Bukefalos 28 år!

Tillägg av förnamn/mellannamn

Masqueradee

Trådstartare
Jag skulle vilja lägga till ett namn men förstår inte riktigt hur jag ska gå till väga och vad som räknas som mellannamn respektive förnamn. Mitt namn är idag uppbyggt så som jag kallar det "Namn" (tilltalsnamn), "Mellannamn" och ett "Efternamn". Jag vill alltså lägga till ett "mellannamn" men när jag läser på skatteverket uppfattar jag det som att det är endast tillägg av ett till efternamn som då blir ett mellannamn som ska göras där annars ska man vända sig till Patent- och Registreringsverket, vilka i sin tur säger att man där kan "byta ut, stryka, lägga till eller ändra stavning på ett förnamn".

Så ska jag vända mig till Skatteverket eller PoR-verket? Är det ett till namn/förnamn jag vill ha? Och har de tagit bort möjligheten att skaffa fler/ta bort namn nu? Jag tänkte nämligen försöka fixa tillägget av namn innan mitt pass går ut :)
 
Jag skulle vilja lägga till ett namn men förstår inte riktigt hur jag ska gå till väga och vad som räknas som mellannamn respektive förnamn. Mitt namn är idag uppbyggt så som jag kallar det "Namn" (tilltalsnamn), "Mellannamn" och ett "Efternamn". Jag vill alltså lägga till ett "mellannamn" men när jag läser på skatteverket uppfattar jag det som att det är endast tillägg av ett till efternamn som då blir ett mellannamn som ska göras där annars ska man vända sig till Patent- och Registreringsverket, vilka i sin tur säger att man där kan "byta ut, stryka, lägga till eller ändra stavning på ett förnamn".

Så ska jag vända mig till Skatteverket eller PoR-verket? Är det ett till namn/förnamn jag vill ha? Och har de tagit bort möjligheten att skaffa fler/ta bort namn nu? Jag tänkte nämligen försöka fixa tillägget av namn innan mitt pass går ut :)
Och jag begriper inte riktigt frågan?

Anna Pettersson-Andersson har
-Anna som förnamn
-Pettersson som mellannamn och
-Andersson som efternamn.

Som jag fattade det alltså. I min värld är mellannamnet en sorts efternamn.
Begriper jag din fråga rätt så skulle det innebära att du vill heta
Anna Berglund Pettersson-Andersson.

Vill du däremot heta
Anna Sabina Pettersson-Andersson så är det ytterligare ett förnamn du ska lägga till.
 
Och jag begriper inte riktigt frågan?

Anna Pettersson-Andersson har
-Anna som förnamn
-Pettersson som mellannamn och
-Andersson som efternamn.

Som jag fattade det alltså. I min värld är mellannamnet en sorts efternamn.
Begriper jag din fråga rätt så skulle det innebära att du vill heta
Anna Berglund Pettersson-Andersson.

Vill du däremot heta
Anna Sabina Pettersson-Andersson så är det ytterligare ett förnamn du ska lägga till.
Det är just begreppen jag förvirrade mig i, det är alltså ett förnamn till jag vill ha. Har du, eller någon annan, en aning om hur jag ska gå tillväga?
 
Har jag förstått det rätt att man kan ändra/lägga till gratis EN gång hos Skatteverket och vill man göra det igen så är det PoR-verket?
 
Jag fyllde i en blankett som jag hittade på Skatteverkets hemsida, skickade in den och efter ganska många veckor fick jag tillbaka ett papper från dem.

Jag la till förnamnet Cilla eftersom det faktiskt är vad jag kallas för det mesta.
 
Man kan lägga till ett förnamn och ett efternamn gratis.

Du kan inte ha ett förnamn som mellannamn. Syftet med mellannamn är att ersätta dubbelefternamn, man ska bara kunna ha ett efternamn och vill man ha två blir det första ett juridiskt mellannamn. Du måste ha någon anknytning till det namnet på samma sätt som till ett efternamn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: MML
·
Samhälle Ingen aning om jag lägger den här tråden rätt nu :o Ett litet problem har uppkommit plötsligt, och jag fattar inte varför eller vad som...
Svar
12
· Visningar
1 149
Senast: Bexzor
·
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 639
Senast: Raderad medlem 6459
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 680
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp