Bukefalos 28 år!

Till er som kan något om jordbruk/odling

Tigertofflan

Trådstartare
Jag undrar varför man tar upp roten av purjolöken när man skördar den, istället för att skära av stjälken och låta den stå i jorden - och på så sätt få två skördar.

Jag satte en purjolök i ett glas vatten igår. Det har tagit sig drygt 3 cm sedan dess och verkar se ut att må helt okej så här långt. Med lite jord, ljus och värme lär den ju ta sig hur bra som helst? Varför tar vi upp roten ur jorden?
 
Jag undrar varför man tar upp roten av purjolöken när man skördar den, istället för att skära av stjälken och låta den stå i jorden - och på så sätt få två skördar.

Jag satte en purjolök i ett glas vatten igår. Det har tagit sig drygt 3 cm sedan dess och verkar se ut att må helt okej så här långt. Med lite jord, ljus och värme lär den ju ta sig hur bra som helst? Varför tar vi upp roten ur jorden?
Det går fortare och löken håller bättre efter skörd?
 
Det är många växer som egentligen är fleråriga mens säljs som ettåriga här.
Det beror en hel del på klimatet, växterna överlever inte utomhus. För hemmabruk kan man spara det mesta i både två och många år men i kommersiella sammanhang blir det alldeles för kostnadskrävande.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 202
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp