Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

P

Pip

ja som rubriken lyder. Vad har ni här på buke för erfarenheter av detta underlag? Låter ju väldigt bra när man läser på hemsidan och pratar med säljare.
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Ja det låter lite dyrt. Frågan är om det lönar sig i längden :confused:
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Vi har Terra-Tex på våran utebana sen snart 2 år tillbaks. Det var jobbigt att fördela ut de när det kom. Kom i stenhårt pakade balar så att man fick slita i sär det bit för bit. Men det var det värt, för den har varit kanon året runt. Har nästan bara ridit ute på den sen dess även fast vi har ett stort ridhus. Var lite tung till en början och det var svårt att få filtbitarna att blanda sig bra med sanden. Men efter mkt vattnande så gav de sig. Min häst som är känslig i sulorna gillar terra texen, det är mjukt och fint utan att bli för tungt. Nu kommer vi troligen få det i ridhuset också. Tror att det kommer bli mkt bra för det damar nästan ingenting alls och vårt ridhus står i solen nästan hela dagarna och blir extremt torrt på sommrarna. Priset vet jag ingenting om då jag inte äger stallet.
Så här fint är det. Ser nästan som bomull ....

IMG_5961.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

vad härligt och ljust det ser ut!

och fiiiin häst!

vad jag hört så är det mer lämpad inomhus..? hur blir det på vintern, och vid mkt regn?
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Ni köpte alltså själva fibrerna och blandade själv ner det i sanden? Hur är det med underhållet? Harvar ni eller räcker det med att sladda?
Det var en otroligt vacker häst :love:
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

vad härligt och ljust det ser ut!

och fiiiin häst!

vad jag hört så är det mer lämpad inomhus..? hur blir det på vintern, och vid mkt regn?

Tack! Vi har kunnat rida ute hela vintrarna de senaste två åren. Även fast det regnat extremt mkt har det aldrig blivit vatten ståendes på banan och inte heller tungt, men det har väl mer med dreneringen att göra än underlaget?
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Ni köpte alltså själva fibrerna och blandade själv ner det i sanden? Hur är det med underhållet? Harvar ni eller räcker det med att sladda?
Det var en otroligt vacker häst :love:

Fibrerna kom i stora hårt pakade balar som vi själva blandade med sanden. Snart har vi haft de i två år och har aldrig harvat, bara sladdat med liten 4-hjuling.
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Hur mycket kostar de? Har varit inne o kikat på hemsidan men aldrig lyckats få tag på en säljare (de har inte svarat på mail heller)..
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

båda och, jag har ju paddex och det är självdrenerande. behövs bara diken runtom.

men ni har rör under?
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Jag har ridit på terratex under alla mina år i Belgien, jag har aldrig ridit på ngt bättre"suckar". Ville göra samma underlag här uppe i norden men det sprack på att det blev för dyrt. Finns inga nackdelar alls med Terratex......finns 2 firmor i Sverige som säljer det. Den ena rekomenderar en gummimatta med hål i (för dränering). Bara den mattan i mitt fall skulle gå på ca 200 000 pix.
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Andra firman då kanske?
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Jag hade mitt sto inackorderad på en gård där ridhusets underlag var Terra-Tex. Vilket fantastiskt underlag! Ridhuset användes mycket, det var 22 hästar uppstallade på gården och dessutom kom andra människor dit med sina hästar när det var träningar.
En kväll i veckan var det hoppträning, från klockan 16 till 21, och det märktes inte ens på underlaget att det utsatts för sådana påfrestningar.

Ridhuset byggdes på hösten, och jag glömmer aldrig synen när man lagt på Terra-Texen: det såg ut som om man slaktat gäss eller något annat fågelfä där inne :D

Immer
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Såg precis en annons på Terra Tex. Där stod de att underlaget användes i VM i Achen - 06, EM Italien - 07, OS - Hong Kong 08.... Vilken lyx man har.:bow:
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Vi har terra tex med matta i ridhusbotten, jo det är mycket härligt att rida på dock krävs enorma mängder vatten för att det ska bli det optimala underlaget. Tyvärr infomerade inte säljaren om att det iprincip bygger på vatten. Med detta numera regnsverige kan jag mycket väl förstå att det är bra att ha på utebanan. Ja mattan är dyr men ger en god svikt. Sanden i sig plus terratex är inte mycket dyrare än vanlig sand.
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Jag är också helsåld på terratexen! Känns som att rida på moln och det är alldeles tyst och sviktande. Där jag har min häst nu har de paddex och enligt mig är det djävulens påfund. Det om nåt kräver enorma mängder vatten samt köras väldigt ofta för att det inte ska bli ojämnt. Dessutom kan man inte höra vad man själv tänker när man rider på det, än mindre höra vad en tränare säger.
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 712
Senast: skogaliten
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Habina
·
  • Omröstning
Hemmet Vi är ganska nyinflyttade i vårt hus, köpte det 2022 efter lång tids letande (typ när det var som allra allra dyrast - då köpte vi)...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 421
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 436
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp