Tester i samband med sökt jobb hur upplever ni det?

Islandshästryttare

Trådstartare
De gånger jag fått tester i samband med sökt jobb så är det i princip alltid personlighetstest och ett logiskt test av typen välj rätt figur baserat på de åtta andra genom att hitta mönster. Det senaste personlighetstestet jag gjorde sa att jag inte var resultatorienterad vilket är tvärtemot hur jag är. Jag skulle också passa bäst att ha enkla repetitiva uppgifter enligt testet. Vilket jag avskyr och jag har ett mycket utmanande och stimulerande jobb med väldigt varierande svårighetsgrad och hög komplexitet i mina arbetsuppgifter. Så personlighetstester ger jag inte mycket för.

Det andra testet är sånt jag alltid varit usel på att hitta mönster i figurer och välja rätt figur baserat på de åtta andra figurerna. Så det får jag aldrig bra resultat på. Har däremot 10 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter med utmärkta referenser men blev bortvald ur processen på grund av mitt provresultat. Tycker det är märkligt att tester tillmäts så stor betydelse i vissa rekryteringar.

Fler här som fått göra tester i samband med jobbsökande? Vad tycker ni om testerna? Eller någon rekryterare här som använder sådana här tester i anställningsprocesser? Vad säger ni om testerna?
 
Har stött på dem flera gånger. Just den delen har jag också tyckt varit knepig, att hitta mönster i figurer. Samtidigt brukar min styrka vara att jag är bra på att se mönster i ärenden, så det känns oerhört missvisande. Har dock blivit kallad till intervju efter några av testerna.

Har också fått göra helt andra tester, som språkfärdigheter, vilka känts mycket mer relevanta för tjänsten jag sökt.
 
Har gjort mycket tester i samband med rekrytering.

Det lönar sig att öva på figurerna, det finns bra övningar på nätet. Det är i allmänhet vissa typer av mönster som återkommer.

Tycker att personlighetstesterna är lite tramsiga. SvD skrev om det i veckan.

Finns viss statistisk korrelation mellan intresse för städning och höga ambitioner så det svarar jag alltid är viktigt (frågan brukar finnas i nästan alla test).

I övrigt tar jag inte testen på så jättestort allvar, och svarar mer strategiskt än helt och hållet ärligt i dem.
 
Professor Bo Melin i SvD:

"Han tror att tester kan fylla en viktig roll när det gäller rekrytering till väldigt specifika yrken, som exempelvis piloter. Men eftersom testerna nästan alltid är framtagna med hela befolkningen som utgångspunkt, enligt en så kallad normalfördelningskurva, är de dåligt anpassade för små urvalsgrupper där de sökande liknar varandra.

– Säg att du söker en mellanchef på en bank. Du får 40 ansökningar. Alla tycker att jobbannonsen stämmer in på dem. Redan där har du en ganska homogen grupp, människor med ungefär samma bakgrund, utbildning, meriter och kanske även ålder och kön. De här testerna är inte tillräckligt känsliga för att kunna differentiera bland de individerna, säger han."
 
Jag blev nyligen ombedd att göra tester trots att jag i mitt personliga brev skrivit att jag bara var tillgänglig för jobb månaden ut, cirka en vecka alltså. De kan aldrig ha läst ansökan. Så åtminstone den arbetsgivaren ser jag som oseriös. Om det gäller för alla som användet tester kan jag inte svara på.
 
Jag blev nyligen ombedd att göra tester trots att jag i mitt personliga brev skrivit att jag bara var tillgänglig för jobb månaden ut, cirka en vecka alltså. De kan aldrig ha läst ansökan. Så åtminstone den arbetsgivaren ser jag som oseriös. Om det gäller för alla som användet tester kan jag inte svara på.
Oftast så är det rekryterare och inte arbetsgivaren som sköter sållningen.
 
De gånger jag fått tester i samband med sökt jobb så är det i princip alltid personlighetstest och ett logiskt test av typen välj rätt figur baserat på de åtta andra genom att hitta mönster. Det senaste personlighetstestet jag gjorde sa att jag inte var resultatorienterad vilket är tvärtemot hur jag är. Jag skulle också passa bäst att ha enkla repetitiva uppgifter enligt testet. Vilket jag avskyr och jag har ett mycket utmanande och stimulerande jobb med väldigt varierande svårighetsgrad och hög komplexitet i mina arbetsuppgifter. Så personlighetstester ger jag inte mycket för.

Det andra testet är sånt jag alltid varit usel på att hitta mönster i figurer och välja rätt figur baserat på de åtta andra figurerna. Så det får jag aldrig bra resultat på. Har däremot 10 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter med utmärkta referenser men blev bortvald ur processen på grund av mitt provresultat. Tycker det är märkligt att tester tillmäts så stor betydelse i vissa rekryteringar.

Fler här som fått göra tester i samband med jobbsökande? Vad tycker ni om testerna? Eller någon rekryterare här som använder sådana här tester i anställningsprocesser? Vad säger ni om testerna?
Jag har också varit med om en gång om att personlighetstest blev sådär helfel. Den rekryteraren var verkligen bra och vi pratade kring vad för faktorer som kan göra att det blir lite tokigt resultat. Även hon hade ju insett att det inte alls stämde på mig.

Har gjort många sådana tester sista åren, och min erfarenhet är att de inte helt väljer bort på grund av provresultat utan att det är en del i det. Men jag vet inte om jag fått annat än resultat nära under gränsen och inom gränsen på det logiska.
Är de så dumma att de inte kollar mitt cv alls utan anställer/intervjuar enbart på bäst testresultat så är det nog inte en plats jag vill jobba, eller kollegor jag vill ha. Känns nämligen som det kan vara ett väldigt spretigt/rörigt ställe.

Jag hatade testerna i början men efter att ha gjort några gånger känns det inte lika illa. Tror det handlade delvis om en prestationsångest hos mig, och att jag övertänkte personlighetstesten med vad jag trodde att de vill att man svarar, typ.

Angående logiska testerna så går det att träna upp sin logiska förmåga. Finns övningstest som borde kunna hittas på nätet. Jag upplever att det blivit bättre ju fler tester jag behövt göra.

Jag håller med om att det i vissa fall är kluvet att det ska ha en större betydelse men har inte upplevt att de väljer bort en person enbart på testresultat, det är ju lite osmart av dem om inte annat..
Vet du att de andra som sökte inte hade mycket erfarenhet och goda referenser?
Tänker om det var väldigt hård konkurrens och kanske rent av någon intern som sökt och du därför blev bortvald?
 
Jag har också varit med om en gång om att personlighetstest blev sådär helfel. Den rekryteraren var verkligen bra och vi pratade kring vad för faktorer som kan göra att det blir lite tokigt resultat. Även hon hade ju insett att det inte alls stämde på mig.

Har gjort många sådana tester sista åren, och min erfarenhet är att de inte helt väljer bort på grund av provresultat utan att det är en del i det. Men jag vet inte om jag fått annat än resultat nära under gränsen och inom gränsen på det logiska.
Är de så dumma att de inte kollar mitt cv alls utan anställer/intervjuar enbart på bäst testresultat så är det nog inte en plats jag vill jobba, eller kollegor jag vill ha. Känns nämligen som det kan vara ett väldigt spretigt/rörigt ställe.

Jag hatade testerna i början men efter att ha gjort några gånger känns det inte lika illa. Tror det handlade delvis om en prestationsångest hos mig, och att jag övertänkte personlighetstesten med vad jag trodde att de vill att man svarar, typ.

Angående logiska testerna så går det att träna upp sin logiska förmåga. Finns övningstest som borde kunna hittas på nätet. Jag upplever att det blivit bättre ju fler tester jag behövt göra.

Jag håller med om att det i vissa fall är kluvet att det ska ha en större betydelse men har inte upplevt att de väljer bort en person enbart på testresultat, det är ju lite osmart av dem om inte annat..
Vet du att de andra som sökte inte hade mycket erfarenhet och goda referenser?
Tänker om det var väldigt hård konkurrens och kanske rent av någon intern som sökt och du därför blev bortvald?


Just i detta fallet fick jag ett automatiskt mail direkt efter testet att jag inte gick vidare på grund av lågt testresultat. Det var en helg och jag fick mailet direkt efter avslutat test så just vad gäller det jobbet och det specifika testet var det ganska solklart att ingen kollat på testresultat.

Jag har gjort många övningar på nätet, oftast ser man ju vilket test man ska göra när man klickar på testlänken då letar jag upp vad som finns om det testet . Brukar titta på lite youtubevideor där reglerna gås igenom och göra de övningstester jag hittar som är gratis där man kan gå igenom svaren och se hur det är tänkt. Jag har förbättrats något vad gäller de testerna men jag har helt enkelt inte fallenhet för den typen av test.
 
Har gjort mycket tester i samband med rekrytering.

Det lönar sig att öva på figurerna, det finns bra övningar på nätet. Det är i allmänhet vissa typer av mönster som återkommer.

Tycker att personlighetstesterna är lite tramsiga. SvD skrev om det i veckan.

Finns viss statistisk korrelation mellan intresse för städning och höga ambitioner så det svarar jag alltid är viktigt (frågan brukar finnas i nästan alla test).

I övrigt tar jag inte testen på så jättestort allvar, och svarar mer strategiskt än helt och hållet ärligt i dem.


Jag har övat massor på den typen av tester på nätet och förbättrat mig något men jag har inte fallenhet för den typen av tester. Brukar också titta på youtube för det specifika test jag ska göra innan.
 
Hatar sånna där tester just för att de säger ju absolut ingenting om hur jag fungerar i arbete, såvida inte arbetet går ut på att göra sådana tester, dvs.
Att vissa av testerna påminner om tester som ingår i adhd-utredning gör också att jag känner mig extra upprörd över att potentiellt ”väljas bort” pga att MIN DIAGNOS försvårar genomförandet av de specifika testerna. Jag vet ju redan att jag i det och det testet har brister. Tidsbegränsningen på det gör att jag snabbt ”ger upp” och gissar mig igenom testerna. Något jag vet att många andra också gör, oavsett om de har adhd eller ej.

De jobb jag sökt bedömer jag inte vara några som öht borde behöva dylika tester för att avgöra lämpligheten för tjänsten, vilket gör att det känns ännu mer onödigt. Usch, blir irriterad bara jag tänker på det..
 
De gånger jag fått tester i samband med sökt jobb så är det i princip alltid personlighetstest och ett logiskt test av typen välj rätt figur baserat på de åtta andra genom att hitta mönster. Det senaste personlighetstestet jag gjorde sa att jag inte var resultatorienterad vilket är tvärtemot hur jag är. Jag skulle också passa bäst att ha enkla repetitiva uppgifter enligt testet. Vilket jag avskyr och jag har ett mycket utmanande och stimulerande jobb med väldigt varierande svårighetsgrad och hög komplexitet i mina arbetsuppgifter. Så personlighetstester ger jag inte mycket för.

Det andra testet är sånt jag alltid varit usel på att hitta mönster i figurer och välja rätt figur baserat på de åtta andra figurerna. Så det får jag aldrig bra resultat på. Har däremot 10 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter med utmärkta referenser men blev bortvald ur processen på grund av mitt provresultat. Tycker det är märkligt att tester tillmäts så stor betydelse i vissa rekryteringar.

Fler här som fått göra tester i samband med jobbsökande? Vad tycker ni om testerna? Eller någon rekryterare här som använder sådana här tester i anställningsprocesser? Vad säger ni om testerna?
Ja och jag tycker inte heller det stämmer överrens överhuvudtaget med hur jag är eller vad jag kan. Helt värdelöst med sådana tester i mitt tycke
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp