Tik och hane tillsammans?

Okänd

Trådstartare
Ni som har tik och hane tillsammans och bor i en etta/liten stuga, hur gör ni vid löp? Har en hane som inte är och inte ska kastreras och har planer på att skaffa en tik inom kort.
 
Jag bor i husvagn och har just nu tik i höglöp och en rutinerad avelshane hemma. De är syskon så det ska definitivt INTE bli någon parning.
Det är ett jäkla meck och passande och inte kul för någon. Det gäller att ha stenkoll och jag har alltid minst en av dem inom synhåll.
Hanen är extremt väluppfostrad så säger jag NEJ så tittar han inte ens på tiken men vänder jag ryggen till så........
Tanken var att han skulle åkt tillbaka till sin riktiga ägare men av olika anledningar så fick vi inte ihop det innan höglöpet men jag tycker rätt synd om honom faktiskt.
 
Jag bor iofs större och har stora hundar. Skaffade hane efter tiken och en fördel är att han lärt sig att det inte är någon idé att intressera sig för löptikar.. Jag delade av mellan dom med kompostgaller, och det har varit väldigt lugnt..
Om du har möjlighet att dela av hemmet på något sätt under höglöp är det en fördel, då slipper du ha tummen i ögat på dom hela tiden.
 
Nar jag ar ute med mina i husbussen (rottis tik och malle) och rottisen loper delar jag av husbussen med en grind sa de inte kommer at varandra. Da husbussen ju kors langre strackor nar vi ar ute finns dar ocksa burar och under natten stangs dorren till burarna. Jag bogserar ocksa en bil bakom husbussen och nar jag ar ute under dagtid kommer alltid atminstone en av hundarna med mig, oftast bada.
Mallen kan oppna sin bur i "bussen", under natten skulle jag hora det sa da ar jag inte orolig, men jag litar inte en secund pa dem om jag inte har dem under uppsikt och nagra rottis/malle valpar ska vi INTE ha.
 
När jag bodde i lägenhet innan jag och sambon flyttade ihop var det mycket kompostgaller som gällde när hans tik löpte, och ffa att ha pli på hundarna. Även om det är kompostgaller emellan så ska verken tiken eller hanen stå där och sukta vid gallret och retas med den andra. Tiken ska inte stå och vända upp rumpan i gallret och hanen ska inte stå och slicka och gnälla för att han inte kommer åt. I min värld är det lika viktigt med pli på hundarna som med galler. Gallret/dörren/grinden ger en viss fysisk säkerhet, men det är den inlärda ordningen som bidrar mest till lugnet i huset upplever jag. Sen finns det ju vissar hundar som blir helt blockerade i skallen och då får man ta till andra metoder, men så länge reaktionerna är normala så funkar det bra upplever jag.
 
Han har inga problem när granntikarna löper förutom kan vara lite mer luktig ute. Han äter bra och gnäller inte.
 
Nar jag ar ute med mina i husbussen (rottis tik och malle) och rottisen loper delar jag av husbussen med en grind sa de inte kommer at varandra. Da husbussen ju kors langre strackor nar vi ar ute finns dar ocksa burar och under natten stangs dorren till burarna. Jag bogserar ocksa en bil bakom husbussen och nar jag ar ute under dagtid kommer alltid atminstone en av hundarna med mig, oftast bada.
Mallen kan oppna sin bur i "bussen", under natten skulle jag hora det sa da ar jag inte orolig, men jag litar inte en secund pa dem om jag inte har dem under uppsikt och nagra rottis/malle valpar ska vi INTE ha.

Jag skulle kanske ocksa saga att jag inte kan lita pa grindar och kompostgaller da mallen med latthet hoppar, sidlanges fran stillastaende, over ett hinder pa 1.10cm ... och tillbaka igen. Rottisen kan ocksa hoppa det utan problem, men agnar sig mera att ignorera och att flytta kompostgaller genom att bara ga in i dem.
 
Vi kommer ha hane och tik tillsammans men kommer inte kunna förlita mig på kompostgaller, hundarna kommer väga 50-65 kg som vuxna. :angel: Nu bor vi ju i villa vilket gör det lättare men ändå inte tillräckligt lätt! Har funderingar på att bygga en hundgård..
 
Jag har valt att enbart skaffa tikar just pga det. Min första råkade bli en tik, och även om jag sedan blivit kär i hanhundar så har jag inte tagit hem dem. Det känns osannolikt att jag skulle lyckas hålla isär dem på ett bra sätt vid löp, framförallt med tanke på att jag måste jobba och dessutom sover på nätterna. Det blir många timmar där jag inte kan ha stenkoll.
 
Är det någon särskild anledning till att du väljer att skaffa en tik? Framtida avelsplaner? Jag bor i och för sig inte trångt, men har två hanar (okastrerade) samt fyra tikar (en är kastrerad). Vid höglöp så är det stängda dörrar som gäller.
 
Nu har jag ju tur att bo lite större än så, så det finns gott om utrymme att separera hemmaboende hanen från tikarna inomhus när någon av dem löper och jag har dessutom möjlighet att skilja hundarna åt ute i hundgårdarna dagtid också, men om jag bodde väldigt smått, så skulle jag lämna bort hanen vid löp.
 
Jag bor iofs större och har stora hundar. Skaffade hane efter tiken och en fördel är att han lärt sig att det inte är någon idé att intressera sig för löptikar.. Jag delade av mellan dom med kompostgaller, och det har varit väldigt lugnt..
Om du har möjlighet att dela av hemmet på något sätt under höglöp är det en fördel, då slipper du ha tummen i ögat på dom hela tiden.
Tillägg, jag delade alltså av så att de hade ett utrymme mellan varandra. De fick inte stå och nosa på varandra och frestas, utan den ena var i köket och den andra i sovrummet, med en L-formad håll emellan, så dom såg inte ens varandra..
 
Är det någon särskild anledning till att du väljer att skaffa en tik? Framtida avelsplaner? Jag bor i och för sig inte trångt, men har två hanar (okastrerade) samt fyra tikar (en är kastrerad). Vid höglöp så är det stängda dörrar som gäller.

Jag gillar mer tikar än hanar, skaffade honom för att jag någon gång ville ha en hane.
 
Nu har jag ju tur att bo lite större än så, så det finns gott om utrymme att separera hemmaboende hanen från tikarna inomhus när någon av dem löper och jag har dessutom möjlighet att skilja hundarna åt ute i hundgårdarna dagtid också, men om jag bodde väldigt smått, så skulle jag lämna bort hanen vid löp.

Planen är att jag skaffar hundgård till hösten. Där kan ju en av hundarna vara.
 
Jag har varierat mellan att ha dom uppdelade i huset och att faktiskt ha hundvakt åt hanen. Det är ju bara några dagar det faktiskt är höglöp. Mina hanar har aldrig brytt sig något särskilt under det övriga löpet, men dom har också parat och vet vad det handlar om:)
 
Man kan ju stänga en dörr emellan också?

Javisst, om man nu har det så. Finns ju ettor där det bara finns ytterdörr och toalettdörr. Och jag personligen skulle inte vara bekväm med att låta en av hundarna bo på en stängd toalett eller höra pip, gnäll och krafs från hundar som vill till varandra under höglöp.
Det är ju inte säkert att varken tik eller hane tar det hela med ro. Men alla gör såklart som de vill :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 798
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 428
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 478
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp