Precis, och säkert andra faktorer som påverkar som tex barnens behov, hur mycket man arbetar, vart man arbetar, hur man bor och ekonomin.

Hur man bor påverkar ju ekonomin och hur mycket man arbetar. Många kan ju välja att skala ner och gå ner i arbetstid om de skulle vilja. Det är bara det att de prioriterar att ha ett stort hus istället för en liten lägenhet. Det är ju helt ok men man måste ju vara på det klara med vilka prioriteringar man har. Det är nog få förunnat att bo stort och fint, jobba deltid så man har tid för både barnen, huset, partnern, husdjur samt hobbys utan att stressa ihjäl sig.
 
Vi var såna som hade träning/aktiviteter 6-7 dagar i veckan innan barnen. Vi var helt överens om att dela upp dagarna så att vi kunde fortsätta, om än i mindre omfattning, efter att första barnet kommit. Mitt problem var att jag upptäckte att jag uppskattade tiden vi var alla tre väldigt mycket. Inte för att det underlättade praktiskt eller så, utan för att det var väldigt mysigt att vara en liten familj. Det hade jag inte räknat med.

Annars är det ju inga problem att dela upp dagarna mellan sig om en är två närvarande föräldrar.
 
Hur man bor påverkar ju ekonomin och hur mycket man arbetar. Många kan ju välja att skala ner och gå ner i arbetstid om de skulle vilja. Det är bara det att de prioriterar att ha ett stort hus istället för en liten lägenhet. Det är ju helt ok men man måste ju vara på det klara med vilka prioriteringar man har. Det är nog få förunnat att bo stort och fint, jobba deltid så man har tid för både barnen, huset, partnern, husdjur samt hobbys utan att stressa ihjäl sig.

Vi har prioriterat hus och det både kostar och tar tid. Men är absolut, för oss, värt det! Men visst kräver det att vi har en viss ekonomi och en del underhåll.
 
Mina barn är stora nu men tar ännu mkt tid. vi bor på landet och aktiviteter och tävlingar gör att de har ngt i princip varje dag. Det vi lyckats med är att de i princip har samma sporter dvs tävlingar och träningar samtidigt. Jag har skaffat gymkort som är nära friidrottshallen och då de tränar 90 minuter hinner jag gymma alt ta en powerwalk.

När de orienterar kör jag en egen bana eller går i skogen.

Egen hobby är ridning. En gång ridskola en gång medryttarhäst (dock är den i byn så det är nära).

Maken har inga tider på sina hobbies så han anpassar sig.
 
Jag har häst(ar) och en snäll man som får mycket mindre tid till sina hobbys.
Går oftast ut i stallet (egen gård) när grabben ska sova, så är det en enkel nattning har ju mannen kvällen fri sen också :)
Men vi renoverar mycket och det är ju en del drift av en gård så kan inte påstå att jag rider sju dagar i veckan.
Ser aldrig på tv, finns inte tid för utan måste hålla igång rätt friskt när jag är vaken. Standarden hemma är inte heller nyputsade fönster och strukna linnedukar.
 
Har ni tid med några hobbies, och i så fall, hur hittar ni den? Mellan barn, hus och hund hinner jag med lite träning men efter det är tiden verkligen slut. Jag saknar att vara kreativ, och tänker fortfarande 8 år senare att jag någon dag ska skriva klart min bok men vi får väl se, en dag går jag väl i pension och hinner med den 😅

Ni som har främst små barn, hittar ni tid för hobbies?
Jag tror att ”tid över” eller ”hitta tid” är lite felformulerat om du ursäktar 😊

Jag menar att det är få småbarnsföräldrar som känner att de har tid över som de behöver fylla med något, utan det är väl snarare så att de flesta har en lista på ”det här måste få plats i mitt liv”, kanske en lista på ”det här skulle jag gärna vilja göra” och sedan prioriterar utifrån de där listorna. För min del fanns barn, hund, häst och jobb på måste-listan eller iaf högprio-listan i många år innan nice-to-have-listan fick något som helst utrymme. Och det innebar ganska hårda prioriteringar, t.ex. att det sociala livet gick på sparlåga under några år och att jag tidigt bestämde mig för att jag bara ville ha ett barn för att kunna ha häst också. Och för mig var det värt vissa uppoffringar att kunna leva det liv som jag ville! ”Tid över” är väl dock ett ganska okänt koncept! 😁
 
Har ni tid med några hobbies, och i så fall, hur hittar ni den? Mellan barn, hus och hund hinner jag med lite träning men efter det är tiden verkligen slut. Jag saknar att vara kreativ, och tänker fortfarande 8 år senare att jag någon dag ska skriva klart min bok men vi får väl se, en dag går jag väl i pension och hinner med den 😅

Ni som har främst små barn, hittar ni tid för hobbies?
Föräldraledig tycker jag att jag hinner mer, min sambo har inga hobbys utan tar barnen när jag roar mig 🙈 har hästarna hemma på gården, gjort egen paddock och sådär. Men när man jobbar heltid sen är de främst orken som fattas tycker jag.
 
Nej.

Har en ettåring och en femåring. Livet är ganska intensivt just nu så ingen av oss föräldrar gör något kul för sig själv just nu.

Och nu när jag har tid att utveckla detta svar som lät helt galet deppigt.

Vi har kul! Men det finns verkligen inte tid och ork vid samma tillfälle för att göra något bara för sig själv. Ibland kan ju sånt bero på en ond spiral, typ man orkar inte träna för att man inte tränar😂 men jag tror också att det ibland är bra att acceptera att man är svintrött och mentalt överstimulerad av föräldraskapet och vuxenlivet.

Tiden går fort men dagarna långsamt, sa jag till en vän igår. Snart är min ettåring fem år och den här tiden kommer aldrig någonsin komma tillbaka. Just det här, dessa barn, kommer jag aldrig kunna damma av och göra igen sen.

Löpträna för pb på milen kan jag däremot göra när som helst. Jag mår jättebra av att ha gjort denna prioritering och accepterat att jag kan inte hinna/orka allt🙂
 
Har ni tid med några hobbies, och i så fall, hur hittar ni den? Mellan barn, hus och hund hinner jag med lite träning men efter det är tiden verkligen slut. Jag saknar att vara kreativ, och tänker fortfarande 8 år senare att jag någon dag ska skriva klart min bok men vi får väl se, en dag går jag väl i pension och hinner med den 😅

Ni som har främst små barn, hittar ni tid för hobbies?
Nej, jag hittar ingen tid för hobbies, eller ork. Jag tänker att det får komma sen 🥰
 
Jag har tänkt lite mer på det här och upplever att en utmaning för mig är att min hobby (ridning) kräver så mycket sammanhängande tid jämfört med min partners. Dvs om jag har 30 min över, eller en bebis som sover okänd tid, så kan jag inte gå ut och rida litegrann. Jag behöver minst 60-90 min (och då är det pressat). Min partner har en hobby som går snabbt att starta upp och som går att avbryta om ex barnet vaknar tidigare än väntat. Detta gör att min partner utöver sin hobby betydligt mer än vad jag gör.
 
Hur man bor påverkar ju ekonomin och hur mycket man arbetar. Många kan ju välja att skala ner och gå ner i arbetstid om de skulle vilja. Det är bara det att de prioriterar att ha ett stort hus istället för en liten lägenhet. Det är ju helt ok men man måste ju vara på det klara med vilka prioriteringar man har. Det är nog få förunnat att bo stort och fint, jobba deltid så man har tid för både barnen, huset, partnern, husdjur samt hobbys utan att stressa ihjäl sig.

Fast man jobbar ju inte enbart för att ha råd att bo just nu utan även för att få en dräglig pension i framtiden. Sen behöver inte stort boende vara dyrare boende om man jämför hus med hyresrätter.

Nu har vi ändå valt att gå ner lite i tid nu när barnen är små. Ja det ger mer tid med barnen men absolut inte mer tid till hobbys. Barnen är ju hemma och måste tas hand om den tiden, då kan man ju om man har flyt göra lite hushållsarbete men inte mycket mer.
 
Ja jag har tid för mina hobbies, men anledningen till att jag har det är att det är aktiviteter som jag gör tillsammans med familjen på ett eller annat sätt. Mina största intressen är konditionsträning (löpning/längdskidåkning/orientering) som jag delar med min man, och fotografering. Vi prioriterar så att båda får tid till träning, men det innebär också att man ofta har med sig ett eller fler barn i träningen. Träningen blir ibland lite vi annorlunda, men det blir av. Vi springer mycket med barn i vagn eller cyklandes bredvid tex. Och så jobbar vi hårt på att indoktrinera barnen att själva gilla samma sak :angel: :p . (Nej givetvis inte helt allvarligt).

Fotograferandet har jag för mig själv men det är ju ner en del av vardagen än en aktivitet. Redigerar bilder gör jag i soffan om kvällarna/nätterna.
 
. Vi lagade inte middag varje dag utan större satser så vi alltid hade några dagar i veckan då vi slapp laga middag. I övrigt så prioriterade vi att ha egentid framför att ha ett perfekt städat hem, jobba mycket och andra åtaganden. För att vi båda har stort behov av det. Det finns liksom inget annat att göra än att prioritera annorlunda om man inte trivs med hur man har det.

Detta ovan använder även vi som "bara" har gård och hästar och inga barn.
Sparar en hel del tid och energi att laga mat säg 3-4 ggr i veckan istället för alla dagar, och blir mindre disk.
 
Senast ändrad:
Jag och maken diskuterade faktiskt det här häromdagen 😊. Vi känner båda två att vi har noll tid över och fattar inte hur allt ska gå ihop. Jag går ut med vänner kanske en gång varannan, var tredje vecka och vi turas om att sticka ut och springa på kvällarna när dottern somnat, när vi vill och orkar. Men i övrigt känns det som att det inte finns tid för något.

I höst börjar dottern fsk och då ska vi båda gå ner i tid, maken mer än jag, och jag är glad att vi kan göra det utan problem. Vi har generellt valt att göra det så lätt som möjligt för oss - inget dyrt hus som kräver underhåll etc - men trots det känns det som att tiden inte räcker till. När jag är ledig vill jag vara med min dotter och min man, och maken som är föräldraledig vill ju vara med mig och dottern när jag inte är på jobbet. Att dra iväg och utöva hobbies ligger så långt ner på priolistan att det liksom inte händer. Vi skulle ju kunna dela upp oss och få mer egentid men vi väljer att inte göra det. Jag har en sån konstant längtan efter min dotter, jag vill alltid hem till henne.

Kanske får vi ordning på detta när hon blir lite större men för oss får det vara såhär nu helt enkelt.
 
Har ni tid med några hobbies, och i så fall, hur hittar ni den? Mellan barn, hus och hund hinner jag med lite träning men efter det är tiden verkligen slut. Jag saknar att vara kreativ, och tänker fortfarande 8 år senare att jag någon dag ska skriva klart min bok men vi får väl se, en dag går jag väl i pension och hinner med den 😅

Ni som har främst små barn, hittar ni tid för hobbies?
Varannan månad har jag jättemycket tid, varannan inte mycket tid alls. Har tur att ha ett flexibelt jobb så kan tex träna på lunchen de dagar jag jobbar hemma. Men det blir svårt att gå någon kurs eller ha en stående aktivitet. Men kan väl inte påstå att jag hade så himla mycket hobbies innan heller sen jag sålde senaste hästen 2016.
Däremot tycker jag om att vara i skogen, tälta och vandra. Det tvingar vi barnet att göra också ;). Och vi har valt att bo centralt och nära jobb och förskola. Förhoppningsvis gör det att barnet ganska tidigt kan ta sig själv till aktiviteter när den tiden kommer.
 
Har ni tid med några hobbies, och i så fall, hur hittar ni den? Mellan barn, hus och hund hinner jag med lite träning men efter det är tiden verkligen slut. Jag saknar att vara kreativ, och tänker fortfarande 8 år senare att jag någon dag ska skriva klart min bok men vi får väl se, en dag går jag väl i pension och hinner med den 😅

Ni som har främst små barn, hittar ni tid för hobbies?
Jag har kvar mina hobbies sen innan barn även om jag inte lägger lika mycket tid på dom som tidigare. Mina två hästar och våran hund får väl räknas som mina främsta hobbies. Sen försöker jag hinna med lite annan träning (löpning främst) men det har inte blivit något regelbundet sen minsta barnet föddes. Nu börjar dock barnen bli större så dom kan följa med lite mer till hästarna. Barnen är snart 3 och 5 år, bonusbarnen är 11 och snart 10.
 
Nu är mina barn 7 och 8,5 år och de börjar komma i den åldern att jag kan lämna dem 30-60 min även om mannen sover pga nattjobb. De brukar leka eller kolla på tv den stunden och hittills har de inte behövt väcka pappan - dock ringt mig många gånger och frågat om de får ta glass :angel:

Jag la ner hästarna när barnen var ca 6 mån och 1,5 år pga jag stressade enbart och stallet blev ett enda dåligt samvete. Det lockade inte längre.
Jag köpte istället en hund som blev mitt intresse, dagliga långa promenader. Det har jag dock fått börja tumma på nu när vi för två månader sedan köpte en ponny. Jag kan inte rida själv men longerar, tömkör och cyklar med ponnyn - så det fyller delvis min kvot av egentid. Sen är det fantastiskt roligt att få så mycket egentid med ena dottern :love:
 
Jag har anpassat mina hobbies så jag kan göra det när barnen är närvarande.

Tidigare var jag mycket ute i skogen och vandrade/sprang/åkte skidor. Istället för att köpa ny draghund blev det vallhund och träningen böts mot gårdsjobb. Tränar hund/snickrar på gården medan barnen leker/tittar på/hjälper till eller tar med ett barn i traktorn.

Visst är jag och gör saker själv också men mina intressen kan inte bygga på det om livet ska gå ihop, kan jag komma iväg nån/några timmar i veckan är det en bonus.


Har ni tid med några hobbies, och i så fall, hur hittar ni den? Mellan barn, hus och hund hinner jag med lite träning men efter det är tiden verkligen slut. Jag saknar att vara kreativ, och tänker fortfarande 8 år senare att jag någon dag ska skriva klart min bok men vi får väl se, en dag går jag väl i pension och hinner med den 😅

Ni som har främst små barn, hittar ni tid för hobbies?
 
Jag har hästarna, rider och tävlar. Två barn 7 månader och 3,5 år. Mannen spelar dator. Dessutom gård med renoveringsbehov och inackorderingar på fullservice i stallet. Jag är för tillfället mammaledig men har en tjänst på 100% (men tänker max jobba 75% närmaste åren...).
Jag gör allt som går med barnen, städ och tvätt, mockning, fylla vatten m.m. Men rider när mannen har barnen. Har två hästar, min tävlingshäst och dotterns blivande ponny som jobbas från marken några dagar i veckan. Tävlingshästen går 3-5 dagar i veckan.

Mannen spelar dator när barnen somnat på kvällen (19-20), oftast då jag går ut i stallet för att rida också.

Vi är sällan bägge föräldrarna med bägge barnen. Vi skiftas om att ha bägge barnen så den andra får utöva fritidsintresse/jobba/bygga eller vad som nu behövs.

Det fungerar skapligt. Vissa dagar får man prioritera om men oftast går dagarna ihop. Det är långa, intensiva, dagar men jag skulle aldrig vilja byta bort det
 
2 barn, 1,5 år + 4 år.
Tränar crossfit/styrketräning ca 4-5 ggr i veckan. Kan lunchträna och jag och mannen turas om att gå på kvällarna när barnen somnat.
Gillar även inredning och trädgård, byggde hus för 2 år sen.
Försöker greja i trädgården samtidigt som barnen är ute.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 770
Senast: Manji
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 723
Senast: Linda_A
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp