Thorowgood T4 & T6

western_wannabe

Trådstartare
Några tankar/åsikter om dessa?

Är på sadeljakt till unghästen, och tyvärr är det ganska hopplöst att leta beg. sadlar med x-vid/xx-vid bom. Tanken slog mig att man kanske skulle våga sig på en syntetsadel under inridningen för att slippa gråta blod då pållen växer ur den, men jag är lite skeptisk.

Tänkte framförallt på T4:an då tanken på en ren allroundsadel faktiskt tilltalar mig under inridningsfasen (hamnar lätt i stolsits i hoppsadel - sitter FÖR bra i en dressyrsadel) men undrar om den verkligen funkar att sitta i även om man är lite kräsen?

Någon kanske rent utav har egna bilder?

Sedan måste den ju passa pålle också såklart, men jag tänkte om den är värd att prova?

Sv: Thorowgood T4 & T6

Jag var o provred ett fullblod för nåt år sedan och han hade en T6, den var grymt skön att rida i o himla snygg. Nåt mer vet jag tyvärr inte om den.

Det är väldigt bra och kvalitiativa sadlar för det priset, skulle det vara lädersadlar skulle de kosta betydligt mer. Jag gillar det nya tänket (för griffin) med utbytbara koppjärn, det gör ju att man kan mixtra lite själv också ;)

Prova sadlarna på hästen och se om det är något för er är mitt tips.

Jag har T6:an och jag är väldigt nöjd med den. Är skön att rida i och lätt att sköta :) Sen passar den både mej och hästen :)

Har inte T4:an utan jag har en av dom äldre modellerna och dom är kanon.

Jag har T4 den med mocka i sätet..Denna dressyrsadel är ej djup och amn sitter väldigt bra i den tycker jag..
Dock har min häst växt ur den så jag har en beg till salu:angel: x-vid

Tänkte satsa på allroundmodellen;)

Kul att de flesta verkar ha positiva erfarenheter. Fler åsikter någon?

Griffin är kanonbra sadlar och T6 är verkligen kanonsnygg!! Gillar de nya med utbytbara koppjärn och flyttbara sadelgjordsstroppar vilket gör dem väldigt anpassningsbara.

T6 finns väl bara i hopp och dressyrmodell i sverige, men T4 är också bra, dock inte lika snygg om man frågar mig.

Griffin är värd varje krona och lite till. Nackdelen är att de är så breda i midjan och stora i sätet för smårumpade som en annan.

T6 an passar bäst för hästar med ngt. rakare takformad rygg. Bossarna är vinklade på nya modellen. Nya T4 är mer för svängda ryggar. Ingen av dem är dock lika raka som gamla Cobmodellerna, ska man ha liknande så är det T4 låg manke som gäller för mer rak rygg resten är svängda. Hoppmodellen passar raka ryggar i kombination med bra bogfrihet och är riktigt skön att sitta i och den ger inte tillåtelse att hamna i stolsits vad jag har märkt elller sett.

Senast ändrad:

Om jag fattar din fråga.

Kan ju bara tala för de breda vidderna, där är det gråa järnet jämförbart med äldre xxw.

T4 allround för låg manke samt T6 hopp går att få med grått järn = xxw. T4 allround för låg manke är väl den som är mest aktuell för oss, då pålle just nu ser ut att vara helt platt över ryggen... Hur kommer det då se ut när han är musklad:crazy::D Men ska även kolla på T6:an om den nu ger en bra sits...

T6 funkar inte på en sån rygg. Min grabb hde sån rygg och bossarna var alldeles för takformade för att fungera på en platt rygg. T4 låg är nog det bästa alternativet. Om du behöver brett så funkar även Wintec wide bra till såna ryggar, den sadeln är ännu skönare, tycker jag.

En fråga... Jag har en griffin dressyr cob/haflinger X-vid till min häst nu som ligger jättebra!

Är nu på jakt efter en hoppsadel. Allround skulle också fungera.

Är det T4 låg manke som gäller eller finns det fler alternativ.. Den ska ju hellst ligga som sadeln jag redan har...

Robert Whitaker sadeln tycker jag är jättefin men jag är tveksam då om den passar?

Cobmodellen och hoppmodellen är de som är mest lika bommässigt. Så den kan du helt klart prova.

Har en vän som har Albion K2 i dressyrsadeln, chansade och köpte nya RW hopp och sadeln ligger nästan ännu bättre på hennes rakryggade häst.

Aha..Ja minst 115 grader. Jag mätte det ju när jag provade modellerna men minns inte exakta siffran, men minst 115 för grått var just då för brett för Nemo. Det var ju under perioden han var ganska tunn.

Men du ska väl inte plåga ditt bäcken och rygg igen?!

cobmodell och hoppmodell...?

Finns det någon ren hoppsadel som är griffin och kan passa lika bra som dressyren cob/haflinger jag har? (X-vid)

Eller var der RW-modellen du menade?

kl

Tror ni att T6 kan passa en islandsdam med liiiiite svängd rygg?
(mittemellan rak och svängd, dvs inte mycket svängd alls)

Matte vill ha stöd men inte sitta fast som i ett skruvstäd.

Tror ni den kan passa oss?

Liknande trådar

Utrustning Såg en annons på en T4 och läste mer om sadeln på Hööks webplats. Konstaterade att det bara finns koppjärn upp till XW till sådan...
Svar
2
· Visningar
1 788
Senast: Tappsveden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31