Till er med hund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Daun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 4 315
Sv: Till er med hund!

Ojdå :o Jag är ute med vovve på morgonen. Jobbar ca 4 h, kommer hem på lunch och är hemma en timme. Jobbar sedan ytterligare ca 4h och är sedan hemma hos vovve. Det här gäller mina barnlediga veckor. Mina barnveckor kommer det barn hem ca 14:40 som rastar och sällskapar vovve.

Jag vet att det här inte är ett superbra alternativ heller men det är iaf inte så jättemånga timmar i sträck. Så för mig var det nog eg. inte hundgården det handlade om, utan bara att vovve skulle vara utan matte o husse en hel dag.

Fast det är ju din hund också, utan husse och matte en hel dag, bara det att du har delat upp det i två omgångar... Det är väl ingen skillnad eller? det bara låter bättre...

Låter som om alla här har väldigt bra lösningar på ensam hemma problemet. tyvärr är det ju inte alla som har den lyxen.
Och ok då ska man kanske inte ha hund, men det känns verkligen inte som om alla kan ha denna lyx med att få hjälp från alla håll :smirk:
Självklart skulle jag ju få hjälp från vänner och släkt men det är ju tyvärr ingen som bor jätte nära direkt :(

Självklart ska man inte bara tro att hunden trivs i hundgård och självklart ska hunden vänjas vid det.
Hunddagis kan ju också vara ett alternativ.

Kanske kan du hitta någon pensionär eller annan som är hemma som vill ha lite sällskap av din hund?

Jag passar själv en tik som jag har "nytta av" som leksällskap för min hund. De har jätteroligt ihop, är ute i trädgården nästan hela dagen (inhägnad med hundkoja) och så går vi långpromenader.
När tiken far hem får jag chansen att träna min vovve på egen hand, så för oss är det att både att ha kakan kvar och att äta den, både ha en och två hundar...

Det kan vara värt en annons och se om intresset finns i ditt område... ;)

Fast det är ju din hund också, utan husse och matte en hel dag, bara det att du har delat upp det i två omgångar... Det är väl ingen skillnad eller? det bara låter bättre...
Jag tycker det är stor skilland på 8 h i sträck jämfört med 4 h men det är ju jag det :smirk:

Självklart ska man inte bara tro att hunden trivs i hundgård och självklart ska hunden vänjas vid det.

Jag tycker ändå att 8 timmar är på tok förlänge, jobbar ni 8 timmar ( heltid ? ) så blir det ju lite mer med tanke på färd till och från jobbet också...

Jag jobbar som personlig assistent och har ofta möjlighet att ta med vovven till jobbet om det inte är så att killen jag jobbar hos ska iväg på någon aktivitet. Annars har vi löst det så att mina föräldrar eller mormor och morfar har henne. Hon är bara 15 veckor så vi har inte börjat lämna henne själv mer än någon kort stund då och då.

Förhoppningvis börjar sambon jobba dagtid snart så då behöver hon bara vara ensam 1-2timmar då och då, annars blir det till att försöka hitta dagmatte.

Jag jobbar så olika, vissa dagar jobbar jag bara 4 timmar, vissa 8 timmar. Men om vi tar en 8 timmars dag, så antingen ligger Birk hemma, och får då ett ben innan jag sticker på jobbet, sen kommer jag hem efter 4 h och går ut med honom i ca 30 min, och sticker sen på jobbet igen. Min sambo är hemma hela dagarna eftersom han jobbar natt, men sover då tills jag kommer hem kl 4, så han räknar inte jag som sällskap direkt, även om Birk kanske känner att han har någon hos sig iaf.

Andra alternativet har varit att jag lämnat Birk, kommit hem på rasten, sen tagit med honom så att han fått ligga i bilen de sista fyra timmarna, (han älskar bilen). Då har jag haft möjlighet att gå ut med honom små pinkpauser ca 2 gr på de 4 h, + att mina brukare har fått leka lite med honom. (Jobbar på ett gruppboende)

Ja man kan ju se om det är någon som skulle kunna tänka sig att vara hunvakt när man är på jobbet, gäller bara att hitta någon som man verkligen kan lite på.
Vill även inte ha någon som ska "fostra" hunden åt mig, det vill jag gärna ta hand om själv.
Men som sagt hittar man några bra person så är det ju ett jätte bra alternativ.

Men vad tycker ni om alla dessa hundar som faktiskt bor i hundgård jämt, finns ju en hel del tjänstehundar, jakthundar,slädhundar m.m.
Som bara kommer ut för arbete, träning och rastning.
Jag kan ju kanske inte tycka att det är idealt heller eftersom jag själv vill ha hunden som en familjemedlem, men dom hundarna verkar ju inte vara för olyckliga tycker jag.
Verkar ju klara sig x antal tim själva, nu säger jag absolut inte att jag tycke det är bra vill bara höra vad ni tycker.

Som du säger så är det ju inte idealet att låta hunden vara själv i 8-9 h varje dag, 5 dagar i veckan.

Sen tror jag att är de 2 eller fler i tex en hundgård, så har de lite sällskap av varandra. Fördelen med en hundgård tycker jag, är att de kan titta på tex fåglar, människor osv. Är de bara hemma inomhus, så ser de ju ingenting!

Fördelen med en hundgård tycker jag, är att de kan titta på tex fåglar, människor osv. Är de bara hemma inomhus, så ser de ju ingenting!

Njae, inte alltid sant. :) Två av våra hundar sitter i soffan och tittar ut genom vardagsrumsfönstret. Massor av folk som går förbi och skulle det komma en katt så skäller den ena som en tok ... ;)

Den tredje ligger och sover (oftast) och den fjärde är med mig på jobbet.

Ibland turas de om vem som får åka och jobba.

Det förstås! :) Hos oss går det inte att göra så, för det passerar typ aldrig någon utanför våra fönster!

*svarar till TS genom att sno en knapp*

Jag och sambo jobbar heltid, har en GOldenvalp född 20 juni. Första veckan var vi hemma, sen fick han sitta med mig på jobbet en månad varje dag (arbetar på ett lugnt kontor, mestadels själv hela dagen med vovve). Nu är han här på kontoret två dagar i veckan, en dag hos en kompis med en Ridgeback, två till hos en granne med en schäfer och labbe att leka med. Tyvärr har grannen nu hoppat av helt utan anledning så vi söker efter ett alternativ som håller. Tills dess får han vara med lite mer på jobbet. Vill inte bolla omkring honom för mkt... Visst är det lite pyssligt med dagmammor när det skiter sig (som nu) men det är ju ett hållbart alternativ iaf.

På sikt ska han vara ensam halvdagar och med på jobb/hos dagmamma halvdagar. Alltså max 4h-5h ensam.

sitter lite med samma funderingar som TS.
min sambo jobbar 1v förmiddag 6-14, 1 vecka eftermiddag 14-22 och 1 vecka natt 22-6.
Jag börjar jobba oftast 9 eller 9,30. slutar som oftast 18 eller 19,30.
( vi har lite varierat schema så jag börjar även jobba 12, 13 och slutar 15,16,17...) lediga dagar mitt i veckor och varannan helg. min sambo är alltid ledig på helgerna.

Bor på en stor gård på landet med katt och 2 hästar. Granne med mina föräldrar. Min pappa är bonde hemma och äter 13 varje dag slutar runt 17 (har gården tillsammans med sin bror som bor på själva "bondgården" så jag är befriad i från kossor runt knuten ;) )
Min mamma jobbar oxå i affär börjar 9 och slutar 18. de båda kan hjälpa till med att rasta och hålla sällskap.
ev så skulle jag kunna ha hunden på jobbet (på lagret, en tjej hade det förrut funkade jätte bra!)

tvekar dock om vi är borta för mycket och att hunden skulle bli lämnad ensam för länge...?
skulle fungera att bygga hundgård om det skulle behövas..
så var tror ni? skulle det fungera för oss?

Min hund är ensam hemma (med katten som sällskap) ca 8-9 timmar varje vardag. När jag inte jobbar har jag alltid med mig hunden och vi hittar på många olika aktiviteter. Jag har inga barn, så hunden kommer i första hand. Det är självklart att vovven mycket hellre skulle vilja ha sällskap dygnet runt, men han klarar sig utmärkt så här också. Bodde tidigare i hus med stor hundgård, men han verkar trivar bättre av att vara inne på dagarna. Han är inte alls lika hysterisk när jag kommer hem, utan ligger på soffan och drar sig. Till skillnad från när han stod i hundgården, då han skakade och gnydde av upphetsning när jag kom hem.

I nuläget åker jag hem på luchen och tar en hastig promenad med honom, men håller på att jaga folk som kan gå ut med honom på en längre tur under dagen. Eventuellt ska ha få vara på dagis en dag i veckan.

Men vad tycker ni om alla dessa hundar som faktiskt bor i hundgård jämt, finns ju en hel del tjänstehundar, jakthundar,slädhundar m.m.
Som bara kommer ut för arbete, träning och rastning.
Jag kan ju kanske inte tycka att det är idealt heller eftersom jag själv vill ha hunden som en familjemedlem, men dom hundarna verkar ju inte vara för olyckliga tycker jag.
Verkar ju klara sig x antal tim själva, nu säger jag absolut inte att jag tycke det är bra vill bara höra vad ni tycker.

Hur ser man att en hund är lycklig vs olycklig ?

Jag kan bara tala för slädhundar och det är att slädhundar som arbetar i spann oftast har sin flock ( andra hundar ) och har inte alls samma behov av oss tvåbenta för att må bra.

Det går inte alls att jämföra med en vanlig familjehund..

Och jag tycker det är lika mycket fel att lämna en jakthund helt ensam i hundgård hela tiden och enbart nyttja den vid jakt..

Just nu är sambon arbetslös så han passar hundarna medan jag jobbar. Annars har vi alltid lyckats lösa det på nåt vis, och har det nån gång kört ihop sig så att hundarna skulle bli lämnade en längre stund (mer än 4 h) har mina föräldrar ställt upp som hundvakt. :bow:

Jag har med mig min hund på dagarna, iofs arbetar jag mellan 12.00-18.00 fyra dagar i veckan, alltid ledig på fredagar. Vissa dagar stannar han hemma men då blir det mellan 11.40 och 16.00 ca och det har inte varit några problem. Kan du inte kolla om det finns hundvakt i närheten? Många vill ha en hund att rasta och gå promenader med fast de vill inte skaffa egen.

jag har nog fått lära mig idag att en hund blir så bortskämd om den har husse/matte hemma jämt.

Jaha, vilken smartjan var det som droppade den kommentaren då?

Såklart en vuxen hund bör kunna lämnas ensam några timmar och det är därför man tränar det från valpstadiet...

Men att en hund skulle bli bortskämd för att den har husse/matte är hemma jämt måste vara årets "bästa" mening för att komma undan med att lämna hunden ...

Senast ändrad:

Kanske samma som berättade för mig att han kunde minsann låta bli att ta ut sin hund på 24 timmar och den kissade ändå inte inne. :crazy:
Kan väl hända att hunden är snäll och håller sig tills den blir blå. Men stackars hund! Fatta själv om man inte fick gå på toa på ett dygn. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 563
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 604
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 940
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka