Bukefalos 28 år!

Tid att tänka

Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute idag är att stapla den ved som redan ligger i en hög inne i vedboden. Jag höll på med det ett tag igår, men det är inte färdigt.

Igår tog jag två alimemazin så jag är trött idag. Min ena vintersko har börjat läcka också, så jag är inte pepp på att gå ut heller.

Mina dagar bara går och jag tycker aldrig att jag hinner det jag vill. Den här veckan har jag haft 6 saker att göra utöver jobbet.

I onsdags försökte jag sälja lite chiliplantor och honung på rekoring. Jag fick bara sålt 4 chiliplantor och en burk honung. Då tyckte jag att jag prissatt chiliplantorna tokbilligt. 49 kr. Verkligen superfina plantor, buskiga och fulla med knoppar. T.o.m. Farbrorgrön gillade mina plantor. Men fick dåligt sålt ändå.

Och jag får inget jobb. Tänkte jag skulle söka ett jobb som hotellvärd nu. Man skulle vara intresserad av mat och dryck. Det är inte jag. Men behöver ju ett jobb för det är så jävla jobbigt att hela tiden sakna pengar. Den enda meriten jag har för jobbet är att jag är airbnb-värd.

På onsdag kommer röris hit. Kommer kosta ett antal tusenlappar. Det får jag ta från sparkontot. Skit liksom.

Sen gick min borrmaskin sönder i måndags. Köpte en ny kvalitetsmaskin. Dyrt. För jag vill också kunna röra honung med den.

Och samtidigt så ser jag hur andra startar de där kurserna som jag tänkt hålla. Jag blir förbisprungen och kommer aldrig komma någon vart med nånting.

De senaste dagarna har jag inte ens broderat. Jag känner att jag inte haft tid.

En person har föreslagit att jag ska gå på daglig verksamhet. Det kan jag inte försörja mig på. Och det talas om hur daglig verksamhet kan hjälpa mig att få ett anpassat arbete. Jag behöver inget anpassat arbete. Jag behöver bara få arbeta kortare tid om dagarna. Och går jag på daglig verksamhet så misstänker jag att a-kassan inte anser att jag står till arbetsmarknadens förfogande och att jag därför inte kan få akassa.

Jag vet inte hur jag ska kunna vända min ekonomiska situation. Pengar rinner ut men det kommer inte in vad som behövs. Omplacera katterna kanske?
 

Tyvärr är min misstanke att fk kommer att se mig som 100% arbetsför efter bedömningen.

Risken finns, den där "utredningen" har dessvärre inte mycket med verkligheten att göra, såvida du inte är halvt förlamad och har nära nog noll logiskt tänkande. Då kan man möjligen bli bedömd ha nedsatta förmågor av någon grad från försäkringskassans håll.
 
Ja, jag VET att en arbetsförmågebedömning inte påverkar hur många jobb man ska söka. Det är sjukskrivningsgraden som påverkar det. Arbetsförmågebedömningen är till för försäkringskassan. Kanske också i viss mån af. Det ger fk underlag på om de ska fortsätta godkänna min sjukskrivning.

Tyvärr är min misstanke att fk kommer att se mig som 100% arbetsför efter bedömningen.
Ok, fattar. Det låter ju som ett rätt trubbigt verktyg då, när det gäller vilka chanser man har på arbetsmarknaden.
 
Ja, jag VET att en arbetsförmågebedömning inte påverkar hur många jobb man ska söka. Det är sjukskrivningsgraden som påverkar det. Arbetsförmågebedömningen är till för försäkringskassan. Kanske också i viss mån af. Det ger fk underlag på om de ska fortsätta godkänna min sjukskrivning.

Tyvärr är min misstanke att fk kommer att se mig som 100% arbetsför efter bedömningen.
Arbetsförmågebedömningen är till för AF för att veta hur du kan söka jobb, till vilken procent och vilka anpassningar du behöver. Den är tex till för underlaget för lönebidrag. Det är inte bara till för FK.
 
Hur vet du det?

Ibland har du en tendens att ta ut olyckan i förskott.
Men jag VEEET ju det. Jag blir suicidal vid överansträngning.

Risken finns, den där "utredningen" har dessvärre inte mycket med verkligheten att göra, såvida du inte är halvt förlamad och har nära nog noll logiskt tänkande. Då kan man möjligen bli bedömd ha nedsatta förmågor av någon grad från försäkringskassans håll.
Ja, jag är tyvärr medveten om det.

Det är också därför jag har i min plan att försöka klara mig på 75% jobb alldeles oavsett vad någon annan tycker.
 
Arbetsförmågebedömningen är till för AF för att veta hur du kan söka jobb, till vilken procent och vilka anpassningar du behöver. Den är tex till för underlaget för lönebidrag. Det är inte bara till för FK.
Ok. Jag hade inget sådant underlag förra året och fick ändå lönebidrag.
 
Alltså, lite av tanken med att jag vill driva eget, är för att slippa hålla på och försöka få något jävla skitjobb för en skitlön. Ingen vill ju ändå ha mig.

Men jag vet inte hur fan det ska gå till. Starta-eget-bidrag får man bara i 6 månader. Som funktionsnedsatt kan man också få bidrag till företagets kostnader under vissa villkor och till en viss gräns.

Jag vet bara inte riktigt hur jag skulle kunna forma min affärsmodell så att den fungerar för mig. Sen skulle jag behöva mer utbildning också. Men där är det stopp.
 
Hjälper af folk att hitta jobb? Det har jag svårt att tro på.
Jag förstår att du har svårt att tro på det. Du vill ju inte ens nämna att du har en diagnos och behöver anpassning eller att arbetsgivaren kan få lönebidrag...

För att AF ska hjälpa måste man börja acceptera sin situation faktiskt, och göra som de säger. Man kan få hjälp av SIUS-konsulent osv som hjälper en med att fundera fram vilka jobb som är lämpliga och vilka begränsningar man har, formulera kontakter med arbetsgivare, är med på möten osv.

I Skåne sökte jag alla mina jobb själv, men så flyttade jag till Nyköping där SIUS mer är vana vid att de får hjälpa funktionsnedsatta med kontakter med tänkta arbetsgivare så de blev förvånade över att jag gjorde allt själv först.
 
Alltså, lite av tanken med att jag vill driva eget, är för att slippa hålla på och försöka få något jävla skitjobb för en skitlön. Ingen vill ju ändå ha mig.

Men jag vet inte hur fan det ska gå till. Starta-eget-bidrag får man bara i 6 månader. Som funktionsnedsatt kan man också få bidrag till företagets kostnader under vissa villkor och till en viss gräns.

Jag vet bara inte riktigt hur jag skulle kunna forma min affärsmodell så att den fungerar för mig. Sen skulle jag behöva mer utbildning också. Men där är det stopp.
Ditt största problem är nog att du ser allt som skitjobb med skitlön och att du inte vill ha det. Du är negativt inställd från början om att det inte kommer att gå.

Man får börja någonstans, tex med ett skitjobb med en skitlön tills man kommer på vad man vill jobba med eller hittar ett intressantare jobb. Någon genväg finns inte. Speciellt inte om du inte kan utbilda dig.
 
Risken finns, den där "utredningen" har dessvärre inte mycket med verkligheten att göra, såvida du inte är halvt förlamad och har nära nog noll logiskt tänkande. Då kan man möjligen bli bedömd ha nedsatta förmågor av någon grad från försäkringskassans håll.
Det där är inte korrekt och en väldigt smal syn på kroppslig och kognitiv förmåga som ter sig ableistisk. Jag vet otroligt många fler typer av begränsningar som påverkar resultatet av en arbetsförmågeutredning.
 
Jag förstår att du har svårt att tro på det. Du vill ju inte ens nämna att du har en diagnos och behöver anpassning eller att arbetsgivaren kan få lönebidrag...

För att AF ska hjälpa måste man börja acceptera sin situation faktiskt, och göra som de säger. Man kan få hjälp av SIUS-konsulent osv som hjälper en med att fundera fram vilka jobb som är lämpliga och vilka begränsningar man har, formulera kontakter med arbetsgivare, är med på möten osv.

I Skåne sökte jag alla mina jobb själv, men så flyttade jag till Nyköping där SIUS mer är vana vid att de får hjälpa funktionsnedsatta med kontakter med tänkta arbetsgivare så de blev förvånade över att jag gjorde allt själv först.
Men jag behöver ju ingen anpassning? Varför tror alla att jag behöver anpassning? Jag är fullt kapabel att jobba utan anpassning till 75%. Sen behöver jag vila och göra roliga saker för att orka med livet.

Ditt största problem är nog att du ser allt som skitjobb med skitlön och att du inte vill ha det. Du är negativt inställd från början om att det inte kommer att gå.

Man får börja någonstans, tex med ett skitjobb med en skitlön tills man kommer på vad man vill jobba med eller hittar ett intressantare jobb. Någon genväg finns inte. Speciellt inte om du inte kan utbilda dig.
Jag söker ju skitjobb med skitlön. För att jag måste. Så vad klagar du på?
 
Det där är inte korrekt och en väldigt smal syn på kroppslig och kognitiv förmåga som ter sig ableistisk. Jag vet otroligt många fler typer av begränsningar som påverkar resultatet av en arbetsförmågeutredning.
Vad betyder ableistisk?
 
Det där är inte korrekt och en väldigt smal syn på kroppslig och kognitiv förmåga som ter sig ableistisk. Jag vet otroligt många fler typer av begränsningar som påverkar resultatet av en arbetsförmågeutredning.
Tyvärr förekommer det att fk skiter i vad som står i utredningarna.
 
Vad betyder ableistisk?
Centrerad kring att kroppar och människor ska vara kapabla och följa normen för kroppslig och kognitiv förmåga att duga eller ha värde/existensberättigande.

Det är i min syn en strömning som flyter genom hela samhället vilket också kan finnas internaliserat hos människor med eller utan egen funktionsvatiation och därmed en mekanism som göder exkludering och självförakt.

Att säga att förlamning och logiskt tänkande är det enda en arbetsförmågeutredning fångar upp blir dömande mot både utredningen och alla de med andra sjukdomar som ger nedsatt resultat på arbetsförmågeutredning. Som om antingen är man lam eller fullt frisk, antingen finns ingen logisk förmåga eller så finns den (som om uttröttbarhet tex inte existerar eller är relevant).

Sedan håller jag med dig (men kunde av någon anledning inte citera det) att det är problematiskt att afuns resultat inte alltid speglas i hur fk sedan bedömer rätt till sjukpenning eller sjukersättning vilket såklart är ett stort och välkänt rättssäkerhetsproblem.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 552
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 847
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp