Thiederman vs. graman

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Magrinette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 669
M

Magrinette

Jag har fått tipset att rida min häst på graman för hon går med huvudet rätt upp och lyssnar inte.

Rider på tvådelat eggbett och vill inte gå på skarpare bett, vill att hon ska lyssna på detta.

Men jag är inget stort fan av gramanen, provade igår och visst gick hon bättre (hade den väldigt löst) men en istallet tyckte jag skulle pröva en thiederman istället.

Någon som vet något eller så om dem? (har sökt här men hittade inget, eller så stavar jag det fel)

Sv: Thiederman vs. graman

Är inte thiederman fast? Jag funderar själv på graman eftersom man kan släppa efter själv, men jag har ingen erfarenhet av thiederman så där ska jag inte uttala mig.

Kan du inte prova ett tredelat eller ett rakt istället? Många hästar gillar inte tvådelat.
Jag väljer kort och gott gramanen av de två, den kan du reglera själv, släppa efter när du vill, istället för att behöva böja dig fram och ändra spännet på tyglarna.

Är inte thiederman fast? Jag funderar själv på graman eftersom man kan släppa efter själv, men jag har ingen erfarenhet av thiederman så där ska jag inte uttala mig.

Det är lite så jag tänker också, den är fast som jag förstått det.

Men jag vet inte, känner ingen som använder det... :confused:

Thiederman är som ett fast graman. Fördelen med graman är att man kan "plocka upp" tygeln och använda den när man vill och även släppa efter när hästen går bra. Nackdelen är att man har dubbla tyglar. Fördelen med thiedermanstygel är att man bara behöver hålla reda på en tygel däremot kan man inte ta och ge efter utan den sitter fast.

Har ridit med båda. Fördelen med thiederman är att det är ingen risk att man drar ihop hästen för hårt. Tygeln tar även emot när hästen slår upp med huvudet och släpper automatiskt efter när hästen sänker nacken.

Min häst behöver inte den speciellt spänd, så om jag använder en thiederman löst så kanske det kan fungera på henne? Märker hon bara att hon inte kan få upp huvudet så ger hon sig.

Rider med martingal men den hjälper inte, hon får upp huvudet för högt ändå. Mycket roligare att titta på allt framför att jobba :smirk:

Förstår dig precis :angel:
Rider på tredelat med martingal men det är som att sitta på en giraff. Dessutom har hon en tendens att vika undan ytterbogen och jag upplever det som att martingalen får motsatt effekt och är i vägen.
Har även funderat på gummisnodd (halsförlängare) men tycker att det är bättre graman.

Förstår dig precis :angel:
Rider på tredelat med martingal men det är som att sitta på en giraff. Dessutom har hon en tendens att vika undan ytterbogen och jag upplever det som att martingalen får motsatt effekt och är i vägen.

Precis så är hon med, *ler*
Menjag har lite problem med att hålla kvar i gramanen, den bara glider mellan fingrarna eftersom den är helt "rak" och inget som stoppar mellan fingrarna.

Därför tyckte jag att thiederman lät bra till en början men blev lite osäker nu om man inte kan släppa efter, även om jag inte tänkt spänna den så speciellt i så fall... Osäker på om man ska svänga inom och köpa en...

Som sagt, om du inte spänner in så mycket så är det kanske bättre med thideman i ditt fall!

Ist för att sätta på massa hjälptyglar kanske du borde se över din häst och din utrustning.

testa gough?
den ger ju efter när hästen ger efter... kör det på min pålle vid tömkörning, för hon blir lugnare av att ha huvudet lite ner eller inte högre än normalt... annars kan hon rycka upp huvudet å bara hoppa iväg.. inte SÅ kul när man är bakom...

Prova ett tredelat eller rakt? tvådelat är inte alltid så populärt bland endel hästar.

Jga har ridit på både Graman och Tideman, Den enda fördelen med tideman är att det bara är en tygel, men... Man kan inte släppa efter på den och det är ju det man vill, när den går där den ska vill man (jag iaf) kunna släppa efter, så att hästen går där själv. Och det är mycket svårt att byta ring på en tideman i galoppen! :angel:

Nej, jag rider hellre med graman om jag måste.

Fast, helst så skulle jag skaffa en bra tränare som hjälper till att få hästen att sluta utan en massa rep överrallt!

Ist för att sätta på massa hjälptyglar kanske du borde se över din häst och din utrustning.

Jag hade aldrig konstrat med massa hjälptyglar överhuvudtaget innan jag hade kollat min häst. Min sadel är utprovad och passar perfekt och hon blir regelbundet kollad av både tandläkare (ej veterinärtandläkare) och kiropraktor.

Hon får dessutom riktig massage en dag i veckan.

Svar till er andra:

Hon har gått så här med huvudet hela sitt liv och har aldrig blivit jobbad förrän jag köpte henne för 2,5 år sedan. Hon har gått som promenadhäst och fått gå som hon vill och har därför inga muskler i ryggen just nu. Givetvis så är gramanen en tillfällig hjälp för att bygga upp henne och jag strävar inte att rida med hjälptyglar för resten av våra liv tillsammans.

Tränare har jag på gården där jag står och efter att ha sett min häst så var det hon som också rekomenderade graman.

Tredelat bett vill hon inte ha och inte rakt heller, hon blir bra mycket jobbigare att rida på de betten. Detta bettet har jag uppfattat att hon gillar och därför vill jag inte prova fler, har gått igenom både raka och tredelade i både gummi och rostfritt, med fasta och vanliga ringar.

Tack för era svar!

jag är helt inne på ditt plan. vissa hästar som är så felridna måste man typ "visa" var de ska gå och hur de ska jobba..
min tittar på stjärnorna, men när jag får ner huvudet så tar hon skänklarna och får med bakkärran och upp med ryggen!
sen får man ju vara JÄTTEFÖRSIKTIG så att man inte pressar för länge och mycket när de är så otränade i ryggen!

Hon har gått så här med huvudet hela sitt liv och har aldrig blivit jobbad förrän jag köpte henne för 2,5 år sedan. Hon har gått som promenadhäst och fått gå som hon vill och har därför inga muskler i ryggen just nu. Givetvis så är gramanen en tillfällig hjälp för att bygga upp henne och jag strävar inte att rida med hjälptyglar för resten av våra liv tillsammans.

Om hästen inte har muskler för att gå i den form du vill ha henne, är det inte då en bra idé att skaffa fram de musklerna först? Ut i skogen, gymnastikhoppa, gör vad som helst bara det är muskelbyggande. Du säger ju själv att hon inte är färdig för de krav du ställer på henne, varför ha bråttom? Ni har ju hela livet framför er!
Vare sig man är för eller mot hjälptyglar i största allmänhet tror jag de flesta skriver under på att hjälptyglar kan vara skadliga. Även om de används med bästa intention kan det bli fel.

Såvida din häst är frisk och välmående i övrigt behöver det inte ta särskilt lång tid att träna upp ryggen den "vanliga" vägen, bara det görs medvetet och på ett bra sätt. Jag skulle aldrig våga riskera min hästs hälsa för en snabbare väg till samma resultat.

Jag tror vi misstolkade varandra, det är inte så att jag pressar henne, det är inte direkt timmespass vi jobbar nu. Rider jag med graman så är det 15 minuter för tillfället. Jag vill inte ha bäst resultat på kort tid utan det jag vill är att få ner huvudet på henne, hon behöver inte gå i korrekt form men lägre.

Gymnastikhoppar gör jag, skog och klättring har jag tyvärr inte tillgång till.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 212
Senast: super
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 172
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 856
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka