Bukefalos 28 år!

Tid att tänka

Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute idag är att stapla den ved som redan ligger i en hög inne i vedboden. Jag höll på med det ett tag igår, men det är inte färdigt.

Igår tog jag två alimemazin så jag är trött idag. Min ena vintersko har börjat läcka också, så jag är inte pepp på att gå ut heller.

Mina dagar bara går och jag tycker aldrig att jag hinner det jag vill. Den här veckan har jag haft 6 saker att göra utöver jobbet.

I onsdags försökte jag sälja lite chiliplantor och honung på rekoring. Jag fick bara sålt 4 chiliplantor och en burk honung. Då tyckte jag att jag prissatt chiliplantorna tokbilligt. 49 kr. Verkligen superfina plantor, buskiga och fulla med knoppar. T.o.m. Farbrorgrön gillade mina plantor. Men fick dåligt sålt ändå.

Och jag får inget jobb. Tänkte jag skulle söka ett jobb som hotellvärd nu. Man skulle vara intresserad av mat och dryck. Det är inte jag. Men behöver ju ett jobb för det är så jävla jobbigt att hela tiden sakna pengar. Den enda meriten jag har för jobbet är att jag är airbnb-värd.

På onsdag kommer röris hit. Kommer kosta ett antal tusenlappar. Det får jag ta från sparkontot. Skit liksom.

Sen gick min borrmaskin sönder i måndags. Köpte en ny kvalitetsmaskin. Dyrt. För jag vill också kunna röra honung med den.

Och samtidigt så ser jag hur andra startar de där kurserna som jag tänkt hålla. Jag blir förbisprungen och kommer aldrig komma någon vart med nånting.

De senaste dagarna har jag inte ens broderat. Jag känner att jag inte haft tid.

En person har föreslagit att jag ska gå på daglig verksamhet. Det kan jag inte försörja mig på. Och det talas om hur daglig verksamhet kan hjälpa mig att få ett anpassat arbete. Jag behöver inget anpassat arbete. Jag behöver bara få arbeta kortare tid om dagarna. Och går jag på daglig verksamhet så misstänker jag att a-kassan inte anser att jag står till arbetsmarknadens förfogande och att jag därför inte kan få akassa.

Jag vet inte hur jag ska kunna vända min ekonomiska situation. Pengar rinner ut men det kommer inte in vad som behövs. Omplacera katterna kanske?
 

Jag undrar lite över var man ska dra gränsen för vad man har för arbetsförmåga. Är det först när arbetet sänker en helt eller är det vid ett tidigare läge?

Idag har jag staplat klart den ved som låg i vedboden. Jag arbetade långsamt så det tog kanske 40-45 minuter. Sen gick jag en kort promenad. Kanske max 30 minuter. Sen bäddade jag rent i sängen och därefter tog jag en dusch och borstade tänderna. 20 minuter? Sen skruvade jag ihop 3 småfågelholkar. Materialet var redan klart för att kunna sätta ihop det. Jag vet inte hur lång tid det tog. Hur som helst tänkte jag också sätta ihop en holk för en kattuggla. Här kände jag att energin började sina, så jag plockade undan verktyg m.m. Sen tvingade jag mig att plantera om 10 små plantor av dahlia, bara för att det stod på min lista över saker att göra idag.

Ska jag uppskatta hur aktiv jag varit idag så motsvarar det kanske 50% jobb.
För mig och säkert många andra är det väldigt mycket dagsformen som avgör. Vissa dagar släpar jag mig hem efter jobbet och känner att jag nog skulle behöva sova 2 veckor medans andra dagar har jag energi över till lite annat småpill. Det känns ok för mig men att varje dag komma hemma och uppleva att man knappt tar sig till sängen pga total utmattning då skall man nog försöka jobba mindre (om den möjligheten finns såklart).
 
För mig och säkert många andra är det väldigt mycket dagsformen som avgör. Vissa dagar släpar jag mig hem efter jobbet och känner att jag nog skulle behöva sova 2 veckor medans andra dagar har jag energi över till lite annat småpill. Det känns ok för mig men att varje dag komma hemma och uppleva att man knappt tar sig till sängen pga total utmattning då skall man nog försöka jobba mindre (om den möjligheten finns såklart).
Det är ju just det där "om möjligheten finns". Just nu känner jag att jag är en aptrist människa, bara jobbar och jobbar och jobbar och så fort jag öppnar munnen är det för att säga hur trött jag är - bara för att fånga mig själv och halvdant påpeka att hyacinterna blommar ju i alla fall. :up: 😅 Men arbete är nödvändigt, jag behöver pengarna och klarar mig inte på mindre... så det är vad det är och det är så det får vara.
 
Det är ju just det där "om möjligheten finns". Just nu känner jag att jag är en aptrist människa, bara jobbar och jobbar och jobbar och så fort jag öppnar munnen är det för att säga hur trött jag är - bara för att fånga mig själv och halvdant påpeka att hyacinterna blommar ju i alla fall. :up: 😅 Men arbete är nödvändigt, jag behöver pengarna och klarar mig inte på mindre... så det är vad det är och det är så det får vara.
Ja det är ju den lilla detaljen😅

Känner periodvis precis likadant men försöker vara snäll mot mig själv och plocka bort så mycket som möjligt av all stress och press att det SKA orkas med en massa annat. Bara sköta jobbet och det som i övrigt är fullständigt nödvändigt (typ hunden i min värld, har ganska låga krav på vad som är nödvändigt utöver att ge honom ett så bra liv jag kan) och inte bli besviken på mig själv för att jag inte varken orkar eller vill så mycket mer än det.

Man får vara aptrist ibland tycker jag. Det är bestämt nu☺️
 
Inte gratiskurs på något vis, men på distans iaf.

Screenshot_20240409_212056_Gmail.jpg


Får diverse erbjudanden om yrkesväxling till jobbmailen och detta var ett.

Kan nog göra det enklare både att få jobb inom området och att evt få starta egetbidrag, så kanske en investering värd att göra mot framtida jobbmöjligheter, inkomst och iom det en bättre framtidsutsikt.
 
Risken finns, den där "utredningen" har dessvärre inte mycket med verkligheten att göra, såvida du inte är halvt förlamad och har nära nog noll logiskt tänkande. Då kan man möjligen bli bedömd ha nedsatta förmågor av någon grad från försäkringskassans håll.

Wow 🤣 Jag har gjort AFU där jag bedömdes ha 50% arbetsförmåga och är beviljad 50% sjukersättning av FK. Skulle du träffa mig skulle du inte ha någon aning om på vilket sätt jag är nedsatt.

Jag var extremt orolig inför AFUn pga att jag fått höra just den fördomen du har upprepad om och om igen, så jag vill bara passa på att säga att det inte alls så bestämt behöver vara så. 😊
 
Wow 🤣 Jag har gjort AFU där jag bedömdes ha 50% arbetsförmåga och är beviljad 50% sjukersättning av FK. Skulle du träffa mig skulle du inte ha någon aning om på vilket sätt jag är nedsatt.

Jag var extremt orolig inför AFUn pga att jag fått höra just den fördomen du har upprepad om och om igen, så jag vill bara passa på att säga att det inte alls så bestämt behöver vara så. 😊

Att jag säger "risk finns" betyder alltså bara att risken finns när man är arbetsför minst 75%.

Jag mfl har gjort afu och upplevt det som väldigt undermåligt verktyg för just den gruppen (som du inte hör till). Dvs ingen fördom.
 
Om den jag gjorde är standardiserad och det gissar jag att den är, är svaret nej. FKs AFU fokuserar på vad du orkar där och då, inte hur mkt du behöver bita ihop för att klara det eller vad konsekvenserna blir efteråt.
Min var via FK, för ca ett år sedan.

Jag upplevde det inte så, att det endast var där och då. Jag tror jag pratade med alla professioner jag träffade om allt innan/efter, utom möjligtvis psykologen, där kanske vi endast hade testen, minns inte riktigt.

Dock var jag väldigt noga med att trycka extra på hur det var innan/efter, så det kanske var på mitt initiativ. Jag lämnade också in mycket detaljerade skriftliga kompletteringar - jag är paniskt rädd att inte lyckas formulera mig tillräckligt i stunden. Men det är förstås omöjligt att avgöra om det gjorde någon större skillnad för bedömningen.

Spinner vidare..
Att resultatet på AFU:n inte automatiskt innebär sjukersättning på samma procent är dock helt vansinnigt. Minns hur AFU-läkaren var väldigt tydligt med att resultatet var deras bedömning men att det inte var någon garanti för hur FK tolkar. Varför läggs SÅ mycket pengar på utredning om FK inte tänker acceptera resultatet? Hur kan deras egen bedömning vara bättre?
 
Inte gratiskurs på något vis, men på distans iaf.

Visa bifogad fil 143067

Får diverse erbjudanden om yrkesväxling till jobbmailen och detta var ett.

Kan nog göra det enklare både att få jobb inom området och att evt få starta egetbidrag, så kanske en investering värd att göra mot framtida jobbmöjligheter, inkomst och iom det en bättre framtidsutsikt.
Jag är dessvärre skeptisk till en så kort utbildning. Hur ska man hinna lära sig typ 500 växter men svenskt namn, latinskt namn, ståndort m.m., samt även motorsågskort och röjsågskort på den tiden och allt annat man behöver lära sig? För motorsågskörkort och röjsågskort brukar behövas och sånt kan man inte göra på distans. Det ingick inte i den trädgårdsutbildning jag gick som var på nästan ett år. Det står också att man inte behöver förkunskaper men jag skulle bedöma att det är ett krav om man ska klara en sådan utbildning på så kort tid.

Och jag är inte outbildad på trädgård. Jag är utbildad grönyteskötare.
 
Jag är dessvärre skeptisk till en så kort utbildning. Hur ska man hinna lära sig typ 500 växter men svenskt namn, latinskt namn, ståndort m.m., samt även motorsågskort och röjsågskort på den tiden och allt annat man behöver lära sig? För motorsågskörkort och röjsågskort brukar behövas och sånt kan man inte göra på distans. Det ingick inte i den trädgårdsutbildning jag gick som var på nästan ett år. Det står också att man inte behöver förkunskaper men jag skulle bedöma att det är ett krav om man ska klara en sådan utbildning på så kort tid.

Och jag är inte outbildad på trädgård. Jag är utbildad grönyteskötare.
Men det är ju jättejättebra att du redan har en massa kunskaper! Låt oss säga att du går den där utbildningen (jag har inte läst på ett enda dugg om den, så jag vet inte om det vore en bra idé, men det kan det ju vara) och får ett papper på att du är utbildad trädgårdsmästare. Ganska ofta hjälper det att ha dokumenterade kunskaper - hur fånigt det än kan kännas för den som redan är gammal i gemet. Men det jag vill komma till är att då kan du ju se över kursplanen, och när de andra, som inte har dina kunskaper, gör andra saker, så lägger du den tiden på att skaffa dig motorsågs- och röjsågskort. Vilken kompetens du kommer ha sen!

En annan idé är att du kontaktar utbildaren med dina invändningar och hör vad de säger om det. Det kanske finns en genomtänkt kursplan eller metod för att man ska hinna lära sig en massa saker under utbildningen.
 
Hur ska man hinna lära sig typ 500 växter men svenskt namn, latinskt namn, ståndort m.m., samt även motorsågskort och röjsågskort på den tiden och allt annat man behöver lära sig? För motorsågskörkort och röjsågskort brukar behövas

Och jag är inte outbildad på trädgård. Jag är utbildad grönyteskötare.

Tvivlar starkt på att någon nyss grundutbildad trädgårdsmästare kan 500 växter och alla dess svenska och latinska namn etc.

Poängen var att genomgången utbildning som finns svart på vitt, samt titeln trädgårdsmästare = lättare att få jobb eller starta eget inom det området.

Ska jag välja mellan en grönyteskötare och en trädgårdsmästare till att anlägga/fixa i min trädgård så väljer jag 10 ggr av 10 trädgårdsmästaren och det gör nog de allra flesta.
 
Jag upplevde det inte så, att det endast var där och då. Jag tror jag pratade med alla professioner jag träffade om allt innan/efter, utom möjligtvis psykologen, där kanske vi endast hade testen, minns inte riktigt.

Dock var jag väldigt noga med att trycka extra på hur det var innan/efter, så det kanske var på mitt initiativ. Jag lämnade också in mycket detaljerade skriftliga kompletteringar - jag är paniskt rädd att inte lyckas formulera mig tillräckligt i stunden. Men det är förstås omöjligt att avgöra om det gjorde någon större skillnad för bedömningen.

Spinner vidare..
Att resultatet på AFU:n inte automatiskt innebär sjukersättning på samma procent är dock helt vansinnigt. Minns hur AFU-läkaren var väldigt tydligt med att resultatet var deras bedömning men att det inte var någon garanti för hur FK tolkar. Varför läggs SÅ mycket pengar på utredning om FK inte tänker acceptera resultatet? Hur kan deras egen bedömning vara bättre?
Ang ditt sista stycke där tycker jag också är intressant. Finns ju flera ex där bedömning från AFU är att det helt saknas arbetsförmåga. Men FK ändå anser det finns full arbetsförmåga. Och det är liksom skattepengar som bekostar. Och AFU är dyrt! Jag hade velat se en översyn kring just hur FK använder svaren från AFU. Finns en gammal undersökning som skrapat lite på det men borde verkligen utredas i mitt tycke.

Sen att man inte automatiskt får sjukersättning kan jag tycka är bra. Afu ska som det ser ut mäta "idag". Vissa saker kan ju finnas behandling eller rehabilitering för som gör att utfallet om X tid skulle bli ett annat.
 
Tvivlar starkt på att någon nyss grundutbildad trädgårdsmästare kan 500 växter och alla dess svenska och latinska namn etc.

Poängen var att genomgången utbildning som finns svart på vitt, samt titeln trädgårdsmästare = lättare att få jobb eller starta eget inom det området.

Ska jag välja mellan en grönyteskötare och en trädgårdsmästare till att anlägga/fixa i min trädgård så väljer jag 10 ggr av 10 trädgårdsmästaren och det gör nog de allra flesta.
Trädgårdsmästare är inte en skyddad titel utan det kan vem som helst kalla sig liksom "trädgårdsarkitekt", "trädgårdsdesigner" och vad man nu vill kalla sig. Utbildningarna sträcker sig från distansutbildning till några år på högskola eller universitet.

Vad det gäller utbildning på den nivån så skulle jag säga att @Wille har det hen behöver, men kanske behöver lägga till röjsåg och motorsåg (för fast tjänst) om hen vill jobba inom drift. Ett allternativ är att lära sig mer om anläggning och då istället lägga till stenläggning och att köra större maskiner samt de säkerhetskurser man behöver för tex arbete på väg (rondeller etc). Men säkerhetskurserna brukar arbetsgivare stå för i varje fall för fast anställda. Men att köra mindre maskiner är behändigt om man kan speciellt om man vill ha fast tjänst för då kan man köra snö på vintern.
 
Men det är ju jättejättebra att du redan har en massa kunskaper! Låt oss säga att du går den där utbildningen (jag har inte läst på ett enda dugg om den, så jag vet inte om det vore en bra idé, men det kan det ju vara) och får ett papper på att du är utbildad trädgårdsmästare. Ganska ofta hjälper det att ha dokumenterade kunskaper - hur fånigt det än kan kännas för den som redan är gammal i gemet. Men det jag vill komma till är att då kan du ju se över kursplanen, och när de andra, som inte har dina kunskaper, gör andra saker, så lägger du den tiden på att skaffa dig motorsågs- och röjsågskort. Vilken kompetens du kommer ha sen!

En annan idé är att du kontaktar utbildaren med dina invändningar och hör vad de säger om det. Det kanske finns en genomtänkt kursplan eller metod för att man ska hinna lära sig en massa saker under utbildningen.
Jag kan inte ta motorsågskörkort. Jag var anmäld till en sådan kurs för 1½ år sedan men jag fick avbryta för det var för mycket prat om skador och olyckor.

Röjsågskort vet jag inte vad som ingår i.

Jag har dokumenterade kunskaper. Jag fick godkänt i samtliga ämnen på min utbildning. Och jag är godkänd i tcyk 1,2 och 3 samt beskärning.

Tvivlar starkt på att någon nyss grundutbildad trädgårdsmästare kan 500 växter och alla dess svenska och latinska namn etc.

Poängen var att genomgången utbildning som finns svart på vitt, samt titeln trädgårdsmästare = lättare att få jobb eller starta eget inom det området.

Ska jag välja mellan en grönyteskötare och en trädgårdsmästare till att anlägga/fixa i min trädgård så väljer jag 10 ggr av 10 trädgårdsmästaren och det gör nog de allra flesta.
Jag vill minnas att det är 500 växter man ska kunna när man gått en trädgårdsmästarutbildning. På min utbildning skulle man kunna 300 växter.

Trädgårdsmästare är inte en skyddad titel utan det kan vem som helst kalla sig liksom "trädgårdsarkitekt", "trädgårdsdesigner" och vad man nu vill kalla sig. Utbildningarna sträcker sig från distansutbildning till några år på högskola eller universitet.

Vad det gäller utbildning på den nivån så skulle jag säga att @Wille har det hen behöver, men kanske behöver lägga till röjsåg och motorsåg (för fast tjänst) om hen vill jobba inom drift. Ett allternativ är att lära sig mer om anläggning och då istället lägga till stenläggning och att köra större maskiner samt de säkerhetskurser man behöver för tex arbete på väg (rondeller etc). Men säkerhetskurserna brukar arbetsgivare stå för i varje fall för fast anställda. Men att köra mindre maskiner är behändigt om man kan speciellt om man vill ha fast tjänst för då kan man köra snö på vintern.
Jag har gått Arbete på väg 1.1. och är godkänd i det. Det är dock bara det första av 3 steg. Tvåan vore också bra att ha medan jag känner att trean blir överkurs för det är inget jag kommer att behöva använda.

Det jag saknar är hjullastarkort. (Traktor får jag köra.)

I den kommun där jag jobbade två säsonger var det uppdelat på gata och park. Det var Gata som skötte snöröjningen. Jag vet inte hur det ser ut på andra ställen.
 
Ok, nej, men då är väl det där helt enkelt inte för dig. Jag har läst en del av dina trådar sporadiskt och tyckte att @Gnist s förslag om att gå en kortare trädgårdsmästarutbildning på distans kanske skulle kunna vara en bra grej. Även om trädgårdsmästare inte är en skyddad titel kan det ju när man söker vissa jobb vara bra att kunna dokumentera att man gått utbildning till just det - det kanske kan göra att man sticker ut bland andra som söker jobbet.

MIn erfarenhet av att gå kurs (även på områden där man kan mycket) är dessutom att man kan få idéer att själv ta vidare. Kanske roligare och mer givande att bolla t.ex. företagsidéer med kursare än med många andra?
 
Ok, nej, men då är väl det där helt enkelt inte för dig. Jag har läst en del av dina trådar sporadiskt och tyckte att @Gnist s förslag om att gå en kortare trädgårdsmästarutbildning på distans kanske skulle kunna vara en bra grej. Även om trädgårdsmästare inte är en skyddad titel kan det ju när man söker vissa jobb vara bra att kunna dokumentera att man gått utbildning till just det - det kanske kan göra att man sticker ut bland andra som söker jobbet.

MIn erfarenhet av att gå kurs (även på områden där man kan mycket) är dessutom att man kan få idéer att själv ta vidare.
Kollade just priset på kursen. Nästan 20 000. :eek: Det är flera tusen mer än vad jag får ut i månaden. Jag kan helt enkelt inte ta den kostnaden.

Och det ingick inte röjsågskort, motorsågskort eller Arbete på väg. Det saknades också att praktiskt hantera olika redskap och verktyg.
 
Kollade just priset på kursen. Nästan 20 000. :eek: Det är flera tusen mer än vad jag får ut i månaden. Jag kan helt enkelt inte ta den kostnaden.

Och det ingick inte röjsågskort, motorsågskort eller Arbete på väg. Det saknades också att praktiskt hantera olika redskap och verktyg.
Växtkännedom fanns bara med på ett hörn på kurs 3. Det känns inte rimligt att lära sig alla växterna på den tiden.
 
Växtkännedom fanns bara med på ett hörn på kurs 3. Det känns inte rimligt att lära sig alla växterna på den tiden.
Jag tänker lite som så att om man erbjuder en utbildning som inte kräver förkunskaper, men man inte ens får lära sig att köra häcksax och jordfräs på utbildningen, så känns det inte riktigt seriöst faktiskt. Då tycker jag inte att man kan kalla sig trädgårdsmästare. Man behöver den praktiska delen.
 
Jag kan väl också nämna utbildningen till Trädgårdsmästare på Yrkeshögskolan i Enköping är 80 veckor lång på heltid. Det är en välrenommerad utbildning. Jag tror i ärlighetens namn att en 10-veckors onlinekurs inte har något större värde på arbetsmarknaden. Den utbildning jag själv gick var 40 veckor lång på heltid.
 
Jag kan väl också nämna utbildningen till Trädgårdsmästare på Yrkeshögskolan i Enköping är 80 veckor lång på heltid. Det är en välrenommerad utbildning. Jag tror i ärlighetens namn att en 10-veckors onlinekurs inte har något större värde på arbetsmarknaden. Den utbildning jag själv gick var 40 veckor lång på heltid.
Nej, jag skulle nog säga att den utbildning du redan har motsvarar och trumfar distansutbildningen. Trädgårdsmästare i enköping har vad jag minns ganska många delar som väl anpassar en för att tex arbeta inom arbetsledning och planering förutom det rent praktiska.

Angående det andra så är det säkert olika från kommun till kommun men vi har blandat både gata och park kör snöröjning vintertid. Men tänker att det är olika hos olika arbetsgivare och breddar möjligheterna till arbete. Hos oss handlar det främst om möjligheter till fastanställning, för säsong behöver man inte kunna köra maskiner.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 554
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 849
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp