Bukefalos 28 år!

Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Perfekt med någon med kunskap i ämnet i tråden, satt och sökte runt då jag i dagarna har fått hem 40 kubik Falsterbo sand (min bror har shaktat till pool där nere) och jag var snabb att sno sanden.....

Hade från början planerat att använda den i paddocken men började fundera lite då vi verkligen behöver nytt topplager i ridhuset. Kan det bli bra att använda denna sand tillsammans med fiber i ridhuset ? 20x40 ridhus vilket ju ger att jag har ca 5 cm sand är det för lite ? Vill absolut inte ha ett djupt underlag rider mkt unghästar så vill hellre ha ett snäpp för fast än för mjukt men med svikt vilket jag antar att fibrerna ger. Hur mkt fibrer behöver man i så fall (ungefär var hamnar prislappen för fibrerna är det som är mest intressant att veta).
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Sen det här med olika fibermaterial, Terratex och Pro Fiber är mycket lika material (dock är Pro Fiber billigare) med olika varumärkesnamn, Agterbergs material är en hårdare billigare typ av fiber (men inte för kunden) som inte håller vatten lika bra i fibersanden (typ som gamla Geopat)
Priser för de olika materialen på färdigbyggd bana:
Pro Fiber med 20% pes-stabiliseringsfiber kostar till en 20x60 bana ca 95000 skr.
De blandar fibrerna i proffsiga haspelblandare som tex Martin Collins i England använder. (som tex säljer o tillverkar Waxed Pro Track)
Agterbergs material kostar till en 20x60m bana 233 000 skr, blandar materialet i en simpel vertikalblandare som är mycket långsam.

För att få sanden stabil, som i sig själv inte är stabil, måste man lägga stabiliseringsfibrerna o huvudfibret i en bra blandare för att få ut de små trådarna i sandmaterialet som sedan gör att sanden går att rida i.

Svarar gärna på fler frågor ang underlagsmaterial.

Exemplet med Pro Fiber med 20% pes-stabiliseringsfiber. Var har du fått det ifrån? Tyckte att priset lät mer rimligt än de flesta jag har hört tidigare, är detta någon speciell firma? Vill gärna veta mer om just det exemplet då jag planerar bygge av ridhus.
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Hej
Du säger att Terra tex banan blir lös i sanden om du inte vattnar mycket.
Där är just det problem de har, de kan inte blanda i de stabiliserande pp-fibrerna korrekt i sanden, därför säger Expåra att man måste vattna mycket.
Men hade man fått silikatsanden korrekt mixad med professionell blandare hade sanden betett sig mycket stabilare utan extrem bevattning.
De tunna små pp-fibrerna blir då 100% utblandade i sanden som blir mer homogen.
Har ni fler frågor så svara jag gärna på detta.

Thomas
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Mer info...

Priset på Pro Fiber (består av 3 typer av fibrer, 30% pp-fibrer som stabiliserar samt resterande fiber för svikt och vattenhållning) är idag 90:-/m2
Då får man en superfin silikatsand (samma sand som i Flyinge och Strömsholm) som är professionellt mixad med skandinaviens bästa blandare. Mycket viktigt då pp-fibrerna stabiliserar sanden, man behöver då inte vattna lika mycket.

Thomas;)
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Vad finns det alltså för olika fiber man kan ha på sin bana/ridhus? (typ terra-tex osv) Vad är fördelarna resp. nackdelarna med dessa ute vs inne? Vad kräver de för olika underlag för att fungera optimalt (ottomatta mm)?

Finns det fiber som är bättre för hoppning resp dressyr?

Ursäkta många frågor men för mig är detta en djungel och inte får man (jag) så mkt info från nätet heller (google is not my friend, apparently :grin:)

Mvh

Helena
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 715
Senast: skogaliten
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Habina
·
  • Omröstning
Hemmet Vi är ganska nyinflyttade i vårt hus, köpte det 2022 efter lång tids letande (typ när det var som allra allra dyrast - då köpte vi)...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 422
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 452
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp