Thorowgoods bomviddetabell...

S

sleepy

Ser her nede under "mystiske storlekar" at ikke alle er helt fornøyde med "Haflinger"-salene. Og det skjønner jeg jo, for man forventer jo (hvertfall ut fra teksten i Hööks)at en Haflinger/Cob sal skal passe til brede hester, også de med flat skjønn "barbak-rygg" uten manke, slik som f.eks mange Fjordinger!

Men i dag fikk jeg tilsendt en brosjyre fra Thorowgood, som også inneholdt en bomviddetabell. Mankemålet til min islandshest er på bortimot 110 grader, og det havnet midt i mellom wide og X-wide i tabellen, altså skal bomvidden X-vid i disse salene passe superfint :) til Bjartur, i følge Thorowgood. (jeg må også nevne at Bjartur med sine 110 grader faktisk har manke (om enn noe rund) og altså ikke er av de "flateste flate" ;))

Men mange har jo målt Thorowgoods bredeste bomvidde til å være ca 105 grader? Hvordan kan det da ha seg at Bjartur på 110grader NESTEN kunne hatt "wide" og ikke x-wide?? :confused:

Thorowgood virker jo både flinke og seriøse, og jeg vil tro de har minst like mye "forskning" og gode argumenter bak bomviddetabellene sine som alle andre "hesteutstyrsfolk"...

:confused: :confused: :confused:
 
Thorowgood X-wide har fungerat på min ena häst när han var 135 grader med hög manke, men inte på den andra 135 graders-hästen som har platt manke. Han kunde däremot nästan ha Wintex X-wide, som "egentligen" är smalare än Thorowgoods X-wide.

Thorowgood är väldigt mjuk, och mäter man utanpå ett par nya bossor får man den säkert till 105 grader. Men i praktiken, när den kommer på hästen, så passar den till betydligt vidare hästar.

Sen måste jag säga att det där med bomvinklar är ett väldigt trubbigt mått. Man kan använda det till att se om en sadeln över huvud taget är intressant, men något stensäkert mått är det absolut inte. Jag har varit med om att sadlar som mätts till 125 grader varit smalare än 105-graderssadlar när de väl kom upp på hästen.
 
...nemlig. Jeg har mistenkt at man ikke nødvendigvis bør ta bomvinkelmålet SÅ høytidelig...

Så jeg satser nok på å kunne stole på Thorowgood og vurderer sterkt å kjøpe en sal derfra som sal 2 til hesten min. Skulle det etter en tid vise seg at salen ikke passer likevel, så er jo salene lette å få solgt, og ikke taper man store summer heller. :)

Hører fortsatt gjerne andres synspunkter og kommentarer :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 132
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 221
Senast: Bison
·
N
Utrustning Hei. Jeg er på utkikk etter å kjøpe en laser til bruk på hest. Har forhørt meg litt rundt med mine behandlingskollegaer, og Er ikke...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Nangilima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp