Tigrerade varmblod?

Sv: Tigrerade varmblod?

För att ytterligare förvirra finns det faktiskt randiga hästar, även om det är extremt sällsynt. Men den teckningen heter alltså inte tigrerad. Tror faktiskt inte den har nåt svenskt namn, på engelska heter den brindle, samma som för hundar (såna randiga hundar heter dock tigrerade på svenska). Såhär det ut:

220px-Yarramen.jpg
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Se där!! Nu snackar vi randigt :D

Det finns en travhingst som också har benämningen tigrerad kom jag på.

Hans "fläck" var ganska liten från början men sprider sig mer och mer. Nu är det halva bakdelen och ner mot ljumsken och insidan..

AM
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Det är bland annat Poppan jag sett.

Poppan finns här http://www.blup.se/sv-SE/horses/131968-poppan mormor som saknar stam var e Silverking III u Reseda e Largo, helsyster till samma sto som Sack-avkomman stammar från.

Har du nån aning om var Ponderosa fanns? Det fanns nämligen ett litet tigrerat sto som hette Ponderosa som var lektionshäst på äldre dar på ridhuset i Kalmar i slutet av 60-talet, före min tid men en kompis har berättat om detta sto som skulle vara släkt med Nadja.
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Logiskt borde det vara samma häst, så många små tigrerade med det namnet kan knappast ha funnits i trakterna. Eftersom ju Nadja var född på Öland borde Ponderosa också vara det.
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Mormor har väl fått fel födelseår, det har ju hänt förr.

Antar att man få kolla upp Immers språngrulla från -68 och se vad stoägaren lämnat för info om henne.
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Tar tillbaka det jag skrev om född på Öland, kollade i stamboken och Nadja var ju född hos kapten Göransson. Men i boken från -59 ägs hon av en i Kalmar, och jaghar för mig att hon sen kom till Öland så det är väl därifrån jag fått det.
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Är det någon som vet ifall det finns någon tigrerad ättling till Poppan i avel idag, alltså om anlaget fortfarande förs vidare därifrån, eller om det kommer att dö ut?
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Ingen av de jag har sett har haft några udda tecken tyvärr, men det har bara varit en 3-4 stycken. Kan anlaget ligga latent eller måste det synas?
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Det syns alltid. Kollade nu, och det verkar tyvärr som anlaget kommer dö ut från den grenen. Det finns flera avkommor i avel, men inga som bär anlaget.
 
Senast ändrad:
Sv: Tigrerade varmblod?

kom på en fråga om boleroz färg, när han kom som 3-åring var han kritvit, förutom prickarna då. Men hela kroppen, hela manen och hela svansen var kritvit. Kan han fötts vit?
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Han är nog inte född helvit (de behöver vara homozygota för det och vad jag kunde se på det enda fotot jag hittade av fadern så var han inte tigrerad) men eftersom han är tigrerad och skimmel så blir det lite tårta på tårta och då har han blivit vit mycket fortare än om han bara hade varit skimmel. Tigrerade hästar har en tendens att bli lite vitare med åren + att de har en del vitt redan från början.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
632
Senast: Tilly_85
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 948
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp