tillåtet att fota?

C

Chaandyy

( visste inte var jag skulle lägga tråden :S )

Jag är medlem på en sida
Där jag har en häst som heter Pascal, med en bild som JAG fotat på en hopptävling.
Hon säger först : ååh, du har snott den där bilden från mig, jag har tagit den.
Man ba: ehm, va?? :O
Sen så säger hon att det är hennes kusins häst, och anmäler mig? :s
NU VILL JAG VETA..OM DET ÄR TILLÅTET ATT FOTA BILDER PÅ EN HOPPTÄVLING? DET BORDE DET JU VARA!? :o

TACKSAM FÖR SVAR!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tillåtet att fota?

vet ej vad lagen säger, men personligen tycker jag att det är ohyfsat att lägga upp bilder på andra människor/hästar på internet. Själv skulle jag nog också ha reagerat, om än inte lika dramatiskt. Visst får du ta kort, men be om lov innan du lägger upp bilden.
 
Sv: tillåtet att fota?

Om det är hennes KUSIN så är det väl kusinen som ska anmäla och inte hon?

Vet inte vad lagen säger heller, men det är väl rätt vanligt att folk fotar på tävlingar och lägger ut bilderna, både privatpersoner och yrkesfotografer.
 
Sv: tillåtet att fota?

Dem som tagit själva fotot äger rätten till det. Oavsett vems hästen är.
 
Sv: tillåtet att fota?

Det finns väl någon regel/lag som säger att man får ta foto på i princip vad som helst, utan att be om lov först, men du får inte använda bilden du tagit hur som helst.

Jag kan inte se något fel i att lägga upp en hästbild, vissa tycker dock att man ska fråga om lov om man tagit foto på någon annans egendom. Är det människor med på bilden måste du be om lov.
 
Sv: tillåtet att fota?

Inte om det är taget i offentliga sammanhang vilket en hästtävling är.
 
Sv: tillåtet att fota?

Det är möjligt, det jag läste gällde nog för icke officiella sammanhang.
 
Senast ändrad:
Sv: tillåtet att fota?

KL

är inget kontrakt skrivet i förväg eller en stor skylt där det står endast för privat bruk så är fotot fotografens att göra som man vill med.

MEN jag kan inte se att det är ok att ljuga om innehållet i fotot, vilket det gärna blir på sådana hemsidor. Man ska inte skriva att man äger en häst som man inte äger eller hitta på nya namn mm.
 
Sv: tillåtet att fota?

Tror det står någonstans i TR att när man anmäler sig till en tävling godkänner man därmed att ev. bli fotograferad och få bilden/bilderna upplagda på nätet med namn på sig själv och hästen.

Du får fota vad du vill och göra vad du vill med bilden utan att fråga om tillåtelse av personen på bilden så länge bilden inte är kränkande på något sätt.
 
Sv: tillåtet att fota?

Jag anar vilken sida det gäller...

Men Ja, du får lov att använda alla dina bilder som du själv fotograferat. Har du själv fotat så äger du det som kallas för "Upphovsrätten", (på engelska copyright) dvs du gör vad du vill med bilden.

MEN

Du får inte publicera bilden ihop med identifiering -dvs ryttarens namn utan dennes tillåtelse. Det blir ett brott mot personuppgiftslagen, PUL.

Alltså vill du fotografera hästar på hopptävling och lägga upp på sidan är det helt ok, du får bara inte ange ryttarens namn.
 
Sv: tillåtet att fota?

( visste inte var jag skulle lägga tråden :S )

Jag är medlem på en sida
Där jag har en häst som heter Pascal, med en bild som JAG fotat på en hopptävling.
Hon säger först : ååh, du har snott den där bilden från mig, jag har tagit den.
Man ba: ehm, va?? :O
Sen så säger hon att det är hennes kusins häst, och anmäler mig? :s
NU VILL JAG VETA..OM DET ÄR TILLÅTET ATT FOTA BILDER PÅ EN HOPPTÄVLING? DET BORDE DET JU VARA!? :o

TACKSAM FÖR SVAR!!

nagra fragor.
Du HAR en hast, ager du hasten?
Hon?? Hon vem?? och kan "hon" bevisa att bilden ar hennes?
Kan hon bevisa att det ar hennes kusins hast? Varfor anmaler hon dig och for vad?
Angav du namnet pa ryttaren? Eller endast hasten? Och igen, ager du hasten?

Ditt inlagg ar lite rorigt men som andra sager, du kan tabild av vad som helst och bilden ar din. Men du kan inte ange ryttarens namn utan tillatelse..
 
Sv: tillåtet att fota?

Du har alltså typ en häst på stallet.se/liknande och använder en bild som du fotat på en tävling som bild till den?
Det skulle åtminstone jag tycka var konstigt även om du får lägga upp den.
 
Sv: tillåtet att fota?

Det är klart du får lägga ut bilder som du har tagit i offentliga sammanhang.

Däremot finns det väl mer eller mindre oskrivna regler.
Att lägga ut en bild och säga "det här är min häst" är ju faktiskt inte okej.
Lägger man upp bilder på andra personer/hästar bör man vara tydlig med var bilden är tagen och att det är bild på någon annan (ej namngivet).
 
Sv: tillåtet att fota?

Men om det är en spelsida med påhittade hästar är det ju inte samma sak som att låtsas att hästen är ens egen påriktigt. Jag ser inga som helst problem med att använda bilder på en sådan sida. Det är ju bara löjligt att klaga över sådant.

kl*
Och man får ta kort på andras saker. Ska man fråga om lov om man får publicera bilder man tagit på andras saker eller andra människor (på stan tex) skulle det vara helt omöjligt att vara fotograf. Att folk blir griniga över det har jag faktiskt ingen förståelse för alls.
 
Sv: tillåtet att fota?

Fast då kanske man ska förtydliga det någonstans, att bilderna är på någon annans häst/ar.
Och om någon reagerar så ska man givetvis ta bort det.

Löjligt eller inte. Medelåldern på liknande sidor är väl inte så hög? :angel:
Sen så kanske det inte är så kul om någon använder sig av ens häst när man själv gör eller vill göra det.
Min häst är liksom min häst, ingen annans, även om det bara är på låtsas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 676
Senast: Lhas
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 901
Senast: Habina
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 817
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Hej alla glada :banana: Jag har en fråga, jag visste inte i vilken tråd jag skulle ställa den här frågan i, men hoppas det är okej här...
2
Svar
25
· Visningar
4 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp