Tester i samband med sökt jobb hur upplever ni det?

Jag har inte sökt så mycket jobb alls faktiskt, men jag gjorde det i förra veckan och fick då göra sånna här tester. Inte jätteroligt, men jag fick inte så dåliga resultat som jag trodde iaf. På det ena var jag medel och det andra lite under medel.

Har inte fått nått svar än, så ja... jag har ju iaf inte fått nått negativt svar heller.

Men jag är supernervös för att jag blir bortsållad på grund av testerna. Hade hellre gjort ett rent kunskapstest!
 
Kom att tänka på ett test jag gjorde för 10 år sedan.
Logiken gick bra, sifferfärdigheten gick bra, språkliga delen gick bra.
Personlighetstestet hamnade jag i de flesta kategorier "som folk är mest" eller hur konsulten uttryckte det.

Rekryterande chef ringde sedan upp och sa att de gett jobbet till den andra kandidaten, som hade haft "högst betyg" på alla personlighetsfaktorer. Det fanns nån skala (låg - mellan - hög), och motkandidaten hade kvalat in på "hög" på samtliga variabler.

Tänkte ju lite där och då att om man fattar så lite att man ser ett sånt test som en prestation om man är chef och rekryterar, ja då är man nog knappast speciellt trevlig att jobba med.
 
Arbetsprover är också lurigt och svårt, dels att hitta nivån på för relevans och inte samtidigt bli omöjliga att angripa på kort tid men också eftersom jag inte letar efter någon som kan göra en slumpmässig uppgift bra idag - utan någon som vill lära sig att bli bra på tidigare okända saker och prestera bra efter några månader och de kommande tio åren. Däremot kan man ganska snabbt se under ett arbetsprov hur en person reagerar på uppgiften och det är en del värt.

Men helt klart, ett arbetsprov på 1,5-2 år kanske vore det allra bästa. :angel:
Det kallas väl vanligtvis provanställning? (men brukar iofs vara kortare) :)
 
Det är också förhållandevis lätt att "frisera" sin personlighet när man gör den typen av tester. Det räcker ju till exempel att man sätter sig in i "hur skulle jag svara på den här frågan om jag gillade att jobba i grupp lite mer än jag gör" eller "hur skulle jag svara här om jag var mer extrovert?". (båda reflekterar väl hur jag själv tänker, då jag är en introvert person som helst jobbar ensam, men inser att de flesta företag vill att man ska vara mer extrovert och en "lagspelare")
Absolut, om det nu är nåt man vill. Senast fick jag rätt medel på allt, lätt till ena eller andra sidan. Förutom extraversion där jag var nästan helt i botten. :D Hade dessutom fått höra i en intervju innan detta att ”vi är ett glatt och socialt gäng som gillar att göra saker ihop” typ. Fick jobbet ändå. Och rent krasst, jag vill inte ha ett jobb där jag måste vara extrovert, så för mig är det värdelöst att försöka påstå nåt annat. Jag försöker svara så sanningsenligt jag kan, på hur jag funkar/trivs i jobbsammanhang, för att jag vill ha ett jobb där jag trivs. Och hittills har de tester jag gjort stämt bra. Men så har jag i och för sig också en kompetens som gör att jag har lyxen att kunna välja bland jobb.

Sen beror det väl på hur mycket vikt företaget lägger vid ett sånt test. Som någon skrev ovan, att de hittat kandidaten med ”perfekt” resultat så låter det ju märkligt, det jag fick höra efter senast var ”det var inget som såg konstigt ut”, vilket gör att jag också förutsätter att det hade blivit ett samtal av det om jag hamnat väldigt långt ut på exempelvis ”konfliktsökande” eller liknande.
 
Det kallas väl vanligtvis provanställning? (men brukar iofs vara kortare) :)
Provanställning brukar ofta vara 6 månader (tror att det finns någon skrivning i kollektivavtalen). Men ingen accepterar provanställning när man ska rekrytera från existerande anställning, vilket är ganska naturligt. Så det är väldigt lite applicerbart och jag tänker att båda sidor i en process får göra sin utvärdering och sen ta en risk om man bedömer att det är positivt. Skulle det inte gå som tänkt innebär inte tillsvidareanställning att man inte får skiljas åt....
 
Provanställning brukar ofta vara 6 månader (tror att det finns någon skrivning i kollektivavtalen). Men ingen accepterar provanställning när man ska rekrytera från existerande anställning, vilket är ganska naturligt. Så det är väldigt lite applicerbart och jag tänker att båda sidor i en process får göra sin utvärdering och sen ta en risk om man bedömer att det är positivt. Skulle det inte gå som tänkt innebär inte tillsvidareanställning att man inte får skiljas åt....
Helt sant!
 
Absolut, om det nu är nåt man vill. Senast fick jag rätt medel på allt, lätt till ena eller andra sidan. Förutom extraversion där jag var nästan helt i botten. :D Hade dessutom fått höra i en intervju innan detta att ”vi är ett glatt och socialt gäng som gillar att göra saker ihop” typ. Fick jobbet ändå. Och rent krasst, jag vill inte ha ett jobb där jag måste vara extrovert, så för mig är det värdelöst att försöka påstå nåt annat. Jag försöker svara så sanningsenligt jag kan, på hur jag funkar/trivs i jobbsammanhang, för att jag vill ha ett jobb där jag trivs. Och hittills har de tester jag gjort stämt bra. Men så har jag i och för sig också en kompetens som gör att jag har lyxen att kunna välja bland jobb.
Jag har också kunnat välja i stort sett hela min yrkeskarriär och faktiskt mest fått göra personlighetstest inom anställningen, så att säga. För min del handlar "friserandet" om att bli lite mer mainstream, faktiskt. När jag sitter och gör ett sånt där test blir jag lätt ganska svartvitt extrem åt det introverta och enstöriga hållet, och jag vill nog gärna undvika att uppfattas så, mest för att jag vet att jag har den sociala kompetensen också och kan ta fram den vid behov (vad jag innerst inne VILL är en annan sak och det behöver jag inte avslöja i något test tänker jag).

Sen beror det väl på hur mycket vikt företaget lägger vid ett sånt test. Som någon skrev ovan, att de hittat kandidaten med ”perfekt” resultat så låter det ju märkligt, det jag fick höra efter senast var ”det var inget som såg konstigt ut”, vilket gör att jag också förutsätter att det hade blivit ett samtal av det om jag hamnat väldigt långt ut på exempelvis ”konfliktsökande” eller liknande.
Det "ska" ju inte vara något rätt eller fel med personligheter, men jag uppfattar det ändå inte så. Man förväntas helt klart vara på ett visst sätt som "idealet". Extrovert, arbetsam, noggrann, glad, icke-neurotisk och med neutrala värderingar, typ.
 
Jag har också kunnat välja i stort sett hela min yrkeskarriär och faktiskt mest fått göra personlighetstest inom anställningen, så att säga. För min del handlar "friserandet" om att bli lite mer mainstream, faktiskt. När jag sitter och gör ett sånt där test blir jag lätt ganska svartvitt extrem åt det introverta och enstöriga hållet, och jag vill nog gärna undvika att uppfattas så, mest för att jag vet att jag har den sociala kompetensen också och kan ta fram den vid behov (vad jag innerst inne VILL är en annan sak och det behöver jag inte avslöja i något test tänker jag).


Det "ska" ju inte vara något rätt eller fel med personligheter, men jag uppfattar det ändå inte så. Man förväntas helt klart vara på ett visst sätt som "idealet". Extrovert, arbetsam, noggrann, glad, icke-neurotisk och med neutrala värderingar, typ.
Aha, fast det tänker jag märks i en intervjusituation ändå? Eller har du fått göra såna tester innan du haft intervjuer?
 
Å andra sidan, den värsta kollega jag haft (en person som var batshit crazy) hade ett helt normalt resultat i personlighetstestet och gav också ett normalt intryck på intervjun.

På jobbet var personen grälsjuk, oerhört lättkränkt, uppmärksamhetstörstande osv. Skrek och hade sig. Förvandlade en lugn avdelning till ett inferno.
 
Jag ansokte till ett jobb dar jag skulle gora ett (mycket roligt) intelligenstest och tre intervjuer.

Fick exceptionellt bra resultat pa testet, men fick fortfarande inte jobbet, sa maste ha gjort ett uselt inttryck pa intervjuerna :angel:
 
Aha, fast det tänker jag märks i en intervjusituation ändå? Eller har du fått göra såna tester innan du haft intervjuer?
Nej, som jag sa så har de flesta personlighetstester jag gjort varit inom befintlig anställning. Och i intervjuer tror jag att jag uppfattas som extrovert. Jag har som sagt social kompetens och är inte blyg, jag föredrar bara att arbeta ensam snarare än i grupp (och söker mig självklart till den typen av jobb).
 
En gång gjorde jag ett test där en del var att man skulle ta ställning mellan två olika påståenden. Dessvärre så var påståendena man kunde välja mellan flera gånger totalt tvärtemot vad jag skulle svarat om jag fick svara fritt. Men eftersom jag tvingades välja mellan två felaktiga påståenden måste mina sammanlagda svar blivit väldigt emotsägelsefullt. Enda jobbet med test där jag inte erbjudits intervju.
Det var precis så "mitt" test var, där resultatet visade något som var tvärt emot hur jag är som person.
 
Jag ansokte till ett jobb dar jag skulle gora ett (mycket roligt) intelligenstest och tre intervjuer.

Fick exceptionellt bra resultat pa testet, men fick fortfarande inte jobbet, sa maste ha gjort ett uselt inttryck pa intervjuerna :angel:
Eller så var jobbet enformigt! "Jag har hört" (fantastisk källa) att hög intelligens är en riskfaktor vid rekrytering till jobb som snabbt blir tråkiga. Då får man inte behålla den smarta kollegan så länge innan den tröttnar.
 
Eller så var jobbet enformigt! "Jag har hört" (fantastisk källa) att hög intelligens är en riskfaktor vid rekrytering till jobb som snabbt blir tråkiga. Då får man inte behålla den smarta kollegan så länge innan den tröttnar.

Nej, det var det verkligen inte - jobbet var for ett mycket prestigefull konsultbolag. Jag var lite kortfattad ovan, jag vet att dar jag misslyckades var att inte presentera en tillrackligt strukturerad metod i de "case" some jag bads att losa under intervjuerna.

Enligt mig kanns det som ett misstag i rekryteringsmetod, da den tekniken ar nagot som jag latt tranat upp med tillrackligt med tid, jamfort med kunskap och problemlosningsmetod, men hej ha - vet inte om jag riktigt hade varit intresserad av ett sadant tidskravande jobb anda
 
Jag har gjort otaliga personlighetstester i samband med rekrytering då alla jobb haft det, ingen av dessa var utvärderande (samtliga var väldigt tydliga med det) utan det har handlat om att blivande chef ska få ett hum om hur man fungerar. Alla utom 1 har beskrivit mig väldigt bra. Det som misslyckades var frågor typ. Jag litar ALLTID på alla människor eller Jag litar ALDRIG på andra människor. Gick liksom inte att välja 🤷‍♀️

Utöver personlighetstest så har jag gjort iq-test 2 ggr (alltså på en timme styck), båda i Danmark. Den ena arbetsgivaren anställde inte folk med iq som inte var över 120 oavsett position. 🙄 Det jobbet fick jag. Det andra jobbet så skulle man ha iq mellan 110 och 130. Det fick jag inte pga för hög iq, de menade på att jag troligtvis skulle tröttna för fort. Är benägen att hålla med 😁

Förra jobbet fick vi göra arbetsprov på en timme ca. Sjukt nervöst men uppgiften var hämtad från verkligt case och jag tycker det var relevant.

Nuvarande jobb har, förutom personlighetstest, ett drivkraftstest. Det tyckte jag också var givande faktiskt.
 
En gång gjorde jag ett test där en del var att man skulle ta ställning mellan två olika påståenden. Dessvärre så var påståendena man kunde välja mellan flera gånger totalt tvärtemot vad jag skulle svarat om jag fick svara fritt. Men eftersom jag tvingades välja mellan två felaktiga påståenden måste mina sammanlagda svar blivit väldigt emotsägelsefullt. Enda jobbet med test där jag inte erbjudits intervju.
Jag har också fått sådant test. Typ vad föredrar du "titta på romatisk TV-serie -- äta senap"
Jag springer liksom åt andra hållet för bägge och vad säger mina matpreferenser om min personlighet och mina prestationer på jobbet?
 
Det är också förhållandevis lätt att "frisera" sin personlighet när man gör den typen av tester. Det räcker ju till exempel att man sätter sig in i "hur skulle jag svara på den här frågan om jag gillade att jobba i grupp lite mer än jag gör" eller "hur skulle jag svara här om jag var mer extrovert?". (båda reflekterar väl hur jag själv tänker, då jag är en introvert person som helst jobbar ensam, men inser att de flesta företag vill att man ska vara mer extrovert och en "lagspelare")
Japp och sen består arbetsuppgifterna i att sitta ensam i en källarskrubb och granska excelark hela dagarna. Precis vad man behöver en extrovert lagspelare till :grin:
 
Jag pratade med min granne häromveckan som berättade om när han skulle anställa för ett antal år sedan. Jag vet inte om han anställde som egenföretagare eller anställd i firma då han haft bägge positionerna.
I alla fall berättade han att killen från rekryteringsföretaget frågade vad för typ av person han ville anställa och personen skulle beskrivas i forma av figurer i Nalle Puh. Min granne muttrade och ansåg att han inte ville anställa någon av de karaktärerna varpå rekryteraren kontrade med typ "men spela med nu". Min granne sa då Tiger som ju är en framåt och rätt kul figur. Slutresultatet blev att han anställde en person och rekryteringskillen blev upprörd för den personen var inte Tiger utan Ior. Personen var helt perfekt för jobbet, hur nu någon som är så negativ som Ior kan vara perfekt för någonting, han måste lida av en mycket grav depression.
Jag vet inte om det är sant men han brukar inte ljuga och helt ärligt så tycker jag denna typ av tester känns ungefär så seriösa.
 
Jag har fått göra en hel del tester när jag har sökt jobb.
Den roligaste var för ett par år sedan när jag som administratör söker jobb som administratör och får detta testresultat:
1680602040136.png

Alltså ...va??
Jag skrattar fortfarande åt det!!
😂
 
Då hade jag också blivit irriterad. Men som sagt tänkt att om de har sina kriterier för rekrytering så kansle det är en plats jag inte vill jobba ändå..

Aha, jag insåg inte att du redan övat en del.
Kan det vara att du överanalyserar uppgiften och blir stressad?

Jag har aldrig kollat på några regler, utan mer tänkt (förenklat skrivet). Jaha den fyrkanten vrids ett steg åt vänster mellan varje steg, då borde det bli den där... Och hittar jag inget samband så går jag på känsla.
Men om man inte har den fallenheten alls är det väl svårt att se att vad som skiljer sig från figur till figur överhuvudtaget.
Jag tycker jagvser sambanden på olika "riktningar" när de är uppradade (oftast 3*3) inte alltid så att det funkar för mig att läsa raderna från väster till höger eller vad man ska säga.

Har du hittat något övningstest där det inte gör något om det går värdelöst och provat bara gå på första känslan?


Har gjort övningstest där jag bara gått på känslan och det brukar resultera i 0-2 rätt på kanske 10-15 frågor..Så det är tyvärr inte något jag kan göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp