till är inte speciellt avancerat.

Känns som allt är skrivet utifrån tanken att besökarna kommer till gården, men samtidigt står det tydligt att alla besökande djur, typ terapihundar osv. också omfattas. Verkar inte behövas tillstånd, bara att man ska tala om för lst att man har en besöksverksamhet.
 
Har haft med min shettis till äldreboendet jag jobbar på. Mycket uppskattat av dom boende. Tyvärr fick en sköterska för sig att det inte var bra ur hygiensynpunkt så nu kommer jag bara kunna ta med honom när det är djurens dag utomhus. Synd för många av dom boende orkar inte ut.
 
http://www.jordbruksverket.se/amnes...eromhygien.4.2ae27f0513e7888ce2280007796.html

Tycker det mest verkar handla om att man ska vara metveten om smittskydd, se till att det finns möjlighet att tvätta händerna och informera "besökarna". För att besöka ett äldreboende skulle jag tro det räcker att prata med personalen och de ser till att alla tvättar händerna innan de äter efter besöket. LRFs infomaterial som det länkas till är inte speciellt avancerat.

Känns som allt är skrivet utifrån tanken att besökarna kommer till gården, men samtidigt står det tydligt att alla besökande djur, typ terapihundar osv. också omfattas. Verkar inte behövas tillstånd, bara att man ska tala om för lst att man har en besöksverksamhet.
Såklart!
tack!
(man kanske kan bada hästen innan man åker dit också...)
Se paragraf 12. Vid max två tillfällen/kalenderår behövs inget tillstånd, vid fler måste du ha det :)
www.jordbruksverket.se/download/18.2ae27f0513e7888ce22800010291/1370040513684/2013-014.pdf
Fast det står inte att tillstånd behövs, bara anmälan.
Tack!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 352
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp