Tester i samband med sökt jobb hur upplever ni det?

När jag sökte jobb som visade sig kräva att man gjorde sånna tester funderade jag på om jag skulle påpeka för rekryterare att det blir diskriminerande mot personer med NPF och höra hur de ställer sig till det. Det hade varit intressant att höra, känner mig tveksam till om det ens är något som reflekterats över.

Samtidigt ville jag ju ha jobben jag sökt, och ville dels inte flagga med min diagnos innan jag getts möjlighet att charma på en intervju, och tvivlar också att ordet ”diskriminerande” skulle falla i god jord 🤪
 
Just i detta fallet fick jag ett automatiskt mail direkt efter testet att jag inte gick vidare på grund av lågt testresultat. Det var en helg och jag fick mailet direkt efter avslutat test så just vad gäller det jobbet och det specifika testet var det ganska solklart att ingen kollat på testresultat.

Jag har gjort många övningar på nätet, oftast ser man ju vilket test man ska göra när man klickar på testlänken då letar jag upp vad som finns om det testet . Brukar titta på lite youtubevideor där reglerna gås igenom och göra de övningstester jag hittar som är gratis där man kan gå igenom svaren och se hur det är tänkt. Jag har förbättrats något vad gäller de testerna men jag har helt enkelt inte fallenhet för den typen av test.
Då hade jag också blivit irriterad. Men som sagt tänkt att om de har sina kriterier för rekrytering så kansle det är en plats jag inte vill jobba ändå..

Aha, jag insåg inte att du redan övat en del.
Kan det vara att du överanalyserar uppgiften och blir stressad?

Jag har aldrig kollat på några regler, utan mer tänkt (förenklat skrivet). Jaha den fyrkanten vrids ett steg åt vänster mellan varje steg, då borde det bli den där... Och hittar jag inget samband så går jag på känsla.
Men om man inte har den fallenheten alls är det väl svårt att se att vad som skiljer sig från figur till figur överhuvudtaget.
Jag tycker jagvser sambanden på olika "riktningar" när de är uppradade (oftast 3*3) inte alltid så att det funkar för mig att läsa raderna från väster till höger eller vad man ska säga.

Har du hittat något övningstest där det inte gör något om det går värdelöst och provat bara gå på första känslan?
 
Jag har, både vid rekrytering och på arbetsplatser, gjort en uppsjö olika tester. Personlighetstester, matematisk-logiska tester, läsförståelse mm. Så länge testerna används som en del i ett större sammanhang, för att komplettera bilden av den sökande, har jag inga synpunkter på dem och jag upplever att det är så det fungerar för det mesta i dag.

När jag själv har varit rekryterande chef har jag framförallt tittat på om något i testerna har stuckit ut. Testerna har aldrig varit avgörande i det tiotal rekryteringar som jag har gjort.

I arbetsgrupper har vi gjort tester för att se vilka olika egenskaper vi har inom gruppen. Det har varit givande för att öka förståelsen för varandras olika egenskaper och olika sätt att hantera situationer i arbetet.
 
Då hade jag också blivit irriterad. Men som sagt tänkt att om de har sina kriterier för rekrytering så kansle det är en plats jag inte vill jobba ändå..

Aha, jag insåg inte att du redan övat en del.
Kan det vara att du överanalyserar uppgiften och blir stressad?

Jag har aldrig kollat på några regler, utan mer tänkt (förenklat skrivet). Jaha den fyrkanten vrids ett steg åt vänster mellan varje steg, då borde det bli den där... Och hittar jag inget samband så går jag på känsla.
Men om man inte har den fallenheten alls är det väl svårt att se att vad som skiljer sig från figur till figur överhuvudtaget.
Jag tycker jagvser sambanden på olika "riktningar" när de är uppradade (oftast 3*3) inte alltid så att det funkar för mig att läsa raderna från väster till höger eller vad man ska säga.

Har du hittat något övningstest där det inte gör något om det går värdelöst och provat bara gå på första känslan?
Ja precis så fick jag lära mig att göra när jag skulle göra ett logiskt test. Jag hade möjlighet att träna innan och lärde mig "läsa" rutorna och mönstren. Innan övertänkte jag och hittade alla möjliga potentiella och kreativa mönster, men som tydligen inte var rätt. Känsla för det har jag uppenbarligen inte... :D
 
Ett hyfsat stort problem med de flesta av dessa tester är att de inte har något vetenskapligt stöd alls och att de kostar multum och göder de företag som sprider detta ofta mumbo jumbo. Som alternativmedicin för rekryterare. Med inbyggda diskrimineringsrisker.

Den tid man köper och kräver av rekryterare och arbetssökande anser jag kan användas på betydligt mer effektiva sätt.

Det finns säkert en del specifika tjänster där ett oerhört begränsat urval av dessa tester har viss relevans - men som allmänt rekryteringshjälpmedel känner jag att det i bästa fall bara inger falsk trygghet och i sämsta fall är en rejäl diskrimineringsrisk - ihop med att man kanske missar dem som hade presterat bäst i rollen.
 
Jag hade en chef en gång i tiden som när det kom in för många ansökningar till en tjänst bara behöll 25% av dem att titta närmare på. Resten gick direkt till nej tack. Med ”motiveringen”, vi vill ändå inte ha in folk som har otur. (Vilket givetvis var skämtsamt, snarare än tro på att det fungerade som bättre än slump.)

På sätt och vis betydligt bättre än dessa tester, eftersom diskrimineringsrisken är lägre och det kostar inget extra.

Under många år har mitt problem som rekryterare varit att det kommer ingen ansökan alls, eftersom det finns så få möjliga kandidater som har rätt förutsättningar att söka.
 
Har gjort mycket tester i samband med rekrytering.

Det lönar sig att öva på figurerna, det finns bra övningar på nätet. Det är i allmänhet vissa typer av mönster som återkommer.
Jag har gjort detsamma. Har sökt jobb i olika intensiva perioder i 10 års tid, och därmed fått utföra en hel del tester. Ibörjan så gick det verkligen uruselt för mig med alla rutor och krumelurer man skulle se ett mönster i. Jag fick otroligt dåligt självförtroende att jag tillslut ratade alla ansökningar där man gick vidare efter tester. För att sen dyka över träning på youtube där någon härlig typ visar hur man ska tänka och VIPS.....jag ser ochså mönster. Lite som - man får se en bild och rätt var det är ser man något annat i bilden och kan liksom inte hitta tillbaka till det man såg innan. Jag fick träna en del och började uppskatta "träningen". Efter det har det gått riktigt bra på just den biten. Jobben har jag inte fått för det, men jag fick bekräftat att träning ger färdighet och att jag inte var en totalt ologisk person.
 
Problemet är inte testerna, utan att arbetsgivarna sällan har personer som håller i rekryteringsprocessen som har kompetens att tolka och använda sig av testerna på rätt sätt i processen. Och att testerna inte alltid är relevanta i det sammanhang de ges.

Det finns god evidens bakom korrelationen mellan exempelvis ett logiskt test och hur lätt man har för att sätta sig in i nya arbetsuppgifter, förstå och hitta lösningar på komplexa problem. Sådana tester har betydligt bättre prediktion än exempelvis ålder, referenser, och år i yrket. Det enda som har bättre prediktionsförmåga är arbetsprov.
Så har man exempelvis en senior position och det har seglat upp två juniora kandidater som har goda egenskaper i övrigt och man kanske är villig att ge någon av dem en chans på den seniora positionen, ja då skulle ett logiskt test faktiskt kunna vara fingervisande för vilken av kandidaterna som skulle kunna ta sig an det utökade och svårare uppdraget på bästa sätt.

Eller andra situationer där en kandidat faktiskt söker ett jobb där hen behöver ta sig an nya uppgifter eller jobba på ett annat sätt än vad hen tidigare gjort, ja då kan faktiskt logiska tester vara en god hjälp att se om personen kommer klara det på ett fördelaktigt sätt.

Men att slänga in arbetspsykologisk testning i var och varannan process där man kanske redan har andra urskiljande faktorer som är minst lika rättvisande (säg att man söker en civilingenjör och har 10 kvalificerade civilingenjörer som söker, då har man ju redan ett mått på att alla dessa personer troligtvis har klarat en civilingenjörutbildning och därmed ligger högt vad gäller logiskt förmåga, så vad bidrar då testningen till?) är bara onödigt.

Men att avfärda arbetspsykologisk testning som hittepå, vilket några här gör, är faktiskt rent ut sagt ovetenskapligt. Och detta gäller ju då kognitiva tester. Personlighetstester har jag inte heller så mycket till övers för. :p


Tillägg: Då menar jag klassiska femfaktors-personlighetstester som bara ger en personlighetsprofilbeskrivning. Det finns däremot ganska raffinerade test som mäter exempelvis sannolikhet för att syssla med kontraproduktiva arbetsplatsbeteenden, och sådana test kan ju vara väldigt lämpade när det rekryteras till känsliga positioner. Men som sagt, det kräver också en testtolkare som har vett att sätta testerna i ljuset av ett större sammanhang och väga resultateten med andra testresultat, intervju, osv.
 
Senast ändrad:
Jag har en gång gjort ett test som skulle beskriva min personlighet. När jag visade resultatet för en vän som kände mig väl så började vännen skratta och undrade om det var ett "tvärt om-test" typ :p Det enda testet visade var att jag var inkompetent när det gällde att fylla i det på ett sätt som visar hur jag är som person. Trots detta så fick jag jobbet, så arbetsgivaren kan inte ha lagt speciellt stor vikt vid testresultatet (hade det stämt så hade jag varit direkt olämplig för tjänsten). Blev sedan en extremt uppskattad medarbetare där, men undrar än idag varför de ens skulle hålla på med testerna...
 
Jag har fått bygga lego i grupp i en anställningsprocess, det var faktiskt ganska kul. Vi fick ett uppdrag att bygga efter, sedan ändrade de sig halvvägs och vi fick ändra inriktning därefter. Andra "test" var att hålla en presentation om sig själv samt diskutera och rangordna miljöåtgärder i grupp. Det kändes ändå passande för det som gällde (traineeutbildning/anställning för ny-exade i en offentlig verksamhet).
 
Jag har gjort båda varianter i olika sammanhang. I ett fall fanns det en poäng med personlighetstestet, det fungerade då inte som urval utan det gjordes inför ett sista steg i processen, inför ett möte med HR där vi förde ett samtal om hur jag fungerade bäst och vad chef och HR kunde göra för att stötta mig på bästa sätt. Detta var alltså ett väldigt stort företag och jag kan garantera att det fanns alla typer av personligheter där. :D Den användningen av personlighetstestet tyckte jag faktiskt var rimlig. Som diskussionsunderlag snarare än urval.

Logiktester kan jag se vitsen av i vissa sammanhang också. Det jobb jag har nu, t.ex, har den logiska förmågan ganska stor betydelse. Egentligen större än erfarenhet.

Men det ska ju absolut användas på rätt sätt och absolut inte som främsta urvalskriterie.

Jag är i och för sig en sån som tycker arbetsprov är bland det värsta. Att jag förväntas lägga flera timmar på arbete jag inte får betalt för och sen ska jag ändå (om jag blir anställd) ha sex månaders provanställning. Skulle det vara för att slippa provanställningen förstår jag vitsen. Men annars får faktiskt folk betala mig för det arbete jag gör. :p
 
Jag har en gång gjort ett test som skulle beskriva min personlighet. När jag visade resultatet för en vän som kände mig väl så började vännen skratta och undrade om det var ett "tvärt om-test" typ :p Det enda testet visade var att jag var inkompetent när det gällde att fylla i det på ett sätt som visar hur jag är som person. Trots detta så fick jag jobbet, så arbetsgivaren kan inte ha lagt speciellt stor vikt vid testresultatet (hade det stämt så hade jag varit direkt olämplig för tjänsten). Blev sedan en extremt uppskattad medarbetare där, men undrar än idag varför de ens skulle hålla på med testerna...
Ja, sen finns ju ytterligare en aspekt med såna personlighetstester, och det är ju att det inte nödvändigtvis speglar hur man är utan hur man uppfattar sig själv.

Dessutom går ju ofta påståendena att tolka på olika sätt, plus att man inte sällan fungerar annorlunda i jobbsammanhang än privata.
 
En gång gjorde jag ett test där en del var att man skulle ta ställning mellan två olika påståenden. Dessvärre så var påståendena man kunde välja mellan flera gånger totalt tvärtemot vad jag skulle svarat om jag fick svara fritt. Men eftersom jag tvingades välja mellan två felaktiga påståenden måste mina sammanlagda svar blivit väldigt emotsägelsefullt. Enda jobbet med test där jag inte erbjudits intervju.
 
Ja, sen finns ju ytterligare en aspekt med såna personlighetstester, och det är ju att det inte nödvändigtvis speglar hur man är utan hur man uppfattar sig själv.

Dessutom går ju ofta påståendena att tolka på olika sätt, plus att man inte sällan fungerar annorlunda i jobbsammanhang än privata.
Det är också förhållandevis lätt att "frisera" sin personlighet när man gör den typen av tester. Det räcker ju till exempel att man sätter sig in i "hur skulle jag svara på den här frågan om jag gillade att jobba i grupp lite mer än jag gör" eller "hur skulle jag svara här om jag var mer extrovert?". (båda reflekterar väl hur jag själv tänker, då jag är en introvert person som helst jobbar ensam, men inser att de flesta företag vill att man ska vara mer extrovert och en "lagspelare")
 
Ett hyfsat stort problem med de flesta av dessa tester är att de inte har något vetenskapligt stöd alls och att de kostar multum och göder de företag som sprider detta ofta mumbo jumbo. Som alternativmedicin för rekryterare. Med inbyggda diskrimineringsrisker.

Den tid man köper och kräver av rekryterare och arbetssökande anser jag kan användas på betydligt mer effektiva sätt.

Det finns säkert en del specifika tjänster där ett oerhört begränsat urval av dessa tester har viss relevans - men som allmänt rekryteringshjälpmedel känner jag att det i bästa fall bara inger falsk trygghet och i sämsta fall är en rejäl diskrimineringsrisk - ihop med att man kanske missar dem som hade presterat bäst i rollen.
Exakt. Ovetenskapligt, framtaget av konsulter åt konsulter.

Gigantiskt slöseri med tid och pengar.
 
Jag sköte en gång en assistent/vaktmästartjänst på ett statligt verk. De hade mig där i TRE timmar.
En av mina bästa vänner - disputerar jurist - sökte i samma veva jobb där. Honom avverkade avverkade de på 30 minuter.

Lite skev resursanvändning....?

Annars var det väl nån gång i forntiden de lät mig genomgå tester.
 
Jag hade en chef en gång i tiden som när det kom in för många ansökningar till en tjänst bara behöll 25% av dem att titta närmare på. Resten gick direkt till nej tack. Med ”motiveringen”, vi vill ändå inte ha in folk som har otur. (Vilket givetvis var skämtsamt, snarare än tro på att det fungerade som bättre än slump.)

På sätt och vis betydligt bättre än dessa tester, eftersom diskrimineringsrisken är lägre och det kostar inget extra.

Under många år har mitt problem som rekryterare varit att det kommer ingen ansökan alls, eftersom det finns så få möjliga kandidater som har rätt förutsättningar att söka.
En chef i min tidigare närhet räknade till tio och tog ut den tionde till genomläsning.

En annan gång sökte jag en tjänst som visade sig ha närmare 500 ansökningar! Hur i hela gör man då?
 
Angående logiska tester så har jag alltid presterat en liten bit över medel på dem, på rena IQ-test får jag 120 - 125 vanligtvis. Jag har också jobbat i ett yrke som anses väldigt logiskt, nämligen som programmerare. Dock var det, vill jag hävda, inte alls logiken som gjorde mig till en bra programmerare. Visst krävs det en viss förmåga till logiskt tänkande när man jobbar med programmering, men det som är skillnaden mellan en ordinär och en exceptionellt bra programmerare är absolut förmågan att tänka utanför boxen, hitta smartare sätt att göra saker på och att vara kreativ. De egenskaperna har jag hittills inte sett något test som fångar upp!
 
Arbetsprover är också lurigt och svårt, dels att hitta nivån på för relevans och inte samtidigt bli omöjliga att angripa på kort tid men också eftersom jag inte letar efter någon som kan göra en slumpmässig uppgift bra idag - utan någon som vill lära sig att bli bra på tidigare okända saker och prestera bra efter några månader och de kommande tio åren. Däremot kan man ganska snabbt se under ett arbetsprov hur en person reagerar på uppgiften och det är en del värt.

Men helt klart, ett arbetsprov på 1,5-2 år kanske vore det allra bästa. :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp