Tidtagning på hopptävling ifrågasattes – medhjälpare anmäld

Jag har dock läst medhjälparens sida av saken och domaren har helt klart gjort fel. Sen, istället för att erkänna felet blev hon otrevlig och hotade med gult kort. Det finns alltså en film på rundan. Hela filmen är kortare än den tid som domaren ska ha klockat. Ingen från ridsportförbundet har velat se filmen. Både domaren och ÖD avböjde att se den på plats.

Jag var med om ett liknande problem för kanske 15 år sedan, när jag satt som funktionär i domartornet på en hopptävling (sekreterare eller datoransvarig eller liknande). Automatisk tidtagning via laser, och ett ekipage ifrågasatte sin tid via en inspelad video. Det var inte 1-2 sekunder, utan en stor diff på kanske 10 sekunder eller så, i omhoppningen. Videon visade dock även att ekipaget som väntade på sin tur lyckades rida igenom mållinjen för fas I en stund innan den tävlande, utan att vi i domartornet märkt det. Dvs den automatiska tidtagningen var troligtvis redan startad så att den väntade på att lasern skulle brytas, och så rullade tidtagningen för fas II igång när nästa ekipage då red igenom mållinjen, snarare än när den tävlande gjorde det ett antal sekunder senare. (om jag minns rätt stämde också den registrerade tiden överens med när nästa ekipage klev över mållinjen). Och de som tog manuell reservtid märkte inte tidsskillnaden.

Det var ju många år sedan, men om jag minns rätt så beslutade domaren att tiden skulle justeras ned. Jag tror dock ändå inte att det handlade om en vinst eller hög placering, i slutändan.

Men enligt artikeln verkar det ju som om man inte får göra så, vilket jag kan tycka är fel - i mitt fall när man märker att något uppenbarligen blivit fel, så tycker jag att domaren ska få korrigera.

Vi hade en klubbmedlem som råkade ut för samma sak med fel tid. Tiden som angavs i resultatet var 4 sekunder längre än den tid som angavs på öppen tidtagning under ritten. Det gjorde skillnad på placering och i efterhand fick ryttaren rosett och pris för att domartornet erkände miss. Tror dock aldrig att resultatet ändrades.

Även om det är en liten skitklass så måste det bli rätt tänker jag. Som arrangör hade jag skämts ögonen ur mig för hanterandet av fallet det handlar om och jag sympatiserar faktiskt med ryttaren.

Jösses vem vill överhuvudtaget vara domare eller funktionär snart :crazy:
En klass på 1 meter :meh:
Fast rätt ska ju vara rätt oavsett om andra tycker det är en skitklass eller inte. Sen ska man givetvis inte gå till personangrepp, hota och bete sig olämpligt, men det ska inte vara okej att ge ekipage felaktiga resultat bara för att det är en låg klass eller för att det ändå inte skulle räckt till medalj. Om jag som ryttare lagt ned tid och pengar på träning, förberedelser osv för att komma till start vill jag ha ett korrekt resultat oavsett rosett eller inte och oavsett nivå på klassen. Jag har ingen aning om vem ryttaren var men denna klassen på 1 meter kanske var det största hen tävlat och hen kanske var jättestolt över rundan? En skitklass för en kan vara en stor milstolpe för en annan och det måste man respektera.

Det stod alltså 20 sekunder långsammare i resultatet? I Fas I eller Fas II? Och var ekipaget fortfarande inom maxtiden, dvs utan tidsfel? 20 sekunder i hoppning är ju väldigt mycket tid :cautious:
Minns inte bedömningen men domarens resultat var 84 sek och enligt filmen 64 sen. Hon var felfri på hinder men enligt domaren långsammare än de som fått stopp.

Fast rätt ska ju vara rätt oavsett om andra tycker det är en skitklass eller inte. Sen ska man givetvis inte gå till personangrepp, hota och bete sig olämpligt, men det ska inte vara okej att ge ekipage felaktiga resultat bara för att det är en låg klass eller för att det ändå inte skulle räckt till medalj. Om jag som ryttare lagt ned tid och pengar på träning, förberedelser osv för att komma till start vill jag ha ett korrekt resultat oavsett rosett eller inte och oavsett nivå på klassen. Jag har ingen aning om vem ryttaren var men denna klassen på 1 meter kanske var det största hen tävlat och hen kanske var jättestolt över rundan? En skitklass för en kan vara en stor milstolpe för en annan och det måste man respektera.
Absolut my bad
Såklart måste domare vara helt och hållet felfria annars bör de omedelbart bytas ut

Jag sitter en del vid den elektroniska tidtagningsdatorn när jag funktionärar på våra hemmatävlingar. Typ den viktigaste uppgiften är ju att hålla koll på när man kan aktivera start och målsensorerna. Man ska kunna rida och gå igenom start och mål utan att den aktiveras om den som sitter vid tiddatorn gör sitt jobb bra. Sen tycker jag att det är den mest komplexa uppgiften i ett domartorn och har man inte koll på hur man gör kan det väldigt lätt bli missar. Tänker att det är ganska vanligt att man får en snabb visning och genomgång och sen förväntas fixa alla steg under ibland stressiga former. Det är lätt att det blir fel men hur man hanterar det efteråt är det viktiga tänker jag.

Jag sitter en del vid den elektroniska tidtagningsdatorn när jag funktionärar på våra hemmatävlingar. Typ den viktigaste uppgiften är ju att hålla koll på när man kan aktivera start och målsensorerna. Man ska kunna rida och gå igenom start och mål utan att den aktiveras om den som sitter vid tiddatorn gör sitt jobb bra. Sen tycker jag att det är den mest komplexa uppgiften i ett domartorn och har man inte koll på hur man gör kan det väldigt lätt bli missar. Tänker att det är ganska vanligt att man får en snabb visning och genomgång och sen förväntas fixa alla steg under ibland stressiga former. Det är lätt att det blir fel men hur man hanterar det efteråt är det viktiga tänker jag.
Jag brukar sitta som protokollskrivare och ta manuell tid på våra hopptävlingar. Vi har helt ny tidtagningsutrustning men ibland tar den inte impulsen och då måste vi ha en manuell tid.

Jag brukar sitta som protokollskrivare och ta manuell tid på våra hopptävlingar. Vi har helt ny tidtagningsutrustning men ibland tar den inte impulsen och då måste vi ha en manuell tid.
Absolut! Menade bara att "någon går genom startlinjen" inte borde vara en anledning att tiden blir fel om man aktiverar sensorerna rätt. Att det blir fel med puls och att den inte startar händer ju titt som tätt. Manuell tid brukar också tas av två personer utöver elektronisk tid (en person om det är bedömning A) + att de domarna jag suttit med alltid också har en egen klockning som säkerhet.

Absolut! Menade bara att "någon går genom startlinjen" inte borde vara en anledning att tiden blir fel om man aktiverar sensorerna rätt. Att det blir fel med puls och att den inte startar händer ju titt som tätt. Manuell tid brukar också tas av två personer utöver elektronisk tid (en person om det är bedömning A) + att de domarna jag suttit med alltid också har en egen klockning som säkerhet.
Nej, exakt - systemet är gjort för att man ska kunna hantera det utan att det blir problem om någon rider igenom. Och, när jag var med och använde det för många år sedan, gick det också att gå tillbaka till en tidigare/senare tillfälle som någon gick igenom start/mållinjen (så att det gick att lösa om det blev lite fel). Men på många år i domartornet och troligtvis många tusen starter så hinner ju mycket hända - inkl att någon vid ett tillfälle red igenom start efter att den aktiverats och vi missade det (även att både den automatiska och båda de manuella tidtagarna lyckas missa att få en korrekt tid, att två harar springer in på banan och jagar efter varandra medan någon hoppar, att domarens hund plötsligt drar ut sladdarna till datorn etc. :p )

Men, går något fel så erkänner man ju det och ordnar det.

Men hur ser regeln ut?
Är det inte ”dömt är dömt”?

Tänker om jag i dressyr skulle kunna komma med en film och bevisa att en konkurrents byte faktiskt var orent (eller tvärtom, bevisa att mitt byte var rent)?
Får domaren ändra bedömning utifrån en film?

Men hur ser regeln ut?
Är det inte ”dömt är dömt”?

Tänker om jag i dressyr skulle kunna komma med en film och bevisa att en konkurrents byte faktiskt var orent (eller tvärtom, bevisa att mitt byte var rent)?
Får domaren ändra bedömning utifrån en film?

Nej, film är inte godkänt enligt TR. I det här fallet är det uppenbart att domaren har gjort fel med tiden. Det borde dom själva insett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka