Tillåtna sporrar?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Lancet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 281
Sv: Tillåtna sporrar?

Skit också.

Skrev fel. Men rörliga får de väll vara? Jag vet folk som tävlar på det i alla fall.

Attans att man inte har TR på jobbet. :angel:

har för mig det...

Haha, o jag hittar inte mitt, så går det när man städar:rofl:

nr 3,4,5 kan du rida med. (om samtliga snurrar!!)
hörnen är avrundade på nr 4
sen måste dom kunna snurra. Det finns alltså såna som inte kan det och dom får man ej ha.

frågade själv i ridsportbutik häromveckan. Och så länge hörnen va avrundade och ej kunde sarga hästen så va det ok.

Jag undrar om det inte är så att de MÅSTE snurra?

Edit: Såg att Stilett hann före. Då var jag inte helt fel ute alltså. :)

De är godkända, jag har sånna :p

I TR står det bara att det inte får sarga hästen, ingenting om att de måste rulla eller vice versa.

på stallbacken.com står det iaf:
"Om hjulsporrar används skall trissorna vara avrundade och kunna rotera" rotera = rulla

Ja du får tävla med dem (gjorde iaf förra helgen och ingen sa till iaf)

Saigon: jag upplever de iaf bättre än vanliga!! stor skillnad verkligen.

Hon piskade inte med svansen när jag gick på henne samtidigt som hon reagerade bättre på skänkeln! Så upplevde jag det iaf. Med vanliga sporrar kan damen gärna utnyttja att trycka mot högerskänkeln när det blir jobbigt men med dessa gjorde hon inte det. Tolkade det som att hon trivdes bättre med dessa!

Fick tipset att provade på mitt sto med massor humör och som blir väldigt arg när man ber henne om något och det är faktiskt enorm skillnad! Hon accepterar dessa på ett helt annat sätt. Tydligen så kallas de för stosporrar:angel::D

Mitt ponnysto tycker också mycket mycket bättre om dessa sporrar, synd att man inte får tävla ponnytävlingar med dem.

Jag upplever dom också mycket bättre än vanliga, som alla andra sagt så tar de flesta hästar jag ridit sporrar med trissa bättre. Eftersom trissan snurrar så minskar ju friktionen, upplever att man minskar spänningen genom det.

Upplever du att de är bättre än vanliga?

Jag gillar hjulsporrar för att de inte "sticker" hästen i sidan på samma sätt som en sporre med stum ände, utan glider lite mjukare på något vis.

På mina sporrar är dessutom hjulet infattat i en "kula", så det blir en ganska mild effekt av det också. Det är dock svanhalssporrar, så de ser ganska maffiga ut, och så klirrar de när man går...;) Men jag upplever dem som väldigt snälla mot hästen.

Jag upplever dom också mycket bättre än vanliga, som alla andra sagt så tar de flesta hästar jag ridit sporrar med trissa bättre. Eftersom trissan snurrar så minskar ju friktionen, upplever att man minskar spänningen genom det.

*trazel springer och köper*

Menar ni att det kan fungera på sur-ston?! :idea:

Jag har också sånna på min häst, han kan va ganska grinig, men på de funkar han väldigt bra.. och jag har tävlat med dem upp till msv och ingen har sagt nåt.. så det får man nog =)

Liknande trådar

Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 268
Senast: NilHe
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Mli
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
371
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 008
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka