textstorlek?...

M

MaLu

Har gjort en tabell, min hästs stamtavla :)

Tänkte att jag skulle ändra textstorleken på altihop så att det inte blir så stort, kan man det utan att gå in och lägga till i varje ruta?

malu
 
Om du arbetar i tex. Dreamweaver, börja att markera texten i sista rutan och dra sen upp till den första, sen är det bara att välja textstorleken. :)
 
Om man tex. har gjort det själv utan "fusk" då? Hehe, gör det krångligt för mig kanske. HTML-koder flashar förbi mina ögon hela tiden :D

malu
 
hur har du satt textstorleken förut? med <font>-taggar, eller bara kört "standard"? hur är stamtavlan uppbygd? med tabeller (<table><tr><td></td></td></tr></table> osv) eller på annat sätt?
 
Okej antar att du har gjort stamtavlan i en tabell, så sätt detta mellan <HEAD> och </HEAD>

<style type="text/css">
<!--
TABLE {
font-family: Verdana; font-size: 11px;
color: #000000; background-color: #FFFFFF; }
-->
</style>

Ändra Verdana till vilket teckensnitt du vill ha, 11px till vilken textstorlek (13 ligger på den vanliga textstorleken 2, prova dig fram). Sen ändrar du bara #000000 till vad du vill ha för färg på texten, och #FFFFFF till färgen du vill att tabellen ska vara.

Det är väl det enklaste sättet :)
 
CSS er absolutt å foretrekke. F.eks. slik SweetMelody foreslår. Ellers må du definere font med font-tager inne i hver celle i tabellen. F.eks. <table><tr><td><font size="2">tekst</font></td><td><font size="3">tekst</td></tr></table>

Size i font-tagen skal være et heltall fra 1-6. I CSS kan du definere fontstørrelse mer presist, og det er langt penere å benytte stilark (CSS), enn å kode utseende i selve koden.

Les gjerne litt om fonter og stilark her.
 
Tack för den länken! Den kan nog kommma till nytta!

Tack för de andra svaren också men jag lyckades ändra textstorleken själv, man får vara lite klurig.. :)

malu
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 151
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag är på väg tillbaka efter utmattning och ska efter en längre tid på 75% sjukskrivning nu börja jobba 50%. Det är jag själv som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 256
Senast: Seaside
·
Samhälle Alla fina länkar och referenser som jag hade tänkt att läsa i ämnet försvann i en trådrensning. Jag vore mycket tacksam om de kunde...
Svar
18
· Visningar
1 006
Senast: tornblomma
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp