Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Jag brukar åka till ett ridhus bara 5km från mig som har terra-tex.
det är det absolut bästa underlag man kan ha!
det är bra svikt men är ändå ganska hårt, det blir absolut inte så djupt som annat material.
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

den banan måste skötas dåligt, min låter inte mer än vanlig sand...:)

men ja vatten behövs, dock är det knappast nåt problem med allt regn...^^

ni som har terratex, vad gick banan på och har ni med eller utan matta? jag visste inte om det när jag gjorde min bana annars skulle jag kanske tagit det istället.
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Vi har terra tex med matta i ridhusbotten, jo det är mycket härligt att rida på dock krävs enorma mängder vatten för att det ska bli det optimala underlaget. Tyvärr infomerade inte säljaren om att det iprincip bygger på vatten.

Hur mycket vatten är "enorma mängder"?? Är automatisk vattning att rekommendera?
Har egen brunn så vattentillgången är ju stakt begränsad. :crazy:
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

den banan måste skötas dåligt, min låter inte mer än vanlig sand...:)

men ja vatten behövs, dock är det knappast nåt problem med allt regn...^^

ni som har terratex, vad gick banan på och har ni med eller utan matta? jag visste inte om det när jag gjorde min bana annars skulle jag kanske tagit det istället.

Såg att denna tråden inte va super uppdaterad men jag är oxå enormt intresserad av att veta vad era terra tex banor gick på i runda slängar... ni som svarat innan svara gärna igen då det gått en tid och underlaget kan ha förändrats :)

sedan såg jag på hemsidan att det nu finns tre olika alternativ av underlaget, någon som har erfarenhet av de andra två? Geo-Soil-Tex och/eller Geo-Gum-Tex?

:)
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

den banan måste skötas dåligt, min låter inte mer än vanlig sand...:)

men ja vatten behövs, dock är det knappast nåt problem med allt regn...^^

ni som har terratex, vad gick banan på och har ni med eller utan matta? jag visste inte om det när jag gjorde min bana annars skulle jag kanske tagit det istället.

Dom tomtarna som jag hade hästen hos hade lagt in paddex i ridhuset och vattnade typ aldrig... Dessutom hade de lagt in två lass för lite-mn gissning för att de inte betalade som de skulle. Galet dåligt var det iaf. Sen undrade de varför de inte hade några fräscha hästar i stallet och varför jag hellre red i skogen eller på ängen...
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

jag förstår mig inte riktigt på folk som lägger paddex i ridhus. hela poängen med materialet är ju att det funkar som bäst med stora mängder vatten, banan blir aldrig tung, våt och djup samma hur mkt regn det kommer. kan bli en pöl om det regnar kraftigt men den är borta efter en timme, och det går att använda banan hela året.

tror det är oerhört svårt att vattna tillräckligt om man har det inomhus, om man inte kan ta vatten från en insjö ed.
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Geosoiltex är väl en blandning av terra tex och pp fiber (änglahår) geogumtex har bitar/trådar av gummi i sig, har för mig det rekommenderas för dressyrunderlag i första hand.
Vi har terra tex, bra underlag men kräver egentligen mer vatten än vad vi har tillgång till (egen brunn) så sanden blir
rätt så rörlig om man inte vattnar ordentligt, speciellt vid hoppning då det rivs omkring MEN en stor skillnad trots detta om man jämför med traditionella underlag är att det blir liksom inte hårt eller hårda gropar så underlaget blir inte ojämnt, räcker att sladda efter ett par hoppgrupper så är det jämnt och fint igen.
Mer bevattningsmöjlighet hade varit önskvärt för min del, får se om det går att lösa i framtiden... :)
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Är det på sommaren som man behöver vattna extra? Eller krävs det annars också?
Hur mycket måste man vattna?
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Det behöver generellt vattnas mycket ofta, sommartid mer. Men sedan kan det variera lite från olika anläggningar och hur mycket fiber de använt och vilken typ av fiber, pp fiber (änglahår) är ju en stabiliseringsfiber som ska binda ihop och minska spårbildning så det kan säkert vara så att ju mer fiber man har generellt ju mindre kanske man behöver vattna, i och med att jag inte kan vattna tillräckligt så är det svårt att säga skillnaden exakt.

Jag var dock i kontakt med ett 20 tal referenter innan jag köpte mitt underlag och alla var rörande överens om att vatten var det viktigaste av allt med detta underlag, annars blir det mjukt/tungt o flyttar sig, men det var ändå några som inte ansåg att de behövde vattna så mycket medan andra vattnade mellan 5-15 kubik flera gånger per vecka!!

Svårt att säga vattenmängd exakt...
Jag har vattnat kanske 5-6 kubik när jag vattnat och känner nog att det skulle behövas mer bevattning än en gång i veckan som jag gjort hittills eller i höstas, ska precis sätta igång o vattna nu igen när det blivit varmare ute :)
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

det låter som även terratex är mest lämpad för utomhusbanor då, om man har begränsad tillgång på vatten?

dom flesta gårdar har ju egen brunn så det är inte ofta att man kan vattna hur mkt som helst.
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Nja, på sätt o vis vet jag inte om det är mest lämpat utomhus, det är inte alls lika komplicerat att göra ett utomhus underlag som inomhus där man måste tillsätta stora mängder vatten o kanske både välta o sladda ofta beroende på hur hårt belastat underlaget är, hos oss är det få ryttare som rider vilket är bra då det aldrig är bokat eller så men för underlagets skulle hade det varit bättre med fler som red o "trampade" så att säga.
Utomhus blir många banor väldigt bra direkt med ett bra val av sand bara och en väl gjord dränering, i min mening är det verkligen enklare att få till en bra utebana som tål mycket vatten o som inte dammar vid varmt väder.

Vare sig det är utomhus eller inomhus är det SANDEN om är det viktiga, inte fiberna. De tillför egenskaper som ex att bibehålla vatten och ge en viss mjukhet i underlaget liksom att reducera spår = sanden ligger still o rivs inte upp.
Väljer man fel sand som inte kommunicerar bra med fiberna dvs att sand storleken är fel så blandas inte fiberna med sanden som den ska och funktionen blir inte optimal då så sanden kommer ändå att röra på sig.

Få banor i sverige har riktigt bra sand, såvitt min erfarenheter sträcker sig är sand från holland o danmark den bästa om man ska ha fiberblandning, deras sand är fetare än den svenska, man känner när man tar den i handen att den är lite oljig nästan och kramar man den blir det en fast "boll" så som sanden ska vara om den ska packa sig bra och inte blir rörlig.
Den känns lite som den lerhaltiga sand som vissa använder i sina ridhus och som har goda packegenskaper, men också denna sand finns i en uppsjö av olika sammansättningar, vissa ger mycket halka när de har lerinblandning och vissa verkar helt suveräna, dock är ju dessa ofta ganska mörka till skillnad från holländsk o dansk sand som är nästan vit :)

Om man återgår till detta med utebana så är det ju så också att terra tex o sand i ridhus betyder att man väljer en väldigt fin sand, ofta kallad silikat sand men det är väl egentligen bara ett finare ord för strandsand. Den sanden ska inte släppa igenom vatten, den ska bibehålla vatten eftersom man vill ha fuktigt inomhus hela tiden för att få ett stabilt underlag.
Om man då väljer denna sand (eftersom den fungerar bra med fiberna) utomhus blir resultatet ibland att det står vatten på flera ställen då sanden inte släpper igenom vatten som en grövre sand gör och en grövre sand fungerar sämre med fiberna....

Många egenskaper att ta hänsyn till med andra ord när man ska välja sand och det är inte lätt att hitta ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Oj, avancerat.
Helt plötsligt känns inte terratex lika lockande..
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Jo, men visst är det ett bra underlag när man får till det :) det är ju ett mycket modernare och trevligare underlag än traditionella underlag som är mer stumma o dammiga men jag tror många stirrar sig blinda på fiberns funktion när det i själva verket är sanden som är det allra viktigaste ingrediensen och fiberna mer den kompletterande delen som förvisso har bra funktioner men hittar man rätt sand kan man få till det väldigt bra utan fiber också.

Det finns utländsk sand att köpa via vissa bolag i sverige med DET är dyrt, oj oj, då måste man ha mycket pengar så det är inte att tänka på om man vill vara ekonomisk, en komplett bana med fiber ligger runt 500 000 kr exkl moms o frakt priser (som är enorma med sand fraktning från ex både danmark, italien, belgien osv).
Vet några i sverige som köpt sådan riktigt fin sand o kompletta banor som är
väldigt nöjda... tror jag det ;)

Det har ju surrats lite i underlags kretsarna att fibern kan komma att anses miljöfarlig längre fram så jag vet inte vad det innebär om man då måste ta ut det ur sitt ridhus?? Men detta har jag inte någon insikt i vad som egentligen pågår.
Samma sak med gummidäcken som ligger under, vi har inte gummidäck så jag är inte insatt i miljöbiten gällande det heller tyvärr...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Alltså nu babblar jag kanske på lite mycket i den här tråden.. eeeh... men en sak till bara, det är kanske lätt att tro att alla banor med fiber är en terra tex bana, så är det inte eftersom det finns massor med företag som säljer fiber, så man kan alltså kolla runt en hel del innan man bestämmer sig för vilken typ av fiber man vill ha, holländsk fiber är tunnare, tysk fiber är lite grövre, pp fiber kan se ut på olika sätt o ha olika funktion och rekommenderas i olika mängd beroende på vilket företag man vänder sig till.
Terra Tex är ett koncept/företag/märke, det finns många fler märken på fiber (men de kommer väl i slutändan från samma fabrik kanske ;)) Kan vara bra att veta då det skiljer förhållandevis mycket i pris ibland för mer eller mindre samma produkt...
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

ang oljig sand:
ser ofta på stora tävlingar att sanden ser ut som finkornig strandsand blandat med vaselin. vad är det för underlag eg? verkar himla bra! säkert himla dyrt också. :p
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Förutom sand och fiber finns det ju s k liquid material man kan behandla sanden med, ett känt företag i sverige säljer en sort som bygger på glycerin och som har till uppgift att undvika dammbildning o frysning på vintern, jag tror att man med detta medel även kan få ett stabilare underlag för att det binder vattnet o håller materialet mer fuktigt.

Sedan finns det en stor engelsk firma som jag inte minns vad de heter men det är väldigt dyrt att köpa det material som har vax i sig, tror det är himla smuffigt att rida på det underlaget men skulle gissa det är mest lämpat för dressyr, har fått för mig när jag undersökte olika material att br**k har detta på sin anläggning o även bar**rd men jag kan ha fel där.

När det gäller underlag på stora internationella tävlingar, särskilt utomlands men också nu senast i globen så är det en väldans massa ingredienser i de underlagen, först en topp klass sand, fiber och så diverse inblandningar (som jag inte vet vad det är) som ska göra underlaget superbra supersnabbt för att sedan mer eller mindre inte användas mer, det finns väldigt mycket stabiliseringsmedel i de underlagen för att de ska hålla just ett meeting så att säga o vara lätt att få till snabbt.

Kan nog inte hjälpa till mer med info än så för det verkar väldigt hemligt vad de har i... :)

Har själv varit inne på en ny produkt som kommer börja säljas i sverige som är just en sådan flytande vätska som sanden kan behandlas med för att ligga mer still o blir mer stabil, den vätskan skulle också göra att sanden inte fryser eller behöver vattnas!!!
Lät ju fantastiskt och förmodligen för bra för att vara sant... men sedan jag fick veta priset går det bort, man kunde bara köpa hela konceptet för sanden blev bara bra med denna vätska om den blev förbehandlad med den...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Halloj... Oj vad många nya inlägg... superintressant! :) Men jag som inte kan reglerna här... Får man fråga er som har Terra-tex eller Geo-gum-tex på era banor vad ni har betalat för dom? :crazy:
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Vaxad ridsand görs genom att ta den vanliga silikatsanden, fibermaterialet och sedan lägges detta i en stor haspelblandare.
Därefter värms flytande slack wax upp och sprutas på blandningen under rörelse, därefter töms blandaren och en ny blandning läggs i.
Slack waxet är en rättså dyr produkt och kostar ca 75-95000 för en vanlig 20x60m bana.
En bana på 20x60m kostar ca 500 000 i material.
Däremot är detta material inte så omtyckt av hoppryttarna då det tenderar att ge för lite glidrörelse för hoven i själva landningen.

Sen det här med olika fibermaterial, Terratex och Pro Fiber är mycket lika material (dock är Pro Fiber billigare) med olika varumärkesnamn, Agterbergs material är en hårdare billigare typ av fiber (men inte för kunden) som inte håller vatten lika bra i fibersanden (typ som gamla Geopat)
Priser för de olika materialen på färdigbyggd bana:
Pro Fiber med 20% pes-stabiliseringsfiber kostar till en 20x60 bana ca 95000 skr.
De blandar fibrerna i proffsiga haspelblandare som tex Martin Collins i England använder. (som tex säljer o tillverkar Waxed Pro Track)
Agterbergs material kostar till en 20x60m bana 233 000 skr, blandar materialet i en simpel vertikalblandare som är mycket långsam.

För att få sanden stabil, som i sig själv inte är stabil, måste man lägga stabiliseringsfibrerna o huvudfibret i en bra blandare för att få ut de små trådarna i sandmaterialet som sedan gör att sanden går att rida i.

Svarar gärna på fler frågor ang underlagsmaterial.
:):)
 
Sv: Terra-Tex. Fördelar och nackdelar....

Alltså nu babblar jag kanske på lite mycket i den här tråden.. eeeh... men en sak till bara, det är kanske lätt att tro att alla banor med fiber är en terra tex bana, så är det inte eftersom det finns massor med företag som säljer fiber, så man kan alltså kolla runt en hel del innan man bestämmer sig för vilken typ av fiber man vill ha, holländsk fiber är tunnare, tysk fiber är lite grövre, pp fiber kan se ut på olika sätt o ha olika funktion och rekommenderas i olika mängd beroende på vilket företag man vänder sig till.
Terra Tex är ett koncept/företag/märke, det finns många fler märken på fiber (men de kommer väl i slutändan från samma fabrik kanske ;)) Kan vara bra att veta då det skiljer förhållandevis mycket i pris ibland för mer eller mindre samma produkt...

Måste förklara för dig hur allt funkar med fibermaterial till ridbanor.
Basen idag är en mycket fin silikatsand.

Som ett huvudfiber har man en lite större fiberbit 1x1cm som har förmågan att hålla en del vatten samt även ger en del svikt.
profiber.html

I alla banor måste det också tillsättas ett stabiliseringsfiber som är ett PES fiber som är uv stabilt, detta används för att få den lite hopplösa silikatsanden att bli stabil (går annars inte att rida i den, jämför med att springa på en torr sandstrand)
pes.html

Nästa moment är att blanda fibrerna med silikatsanden i en proffessionell blandare som verkligen får ut de små trådarna i sanden = mycket viktigt för att bra slutresultat.
Tänk på det ni som tänker blanda själv hemma på gården.

Alltså holländsk, tysk eller annan fiber görs av restprodukter och därför kan de ibland se lite olika ut. De flesta varumärkena gör sina egna fiber på egen fabrik.
De större fabrikaten minimerar dock risken för varierande material i sina blandningar.
Dock finns det mindre företag som blandar i skitfibrer i blandningen, tex kan detta komma ifrån nerrivna blöjor, bindor, filtermaterial osv. Ofta företag från Holland, Belgien.
Detta material är ej uv stabilt och kommer att brytas ner efter en kortare tid.
Fibrerna försvinner helt enkelt efter en tid.
Man kan enkelt testa om fibrerna är 100% polyesterfiber genom att elda på det, polyesterfiber brinner på ett speciellt sätt.

Fler frågor? Ställ dem gärna. Har 15 års erfarenhet av detta.
:):)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 715
Senast: skogaliten
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Habina
·
  • Omröstning
Hemmet Vi är ganska nyinflyttade i vårt hus, köpte det 2022 efter lång tids letande (typ när det var som allra allra dyrast - då köpte vi)...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 421
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 439
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp