Thermo Master exlusive när är det dags ?

E

Emmizen85

Jag har en Newforestponny som går på lösdrift, jag bor på västkusten och det har börjat snöa här uppe nu..

det är just nu nollgradigt, och jag undrar när det kan va dags att lägga på täcket ?
Eftersom detta är ett mkt varmt täcke så är det ju inte bra att lägga på det för tidigt.. min tanke var att han skulle börja ha det endast på nätterna.. men vad tycker ni ? :confused:
 
jag har aldrig haft nån häst på lösdrift, men brukar de verkl ha täcke på sej alls? :confused:
 
våra shettisar har inget täcke på sig, men vår newforest brukar ha det.... men ja undrar när det är dags att lägga på det.. är det verkligen ingen som vet ? :confused:
 
Jag bor i sthlm och har mina hästar på lösdrift. Här är vädret ungefär detsamma som hos er. Min valack som jag tränar en hel del har täcke på sig dygnet om och är delvis klippt. Han mår bäst utomhus men måste ha täcke, annars fryser han och blir stel i musklerna.

Jag personligen tycker att det är bättre att låta täcket ligga på om du ska ha täcke, istället för att ta av och på det hela tiden, morgon o kväll. Hästarna reglerar värmen bäst själva då. Mitt förslag är att du tar på hästen ett tunnare vintertäcke, dvs inget regntäcke men heller inget värsta thermotäcket. Därefter märker du nog om det blir kallare och hästen behöver ett tjockare, men som sagt så är det bättre om det ligger på dygnet om så hästen inte får nån "köldchock" vid avtagning när han är van vid täcket eller att du lägger på det nån dag när det egentligen var lite för varmt.
 
Givetvis för att han inte skall frysa ,
Vi har aldrig haft honom ute på lösdrift förut, och när det bllir riktigt kyligt ute så kan det va skönt att veta att han har det varmt och gott under sitt supervarma täcke.
 
Tack ! Det är alltså ingen bra ide att lägga på det jätte varma täcket nu då ?
 
Tja det vet jag inte :) Min valack visar ju som sagt ganska tydligt att han är frusen och då får man slänga på ett tjockare. Men just nu har jag bara ett "mellantjockt" eller hur man nu kan säga :crazy: Kryper det ner till flera minus blir det thermotäcket :)

Jag tror det beror en del på också om hästen har fri tillgång på hö eller inte. Höet håller ju upp värmen genom att den äter. Mina hästar har fri tillgång, men hade de inte det skulle de börja frysa ganska snart.

Du märker säkert själv vad din häst mår bäst att vara klädd i :)
 
Hästar brukar inte frysa på lösdrift om de har mat och speciellt inte ponnyer som lätt sätter björnpäls :)
 
Jag tycker absolut inte att du ska ha täcket på bara på nätterna. När du tar av täcket har pälsen lagt sig ner och hästen blir då ännu känsligare för kyla eftersom isoleringen finns i luften i pälsen.

Vi bor i södra norrland och har flera hästar på lösdrift, bla. ett varmblod, och ingen av dessa har tecken någon gång förutom då de har blivit svettiga efter ridning. Pälsen fungerar bäst om man låter den vara!
 
okej :)

Men min sista fråga är om det är för varmt att lägga på det jätte tjocka täcket? Och isåfall låta honom ha de på sig dygnet runt. ?
 
Det kan man inte svara på över nätet. Det beror inte bara på antal minusgrader utan mer på hur mycket det blåser, hur hagen ser ut, skog-öppet osv, vindskydd, regn, hästens päls och hull, fodertillgång mm. Du får prata med de andra som har sina hästar på samma ställe. Vi kan omöjligt avgöra det över nätet.
 
säg det till min arabvalack :crazy: han har alltid haft fri tillgång på mat och satte päls men började huttra redan i oktober samtidigt som han svettas floder när man rider...

Jag klippte halsen och bogen, och slängde på ett varmt täcke. Trot eller ej men han fryser inte längre :)

Mycket möjligt att det är så för att han är i full tävlingskondition (distans)

Camilla
 
Jag skrev inte alla utan brukar, undantag finns ju allitd ;)

Men en New Forest som inte är klippt borde inte frysa om han har ligghall och mat, som sagt :)
 
nä det är nog min arab som är lite sjåpig ;) :rofl:

Han har inte sådär jättemkt underhudsfett då han nästan är överaktiv i hagen samt rids mycket. Okej att han äter allt han klarar, men fryser ändå :crazy:

hur är det med dig o din lilla häst? bor ni alldeles för långt ifrån närtuna? ;) (har eget med lösdrift nu ;) )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Relationer Var börjar jag ens... Jag bytte jobb för några månader sedan och en av mina närmaste kollegor är en man som jag känner sedan tidigare...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: iNHALE
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 768
Senast: Saeta
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 545
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp