Tester i samband med sökt jobb hur upplever ni det?

Har gjort övningstest där jag bara gått på känslan och det brukar resultera i 0-2 rätt på kanske 10-15 frågor..Så det är tyvärr inte något jag kan göra.
Attans, hade hoppats att det funkade. För en del som övat lite verkar det funka. Och för mig om jag inte ser mönstret på vissa frågor chansar jag, och vissa av de chansningarna tycks gå hem 😅.

Men jag förstår frustrationen. För något/ett par år sedan suckade jag varje gång de ville att man gjorde ett sånt drygt test..
 
Jag har gjort tester ett par gånger, men bara vid rekrytering till chefstjänster och det har inte varit i första skedet utan mot slutet av processen när det varit 2-3 kandidater kvar.
De tester jag har gjort har varit personlighetstester + de där med figurerna. Avskyr figurerna 😬 Känner mig stendum när jag gör dem...
Nu har jag precis gjort nya tester, men bara personlighetstest denna gång. För en gångs skulle fick jag en rapport direkt efter så jag kunnat läsa igenom resultatet inför återkopplingen. Mycket stämde bra, men var lite draget till sin spets. Riktigt så osocial, misstänksam och fyrkantig är jag inte 😅
 
Eller så var jobbet enformigt! "Jag har hört" (fantastisk källa) att hög intelligens är en riskfaktor vid rekrytering till jobb som snabbt blir tråkiga. Då får man inte behålla den smarta kollegan så länge innan den tröttnar.
Sånt där stämmer nog bara ibland, och beror på "hur" man är intelligent. Jag är tex mycket duktigare än genomsnittet på att snabbt se samband, lösa problem, organisera saker osv (nej, inre enbart enligt något halvseriöst test på nätet utan betydligt mer ordentligt kollat). Jag har jobbat i många år på ett extremt enformigt jobb. Och i flera år stannade jag för att det var så trevligt där. Jag trivdes, trots att det var enformigt.

Sedan blev arbetsförhållandena så usla att t.o.m. facket blandades in och alla sa upp sig eller sjukskrev sig ofta, ingen fungerade på jobbet, och då slutade såklart även jag. Men det var alltså inte pga arbetsuppgifterna.
 
Fick göra ett test när jag sökte förra jobbet. Fick olika påstående som jag skulle svara på hur välj dom stämmer in på mig. Var helt övertygad efter ett tag att några frågor kom flera gånger och jag så irriterad på att jag inte kunde backa tillbaka och se om så var fallet.

Antar att testet hade som funktion som första sortering på jobb som säkert några tusen sökte och det skulle anställas ca 500 nya arbetare på mindre än 2 månader.
 
Görs personlighetstest ska ju företagen/rekryteraren veta vad dom söker till en specifik tjänst också. Frågan är om den analysen alltid görs.
För några år sen fick jag titta över sambons axel när han gjorde ett rätt omfattande testbatteri och personlighetstest inför en rekrytering, det var kul att se och hade tydliga samband med ett nedbantat allmänbegåvningstest. Sambon är civ.ing, var då relativt nyexad och sökte till en av dom större konsultfirmorna i branchen där det överlag är ganska högt fokus på sälj. Han är smart, envis och ger man honom ett problem så kommer han att lösa det. Hög conscientiousness. MEN han är inte extrovert och han är absolut inte en säljartyp så tänkte att han kanske skulle falla på det.
Efter att processen var klar konstaterade anställande chef bland annat att "Jäklar, du är smart! Och vi har väldigt många här som pratar jävligt mycket, vi behöver nån som lyssnar också". Kändes som att dom faktiskt gjort en analys av vad som sökte till just den lilla avdelningen och inte bara gått på någon slags standard-tilltalande-egenskaper för företagets drygt 15000 anställda i stort.

Sen finns det ju mycket skit inom personlighets"tester" också, dont get me started on röd-blå-osv :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp