tiken flyttar valparna

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare lundborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 241
L

lundborg

Jag har en tik som vill flytta sina valpar från valplådan upp till sin bur i vårat sovrum hela tiden.

hon har buren som sovplats i vanliga fall, men den är alldeles för trång att sova i nu med valparna..
hur hade ni gjort?

Valplådan är placerad nere på bottenvåningen i ett litet rum, och jag sover i soffan utanför.

kanske hon känner sig otrygg där nere?

Sv: tiken flyttar valparna

ska tillägga att de är endast 3 dagar gamla och är 2 st

vet inte riktigt om den får plats. det är en stor valplåda (SJ pall).. hon kanske tycker den är FÖR stor?
mamman är en dvärgpudel

Kan du inte ställa buren i valplådan? Eller buren precis utanför valplådan så hon bara kan hoppa in o ut?

nej, hon lägger valparna i buren då.
men jag har nu gjort ett tak av en filt som en koja över lådan, så jag hoppas att den nu "duger" Hon har iallafall lagt sig med valparna under där

Tydligen tycker inte hunden att det är för trångt.

Jag tror många gånger att vi i vår iver att "göra det mysigt" missar att en viktigt del för mamman är just att "boa". Även om vi har gjort barnsängar efter alla konstens hundregler.

Jag skulle låta henne vara i buren.

men en bur med galler kan bli tokigt om en valp fastnar

Gör det så enkelt som möjligt för alla! ;)

Vill tiken ha valparna i buren och det är säkert, låt henne ha valparna i buren.

Fäst en fäll eller liknande på burens insida som ett "spjäl-skydd" - om det behövs tråckla fast den med nål och rejäl tråd för att undvika att de kasar ner. (Ofta räcker det dock med lite kraftigare "klädnypor" för en så liten hund.)

/Swat

har ställt in hennes korg i vårat sovrum som hon haft i köket , som ett alternativ för henne. så OM hon flyttar dom dit så får hon väl vara där då.

i natt så kom hon med en valp där jag sov flera ggr och la den hos mig och skulle även hämta den andra...
jag sover i soffan utanför valprummet.
och jag kånkade in en madrass inatt och knöla ner mig bredvid valplådan! haha..
rummet är så litet så jag fick ha fötterna i dörrhålet :rofl::rofl:

igår gjorde jag en lite test. jag ställde hennes sovkorg som hon haft i köket uppe i sovrummet. Sen ropa jag på den andra vovven att det va läggdags. Båda kom och mamman lade sig i korgen.. så nu ligger hon i korgen i sovrummet och är helnöjd:D

ja, självklart tog jag ju upp valparna till henne förståss..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 258
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 119
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 939
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V