Thidemantygel

Mirre

Trådstartare
vad används den till eg?
Var nån som sa att den anv på starka hästar för att få mer kontroll.
Men är det inte för att få hästen att söka sig mer framåt nedåt. Eller?

Sv: Thidemantygel

Min kompis har den på sin häst som gärna slår upp huvudet och "flippar ur". När han inte kan slå upp huvudet slipper hon hans flipparkast och hon kan jobba honom. Däremot tycker hon att den är för kort, han har lätt för att knäcka av i nacken och det är svårt för henne att ge tillräckligt stor eftergift när hon har Thiedemantygeln på. Men just nu väljer hon tillfälligt det ena av två onda ting.

En stark häst kan lika gärna lägga sig på framåt-nedåt och då kan du inte lyfta hästens huvud med Thiedemantygel på, så det kan vara en nackdel att ha den. Som alla hjälptyglar är den ett tillfälligt hjälpmedel för KORRIGERINGSRIDNING och det krävs att man verkligen jobbar hästen medan man har den så att man lär in ett nytt beteende.

Sv: Thidemantygel

Har fått för mig att det är som en grammantygel, fast man rider med bara en tygel istället för två. Jag hade för några år en halvt galen o vild ponny, så jag brukade ha thindermantyhel på när jag red i skogen.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
861
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 398
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 402
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?