Sommarlovsbingo, tips sökes

Bukefalos 30 år!

cili

Trådstartare
Dottern är snart 9 år och har börjat prova på att vara ensam hemma, vilket hon gillar och nu föredrar framför fritids. Jag är dock inte jätteförtjust i att hon blir helt uppslukad av mobilen och kollar YouTube eller spelar Roblox utan vuxen koll under tiden, och framförallt inte när det nu blir några timmar i sträck. Jag skulle därför vilja ge henne lite icke-digitala uppdrag att lösa under sin ensamtid. Något som antingen är utbildande eller sätter igång lite fantasi, men på en nivå hon klarar av utan hjälp. Och utan att gå ut, vi bor inte lämpligt för att gå ut ensam än.

Jag planerar att göra en bingobricka med diverse olika uppgifter så hon kan välja fritt och samtidigt samla ihop rader som kan ge lite sommarlovslyx vid bingo (t.ex. glasspeng). Men behöver hjälp med inspiration till vad som kan läggas in där. Givna rutor är att läsa x sidor i en bok, rita/färglägga och bygga lego (hon har en rätt tjock instruktionsbok med olika byggen hon gärna tar sig an).
Hon gillar matte, så gärna tips om var jag hittar matteuppgifter på lämplig nivå att skriva ut ☺️.
Existerar det fortfarande berättelser där man får fylla i vissa delar själv men resten är förtryckt? Annars får jag försöka sätta ihop en sån själv, hon har svårt att komma igång med ett helt blankt papper.
Pärlplattor funkar inte pga klåfingrig katt.

Om nån annan blir inspirerad och vill göra en egen sommarlovsbingo så är det såklart fritt fram att låna tråden för att be om tips för barn i andra åldrar och förutsättningar också ☺️

Kanske lära sig att virka? 🤩 Det finns förslagsvis små virkkit man kan köpa som ger det material man behöver för att göra en liten amigurumi (en liten figur). En färdig amigurumi = en bingobricka.

På skolmagi (tror i alla fall att vem som helst kan köpa där, att man inte måstr vara lärare) tex kan du köpa färdiga material som lärare har gjort, tänker framförallt på matten, att du kan skriva ut olika häften osv. Sidan är lite seg ibland men jag, som lärare, gillar den ändå! :)
Du har också mattegeneratorn, på spsm’s hemsida, där du kan göra egna häften (gratis) med de olika räknesätten. AI är också en fantastisk hjälp :)

På skolmagi (tror i alla fall att vem som helst kan köpa där, att man inte måstr vara lärare) tex kan du köpa färdiga material som lärare har gjort, tänker framförallt på matten, att du kan skriva ut olika häften osv. Sidan är lite seg ibland men jag, som lärare, gillar den ändå! :)
Du har också mattegeneratorn, på spsm’s hemsida, där du kan göra egna häften (gratis) med de olika räknesätten. AI är också en fantastisk hjälp :)
Just det, kom på bondeniskolan.se när jag såg ditt inlägg. Där finns lektionsmaterial också.

Origami? Borde gå att hitta instruktioner till t ex en trana eller annat kul på nätet. Jag var nog 10 eller 11 när jag lärde mig det men kan hon följa legoinstruktioner borde detta också gå bara man väljer de lite lättare.

Om hon gillar att läsa kan du lägga till en elker två bingorutor där boken ska innehålla till exempel ett djur eller utspela dig i en viss miljö, stad eller liknande. Så kan ni gå till biblioteket och be bibliotekarien om hjälp att hitta några böcker på temat så kan hon välja vilken hon vill låna.

Gillar hon att läsa? Mitt barn (fyller 9 i år) fick tre lappar med läs-bingo där det står att man ska läsa under olika förhållanden, exvis ”läs på ett hemligt gömställe”, ”läs med kroppen på golvet och fötterna i soffan” och ”läs medan du äter något gott”. Jättekul tycker både jag och dottern!

Liknande trådar

• Tips för kanin för att undvika magatoni (trumsjuka)?
  • Sommar och spelande
  • Tips på bemötande
  • Somna själv

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur