Tider m.m "halvlâng"

Sv: Tider m.m "halvlâng"

Ja jag tycker faktiskt att enda sättet att ha häst är att ha den ute så mycket som möjligt. Utsläpp 07.00 och insläpp 22.00 är jag och pållen nöjda med.:)
Såklart i fina kuperade hagar och helst fri tillgång till grovfoder.

Jag skulle nog inte kunna sova med gott samvete om jag hade min häst i en box 16 timmar per dag :crazy:
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Jag tror ju också på att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt.. Våra får frukost, kraftfoder, inne vid ca 7 på morgonen (5:30 om jag måste ta ut dem innan jag åker till jobbet, men det blir inte så ofta, har svärmor till hjälp.) Sedan tas de ut och får hö ute. Lunchhö ute vid 12-13. In går de vid 19-20 på kvällen och då får de hö och kraftfoder.
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Mina hästar får frukost ca kl 9 på morgonen. Anledningen är att jag har två barn att göra iordning och lämna på förskolan kl 8,30.

Sedan ut i hagen elelr ridning beroende på vad som ska göras den dagen. Middagsfodring och em ridning eller hage..

In brukar de komma senast vid 18. Jag har små barn och inte tid, lust eller ork att släpa in hästar från hagen "mitt i natten"

Fråga om något var oklart..
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Hej - de flesta vet ju att det är önskvärt med täta utfodringar men allra vanligast i Sverige är att man har tre mål per dag. Morgon - lunch - kväll. Och ja, vanligast är att hästarna är ute dagtid och rids/motioneras på kvällen. Detta för att de flesta ju har jobb eller skolor att sköta under dagen. Och för att passa det korta dagsljuset vintertid.

Vi ger kraftfoder inne vid 8, släpper ut och ger morgonhö ute i hagen. Intag efter säsong beroende på dagsljuset, såhär års kl 16. Längre dagar - senare insläpp men då finns också bete i hagarna. Kvällsmat kl 21. Personligen skulle jag önska en till måltid mellan frukost och insläpp speciellt höst och vår när det är dåligt med gräs och dagen ändå är rätt lång. Detta försöker jag lösa för min egen häst genom att ge ett extra mål i samband med att jag rider mitt på dagen.

Där vi stod förut var rutinen morgon (hö+kraft) kl 7, utsläpp kl 9, insläpp med mat kl 14, kvällsmat kl 20. Ridning på eftermiddagen för de flesta.

Jag fick intrycket att du tänker dig starta en träningsanläggning för de lite större klasserna och så är ju inte fallet för de flesta av oss som svarat. Ett stall med personal tillgänglig hela dagen kan förstås lösa det bättre så att hästarna får täta utfodringar, motion, vila och hage fördelat på ett lämpligt sätt över dygnet. Jag tror t ex att flera utevistelser typ som Djurjouren skrev uppfattas som trevligt av många hästar. En häst kanske inte kan hållas i maxkondition och uppladdad till tusen för svår klass och ändå gå ute 10-12 timmar per dag i alla typer av väder. Kanske inte utevistelsen i hage måste vara noll heller.

Om du tänker dig att ha 8 hästar i träning så kan du ju ha fyra som går ut på fm och fyra på em. Skrittmaskin + träningspass + 3-4 timmar hage samt måltider med grovfoder däremellan är väl tämligen acceptabel hästhållning enligt mitt sätt att se. Sen kanske inte det livet passar alla hästar men å andra sidan är det inte heller alla hästar som är tävlingsindivider med kapacitet för svår klass.

Välkommen hem!
Lejonelle
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Hejsan!
Där jag har min häst så är det dessa rutiner som gäller:
Morgon hö och kraft: kl 06.00-06.30 (hö så det räcker till utsläppet)
utsläpp: mellan 9-10
insläpp: vintertid vid ca 17. vår/höst ute till ca 19-20. Hö och kraft
kväll: kl 21.30- 22 hö och kraft
Detta fungerar mkt bra för mig och min häst som tävlas mm. hade egentligen velat ha lunch vid 13 tiden men vi får ej fodra hö i hagen, men jag brukar ge henne hö innan jag rider och gör oftast det vid den tiden...
Hon vill absolut inte komma in senare än 17 nu när det är mörkt, hon står vid hagöppningen och gnäggar och springer som en tok om jag försöker ha henne ute längre... och kommer inte hennes lilla mamma och tar in henne då så rymmer hon ur hagen och sticker in i boxen :D Haha!

I mitt förra stall så var det dessa rutinera:
kl 06.30 morgon hö
Kraft innan utsläpp vi 8-9
lunch hö vid 13-14
middag och insläpp allt mellan 15-18 hö och kraft
kväll ca 22 hö och kraft

Hoppas du hittar en lösning som passar dig bra!
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Jag anpassar hästarnas tider efter jobbet. Börjar vid 20 på kvällen så det är insläpp vid strax efter 19 för de två som står i box över natten, resten går på lösdrift.
Utsläpp blir runt 5 på morgonen då jag kommer hem.
Och så är jag ju uppe under dagen någon gång runt 13-16 beroende på när jag vaknar.

Hästarna har nästan fri tillgång på hö så de behöver aldrig vara sysslolösa och magarna behöver aldrig vara hungriga.

När jag jobbade i Tyskland fodrade vi 7 på morgonen och sen var det full fart fram till ca 12.30, sen skulle hästarna ha det lugnt över lunchen fram till 14. Sen jobbade vi tills vi var klara och sista fodringen blev runt 17-18 på kvällen.
Från våra stallar fanns ingen häst som gick i hage, hagar var för unghästar och avelsston och någon enstaka av hingstarna fick gå ute i hage ett par timmar.
Hästarna gick 2 pass om dan, oftast ett ridpass och andra gången i skrittmaskin (även trav) eller på löpbandet (skrittband).

Jag kan inte påstå att jag gillade den typen av hästhållning.
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Tack ni som svarat!!:) Lejonell,

Hos mig blir det inget större stall. Gârden är pâ 3 ha, det jag vill är att hyra ut ca 4 platser och kunna erbjuda hjälp till mina inhyrningar. Jag vill ha en del med "frân proffstallet" men inte allt, jag har verkligen lärt mig uppskatta tex skrittmaskinen som jag var tveksam till innan och en sân kommer vi att ha. Ridbana med BRA underlag ocksâ + en hel del annat och framför allt ridmässigt har det ju varit otroligt lärorikt, jag har lärt mig massor!!

Däremot kan jag ju inte förlika mig med det faktum att deras hästar inte fâr vara ute annat än pâ sommaren....
Häromdagen fick jag "backning" av en "lokal" kändis(ska inte säga vilken) för att jag red ute, det var 2 +grader!! Alltsâ!! Hästen jag satt pâ är inte heller helt klippt. Jag längtar hem.....massor
 

Liknande trådar

F
Foder & Strö Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien...
Svar
19
· Visningar
1 090
Senast: fnorr
·
F
Foder & Strö En foderrâdgivare gav mig det här râdet(uträknad foderstat till min häst)......som vâger 550-600 kg? är ädel och rätt sâ hispig, 10 âr...
Svar
6
· Visningar
872
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp