Tillåtet träns?

kaninälskare

Trådstartare
Är detta träns tillåtet på dressyrtävling? När jag kollat runt lite på fb och google har de 50% av gångerna kommit upp ett nej och 50% ett ja. I TR står det ju "tränsen ska bestå utav ett nackstycke, käkrem och nosgrimma" (har jag för mig)?

Varför skulle man inte få tävla i det?
 
Taget ur Dressyr TR
"Huvudlaget är sammansatt av nackstycke, sidostycken, käkrem och pannband."
Står inget om att nosgrimma som inte är hel inte skulle vara ok av det jag har läst! Tror faktiskt du inte ens behöver en nosgrimma för tävling av det jag har förstått!
Här är länken https://www.ridsport.se/globalasset...et/dokument/tr/tr-2019/tr_ii_2019_dressyr.pdf
sida 25
Tr ändras också 1 januari så skulle kunna va en ny regel!
Läs moment 3.1.2 (och 3.1.3, 3.1.4).
 
En fortsatt fundering på detta (jag hatälskar tävlingsregler, eller älskhatar beroende på hur man ser det)

  • I moment 3.1.2 står det "Träns består av huvudlag med nosgrimma, bett och tyglar ". I
  • I moment 3.2.2 står det sedan "Käkrem krävs, men käkremmen kan vara kombinerad med nosgrimman (micklemträns)."
  • I moment 3.2.5.1 står det "När träns används får nosgrimman spännas ovanför och/eller under bettet. Hög nosgrimma (engelsk), låg nosgrimma (remont), kombinerad nosgrimma (Aachen), pullarnosgrimma (Mexican) och kombinerade nosgrimmor (Micklem) är tillåtna.

Det står ju visserligen just micklemträns inom parentes, men var går gränsen för att käkremmen ska räknas vara kombinerad med nosgrimman? I TR verkar det ju som om de räknar att käkremmen på ett micklemträns är kombinerat med nosgrimman, eftersom de skriver just det. Men om man tittar på Lingustränset som @kaninälskare länkade till så sitter käkremmen på ungefär samma sätt. Betyder det då att den käkremmen också räknas som kombinerad med nosgrimman? Och om käkremmen är kombinerad med nosgrimman, är då nosgrimman kombinerad med käkremmen? För isåfall finns det ju rent tekniskt en rem även på andra sidan nosgrimman, som spänns ovanför bettet, och räknas den då som öppen? Micklem står ju som kombinerad nosgrimma i 3.2.5.1, är den kombinerad för att den har en nosgrimma som spänns både ovanför och under bettet eller är den kombinerad för att den har en nosgrimma som är kombinerad med käkremmen?
 
En fortsatt fundering på detta (jag hatälskar tävlingsregler, eller älskhatar beroende på hur man ser det)

  • I moment 3.1.2 står det "Träns består av huvudlag med nosgrimma, bett och tyglar ". I
  • I moment 3.2.2 står det sedan "Käkrem krävs, men käkremmen kan vara kombinerad med nosgrimman (micklemträns)."
  • I moment 3.2.5.1 står det "När träns används får nosgrimman spännas ovanför och/eller under bettet. Hög nosgrimma (engelsk), låg nosgrimma (remont), kombinerad nosgrimma (Aachen), pullarnosgrimma (Mexican) och kombinerade nosgrimmor (Micklem) är tillåtna.

Det står ju visserligen just micklemträns inom parentes, men var går gränsen för att käkremmen ska räknas vara kombinerad med nosgrimman? I TR verkar det ju som om de räknar att käkremmen på ett micklemträns är kombinerat med nosgrimman, eftersom de skriver just det. Men om man tittar på Lingustränset som @kaninälskare länkade till så sitter käkremmen på ungefär samma sätt. Betyder det då att den käkremmen också räknas som kombinerad med nosgrimman? Och om käkremmen är kombinerad med nosgrimman, är då nosgrimman kombinerad med käkremmen? För isåfall finns det ju rent tekniskt en rem även på andra sidan nosgrimman, som spänns ovanför bettet, och räknas den då som öppen? Micklem står ju som kombinerad nosgrimma i 3.2.5.1, är den kombinerad för att den har en nosgrimma som spänns både ovanför och under bettet eller är den kombinerad för att den har en nosgrimma som är kombinerad med käkremmen?
Det som länkats till i tråden har bara en rem under käkarna. Micklem och dylika träns har två, där den översta räknas som käkrem.
Du måste alltså ha en nosgrimma som har rem under käken/hakan på hästen + någon form av käkrem som kan sitta ihop med nosgrimman som vid micklem.
 

Liknande trådar

Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
733
Senast: Emiro
·
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 094
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
389
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
3 884
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp