Thorowgood T6 dressyr

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nattens_Dotter
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 8 743
N

Nattens_Dotter

Jag har lite funderingar angående denna sadel, som jag har blivit väldigt sugen på att skaffa. Det största frågetecknet är väl huruvida den skulle passa på min bruksnordsvensk (som iofs inte är så grov eller bred). Det finns ju koppjärn i x-vid att byta till, men kommer det att räcka? Jag är rädd för att sadeln fortfarande kommer att vara för smal.

Är det någon som har erfarenhet av den här sadeln och särskilt då vid användning med koppjärn i x-vid? Jag skulle hemskt gärna vilja ha mått och dylikt. Som sagt var så är min nordis av en lite nättare och mer högrest modell med hyfsat mycket manke.
Kan en T6 dressyr funka? :confused:

Sv: Thorowgood T6 dressyr

Jag har lite funderingar angående denna sadel, som jag har blivit väldigt sugen på att skaffa. Det största frågetecknet är väl huruvida den skulle passa på min bruksnordsvensk (som iofs inte är så grov eller bred). Det finns ju koppjärn i x-vid att byta till, men kommer det att räcka? Jag är rädd för att sadeln fortfarande kommer att vara för smal.

Är det någon som har erfarenhet av den här sadeln och särskilt då vid användning med koppjärn i x-vid? Jag skulle hemskt gärna vilja ha mått och dylikt. Som sagt var så är min nordis av en lite nättare och mer högrest modell med hyfsat mycket manke.
Kan en T6 dressyr funka? :confused:

jag har en T4, till min frieser, räcker xvid inte till henne tyvärr, men vår korsning paint/nordsvensk passar den bra på. allroundsadeln finns ju till låg manke men tyvärr inte till dressyrmodellerna. hööks anser tydligen inte att folk rider dressyr på grova hästr....

Jag har den sadeln. Min häst är ganska bred och har en markerande manke. På hoppsadel så har han vid men på thorowgooden så kan han ha normal. Vet iofs inte om det säger dig något=)

jag har en T4, till min frieser, räcker xvid inte till henne tyvärr, men vår korsning paint/nordsvensk passar den bra på. allroundsadeln finns ju till låg manke men tyvärr inte till dressyrmodellerna. hööks anser tydligen inte att folk rider dressyr på grova hästr....

Jag vet att T4 finns i en allroundmodell till låg manke, men jag är inte intresserad av att köpa en till allroundsadel. Det är en dressyr jag vill ha. Hade för några år sedan en äldre dressyrmodell av Thorowgood, mend den var jag inte nöjd med. Jag köpte den begagnad och den skulle vara haflinger/cob alltså x-vid, men den var då väldigt smal för att vara det... :mad:
Jo visst är det märkligt att det bara ska gå att få tag i allroundmodeller till kallblod och grövre raser. Som om man bara lullar runt i skogen och inte bryr sig ett skvatt om sits, komfort och annat! :grin:

Griffin har en Cob variant som går att få i xxw. Denna har dock väldigt lite mankfrihet...

Är det allroundmodellen du tänker på? För i så fall är jag inte intresserad, jag vill ha en dressyr. Dessutom behöver inte min häst xx-vid, i alla fall inte när det kommer till allround till låg manke, då räcker x-vid gott och väl (har provat). Det jag undrar är huruvida x-vid kommer att räcka när det gäller en sadel som från början har järn i vid och är anpassad till normal manke.

DB: Hur funkar en takformad sadel på rund häst?

Jag upplever T6an som väldigt takformad.

Det funkar inte alls, för att hålla sig kortfattad... Det kommer ge ökat tryck i utkanten av bossan vilket hindrar hästen från att arbeta korrekt och kan ge spänningar förr elle senare..

Det funkar inte alls, för att hålla sig kortfattad... Det kommer ge ökat tryck i utkanten av bossan vilket hindrar hästen från att arbeta korrekt och kan ge spänningar förr elle senare..

Det var så ja trodde oxå. Tänkte då de verkar vara bredryggade hästar i tråden.
Min häst är väldigt takformad över ryggen och T6an ligger bra på henne just nu.
Tack för svar :)

Men modellen för breda hästar är väl T4 Cob? Den minns jag inte som takformad... Däremot har den extremt dålig mankfrihet som blir ännu sämre i breda bomvidder, och av den anledningen tycker jag den är svår att passa in på breda hästar.

Sen ska man komma ihåg att man kan justera en del i stoppningen, men är sömmen på kilbossan helt fel så kommer det inte bli bra oavsett hur mycket man justerar såklart.

T4:an är inte takformad, men de var T6:an som efterfrågades i första inlägg så då spann ja lite vidare på det.
Håller med dig om mankfriheten på den och att den är svår att passa in.
Annars tycker jag de är bra sadlar för dom pengarna och jag har som sagt en T6 till min fröken som "växa" sadel då hon växer både på höjd och bredd än.
Jag är otroligt nöjd med min sadel och kvaliten på den, tyvärr kommer den inte passa länge till då frökens rygg ändrar sig massor.

Beställ T4 cob dressyr från England eller Tyskland istället.
Hööks tar grymt lång tid på sig om du vill specialbeställa genom dem.
Det går både lätt o fort att köpa från ett annat EU land.
// Linda

Beställ T4 cob dressyr från England eller Tyskland istället.
Hööks tar grymt lång tid på sig om du vill specialbeställa genom dem.
Det går både lätt o fort att köpa från ett annat EU land.
// Linda

Är T4 cob likadan som den andra T4 dressyr som finns på Hööks? Jag menar alltså materialmässigt och så. För jag är inte så pigg på den lite "billigare" synteten som är i T4, jag vill ha känslan och utseendet av läder som T6 har.

Alla modellernas görs också helt i läder och säljs numera via Hööks tror jag. Då heter märket Kent & Masters istället och de gör exakt samma sadlar fast i läder. Tror de ligger kring 9-10 000 så de är inte dyra.

Då har du problem. Frågan är hur länge T6 dressyr finns att få tag i (om den nu passar) för enligt tillverkarens sida så finns de i allround bara.
Men de har T8 som är en lädersadel, den finns i cob dressyr.
// Linda

Då har du problem. Frågan är hur länge T6 dressyr finns att få tag i (om den nu passar) för enligt tillverkarens sida så finns de i allround bara.
Men de har T8 som är en lädersadel, den finns i cob dressyr.
// Linda

Jag var tidigare idag inne på Thorowgoods hemsida och såg också att T6 i dressyr verkade saknas där, samt att det fanns något som heter T8. Blev väldigt nyfiken på den dressyrmodellen till cob. Synd att det inte gick att få ett hum om priserna bara... Men men, den är väl säkert hyfsat mycket dyrare än T6:orna.

Hur går man till väga om man vill beställa hem en sadel från England? Har riktigt dålig koll på sånt där faktiskt, har nog aldrig beställt saker från andra länder. Men jag ska in på Hööks imorgon och ska passa på att fråga hur det funkar att beställa via dem, och vad det kan kosta osv. Jag har ingen brådska heller, för jag hade ändå inte tänkt köpa sadel än på några månader. Måste spara ihop pengar först! :cool:

3 månader fick jag vänta på min cob dressyr från Hööks.
Samma för en annan som också beställde vid ett senare tillfälle.

När jag beställde från en internetbutik i England kom paketet med sadeln till dörren knappt 2 veckor senare.
Inget konstigt att beställa från England. Bästa är att betala med kreditkort.
// Linda

Jag var tidigare idag inne på Thorowgoods hemsida och såg också att T6 i dressyr verkade saknas där, samt att det fanns något som heter T8. Blev väldigt nyfiken på den dressyrmodellen till cob. Synd att det inte gick att få ett hum om priserna bara... Men men, den är väl säkert hyfsat mycket dyrare än T6:orna.
Såg oxå T8 Cob dressyr och mailade en återförsäljare men undrar om anläggningsytan jag fick verkligen stämde. 43-44cm. Den ser ju inte så kort ut på bilden jag såg med ryttare.

Efter goggling så verka de som provat T8 modellerna tycka de var mjukare och skönare för ryttaren mot T4an

På den hemsidan (och forex) kosta cob dressyr
T4 3 943,88 SEK
T6 4 483,04 SEK
T8 4 982,27 SEK

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 327
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har letat ett tag efter en vettig sadel till mig och hästen. Det är främst jag som är bekymret då sadlarna som passar honom är för...
Svar
8
· Visningar
1 894
Senast: Septicemia
·
Utrustning Jag blir tokig rent ut sagt. Har en ganska grov bruksnordis korsning som gör mig tokig när det gäller det här med sadlar. Har haft...
Svar
10
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka