Tillåten utrustning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fredde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 985
F

fredde

Har inte TR till hands, men skulle behöva ha svar på vilken utrustning man får ha vid tävling, vad det gäller bett, skydd samt hjälptyglar.
Båda i hoppning och dressyr, vid tävling.
Sen, vad finns det som inte är tillåtet att rida på vid "vanlig" ridning?

Sv: Tillåten utrustning

i hoppning för häst får man ha vilka bett som helst bara dom inte skadar hästen, även hackamore är tillåtet
inga hjälptyglar utom martingal med löpande ringar är tillåtna
benskydd, boots mm är tillåtet

det är inte så noga definierat...."betsling är i princip fri" står de i TR och nån annanstans där står de nåt om att man inte får skada hästen.....

antar att det inte får ha vassa kanter el sånt.....men i princip kan man ju skada hästen med vilket bett som helst....

Okej, tack för det.
Är det någon som har koll på vad som gäller i dressyr?
Och finns det något som är förbjudet även vid träning?

Vad jag vet får du bara ha sadel och träns när du tävlar dressyr. Vanligt tränsbett (två eller tredelat) och from LA:5 (???) är det kandar som gäller.
Nu tävlar jag bara hoppning själv, så det kan vara något bett som jag har missat, men i princip är det detta som gäller.

Ullis

i dressyr ska sadeln vara av engelsk "typ" tror jag det står, dvs. engelsk dressyrsadel, en del har även ridit i hoppsadlar på lägre nivåer, tror det är mest för att få bort bomlöst osv. från dressyrbanan för att dom inte är spec. vackra att se på.
träns med aachen, engelsk eller remont-nosgrimma.
bett; tvådelat, tredelat, egg-bett, d-ringsbett där stängerna inte är längre än 7 cm (tror det är så långa dom får vara, har inte TR i handen direkt). på tredelade ska kulan i mitten vara rund och inte platt. sen är jag övertygad om att de har ändrat om lite fr.o.m. i år men jag kommer inte ihåg vad det var just nu.
inga benskydd eller liknande.
fr.o.m. regional ska du ha sporrar, de ska bäras rättvända och inte sarga hästen, annars får de vara konstruerade hur du vill ;)

*knapplån*

kolla i tråden om nya TR som ligger nålad på Dressyr, där står de en hel del om utrustningen

Om inte jag minns fel så har jag för mej att fast martingal är förbjuden i Sverige även vid träning. Är dock inte helt säker på detta!

Någon som vet?

Det finns nog ingen speciell utrustningsdetalj som är uttryckligen förbjudet att använda, men använder man något som skadar hästen så träder nog den vanliga djurskyddslagen in. Och då lär det nog vara bra allvarliga skador... :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 203
Senast: sweep
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
554
Senast: Ramona
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka