Tillbehör, system kamera.

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Sandrocken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 822
S

Sandrocken

Fick en Nikon d40 i present på 16års dagen. Jag fick inga tillbehör till kameran så det ska jag få fixa själv.

Men ...
Vad ska man ha för något? Väska? objektiv? filter? minnes kort? rengörnings grejor? :confused:

Sv: Tillbehör, system kamera.

Väska är självklart bra att ha. Köp en så att du får plats med ett extra objektiv i.
Minneskort på minst 2 GB skulle jag rekommendera. UV-filter som skyddar objektivet tycker jag också är bra.
Du kommer att känna dig begränsad med det objektivet som följer med (om det är 18-55 mm) och kommer troligen att vilja ha ett med mer zoom. Tänk på att om du inte vill fokusera manuellt måste objektivet ha autofocusmotor i objektivet eftersom det inte finns i kamerahuset.

Jag har köpt en liten microduk och en liten sprayflaska hos optikern till att rengöra linsen med. Tar knappt någon plats och lätt att ha med sig i kameraväskan.

Tack för svaret! :bow:
Märkte faktiskt i dag ett det skulle vara riktigt bra med ett zoom-objektiv :crazy: Vart får man tag på ett bra med autofocosmotor? Finns det många att välja bland eller är det ganska begränsat?

Vart tipsad om ett Nikon AF-S DX VR 55-200 mm fast jag ser inte att detstår nånstans om autofocus morot på den ... Otillåten länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

AF-S betyder att det finns motor i objektivet. AF betyder att det har autofokus, men att det inte har en egen motor, utan det måste finnas i huset.
Det objektivet du nämner är ett prisvärt lågprisalternativ. Det är ganska ljussvagt, men funkar bra i bra ljus. Jag älskade mitt när det var nytt. Nu skulle jag absolut inte vilja ha det, så det beror på vad man jämför med.
Sedan är det inte mer zoom du vill ha, utan mer tele. :D:D

Fick en Nikon d40 i present på 16års dagen. Jag fick inga tillbehör till kameran så det ska jag få fixa själv.

Men ...
Vad ska man ha för något? Väska? objektiv? filter? minnes kort? rengörnings grejor? :confused:

Den kameratypen är jag intresserad av. Har du hunnit leka med den ännu? Ev funderat på fler objektiv? Har du något som du vet att du kommer att fota mycket- hundar, hästar...osv...kommer det att funka med att fota djur/människor i rörelse?

Många frågor- hoppas du kan svara såsmåning om! Jag är nyfiken..!

AF-S betyder att det finns motor i objektivet. AF betyder att det har autofokus, men att det inte har en egen motor, utan det måste finnas i huset.
Det objektivet du nämner är ett prisvärt lågprisalternativ. Det är ganska ljussvagt, men funkar bra i bra ljus. Jag älskade mitt när det var nytt. Nu skulle jag absolut inte vilja ha det, så det beror på vad man jämför med.
Sedan är det inte mer zoom du vill ha, utan mer tele. :D:D

I och med att är intresserad av denna kamera...vad skulle du rekommendera för "teleobjektiv" (heter det så?) till en kamera som den?

Det klargjorde en hel del :D Thank you! Absolut ny på det här med system så jag har inte riktigt koll på alla begrepp :smirk:

Sedan är det inte mer zoom du vill ha, utan mer tele.
Vad är det förskillnad på zoom och telezoom (ursäkta min okunskap..)

Den kameratypen är jag intresserad av. Har du hunnit leka med den ännu? Ev funderat på fler objektiv? Har du något som du vet att du kommer att fota mycket- hundar, hästar...osv...kommer det att funka med att fota djur/människor i rörelse?

Många frågor- hoppas du kan svara såsmåning om! Jag är nyfiken..!

1. Japp, jag har hunnit leka en hel del med den :D fast jag har inte speciellt stort minnes kort, eftersom jag ska byta det jag fick till mot ett större. Tog lite bilder i dag. Det här blev dagens bästa!
26504303.jpg

2. Ja, jag funderar på att köpa minst ett objektiv och jag vill helst kunna zooma och kunna komma närmare motivet.

3. Jag kommer nog fota mest hästar, hundar, människor, närbilder, landskap.. (ja, det mesta...)

4. I rörelse har jag inte hunnit testa än då det är MYCKET dåligt väder i lilla kumla :p:mad:

En kompis som köpte en D40 förra året rekomenderade den här åt mig eftersom den ska vara ganska lätt att använda. Jag har inte plöjt mig igenom instruktions boken än xD

1. Japp, jag har hunnit leka en hel del med den :D fast jag har inte speciellt stort minnes kort, eftersom jag ska byta det jag fick till mot ett större. Tog lite bilder i dag. Det här blev dagens bästa!
26504303.jpg

2. Ja, jag funderar på att köpa minst ett objektiv och jag vill helst kunna zooma och kunna komma närmare motivet.

3. Jag kommer nog fota mest hästar, hundar, människor, närbilder, landskap.. (ja, det mesta...)

4. I rörelse har jag inte hunnit testa än då det är MYCKET dåligt väder i lilla kumla :p:mad:

En kompis som köpte en D40 förra året rekomenderade den här åt mig eftersom den ska vara ganska lätt att använda. Jag har inte plöjt mig igenom instruktions boken än xD

Fint foto!

Då kanske detta skulle vara en kamera för mig med.. Jag funderar på att köpa ett extra objektiv från början...det finns visserligen olika "paket-erbjudanden" i olika affärer, ska höra mig för vad det är för typ av zoom/tele då.

Jag har en D40x, som jag haft i ca 1½ år. Förutom kit-objektivet har jag ett nikon 55-200, nikon 14-24 (vidvinkel), samt ett Tamron 18-200. Kan varmt rekommendera Tamrons objektiv att börja med, jag fotar mycket hästar och hundar, och då är det behändigt med ett objektiv som klarar såpass olika avstånd som ett 18-200 gör. Det är inte alltid man vill ställa sig och byta objektiv mitt i ett ridhus :p

Dock är alla utom vidvinkeln såna som lämpar sig bäst för utomhus- eller blixtfoto, kikar själv efter ett med bättre ljusinsläpp för att fota i ridhus.

Apropå blixt så kan jag rekommendera SB-400, den ser inte mycket ut för världen men blixtrar bra och klarar seriebildtagning bättre än vad storebror SB-600 gör, klarar sig dessutom i evigheter med sina två batterier.

I och med att är intresserad av denna kamera...vad skulle du rekommendera för "teleobjektiv" (heter det så?) till en kamera som den?

Vad man rekommenderar beror ju på vad du är ute efter. Ju längre brännvidd(tele), ju ljusstarkare och ju skarpare det är, desto dyrare är det. Jag har ett Nikon 70-200 2,8 VR. Ett helt fantastiskt objektiv, som också kostar därefter. Ska du inte direkt fota i dåligt ljus, kan 55-200 fungera bra, iallafall tills vidare. Tamrons 20-200 2,8 är det många som gillar, och det är ju betydligt billigare än Nikons motsvarighet, men betydligt dyrare än 55-200. (Vilket det ska vara, eftersom det har mycket bättre ljusinsläpp=bländarvärde.)
Ett sätt att hålla nere kostnaderna, men ändå satsa på kvalitet, är att köpa fasta objektiv istället för zoomobjektiv. Nikons 105 2,8 har jag, och det är super. Sigmas 150 2,8 har mycket bra rescensioner, och jag valde mellan det och Nikon 105 när jag till slut valde 105:an.
Nikons 80-200 2,8 finns begagnat att köpa ibland, och ska vara ett mycket bra objektiv.

Det klargjorde en hel del :D Thank you! Absolut ny på det här med system så jag har inte riktigt koll på alla begrepp :smirk:

Vad är det förskillnad på zoom och telezoom (ursäkta min okunskap..)

Absolut inget att be om ursäkt för. Man lär sig genom att fråga, och jag har inte hållit på med systemkamera speciellt länge själv. Men jag har frågat!:D
Det finns fasta objektiv, och zoomobjektiv. Att det är ett zoomobjektiv, betyder att du har flera brännvidder i samma objektiv. Tex 55-200 som nämns i tråden. Då kan du gå från brännvidden 55mm, som är ett "normal"objektiv, till 200mm, som är ett teleobjektiv. Självklart har du då alla brännvidder däremellan på det objektivet. Jag har tex en vidvinkelzoom. Där är zoomomfånget 12-24mm. 12mm är alltså det kortaste brännvidden, 24mm den längsta jag kan få med det objektivet.
Mitt 105mm objektiv är fast, och har alltså bara den brännvidden.
Många fotar i ridhus med Nikon 50 1,8, som är ett fast objektiv.

jag håller också med om att extra blixt är overderligt, men perosnligen skulle jag kasta på lite mera pengar och köpa en Nissin Di-622 istället för nikon Sb-400, mycket starkare och mitt exemplar har fungerat felfritt i snart ett halvår.

dessutom är det runt samma prisklass där med, 11-1200kr

Starkare, då bländar man ju de stackars motiven :D Har även en SB-600 men fotar man djur med den är det bara första bilden som blir bra, sen brukar de blunda på resten...

Sant det :) Fast det funkar inte på hundutställningar, som ofta hålls i ridhus eller ishallar vintertid. Annars är det guld värt att kunna vinkla upp blixten.

Absolut inget att be om ursäkt för. Man lär sig genom att fråga, och jag har inte hållit på med systemkamera speciellt länge själv. Men jag har frågat!:D
Det finns fasta objektiv, och zoomobjektiv. Att det är ett zoomobjektiv, betyder att du har flera brännvidder i samma objektiv. Tex 55-200 som nämns i tråden. Då kan du gå från brännvidden 55mm, som är ett "normal"objektiv, till 200mm, som är ett teleobjektiv. Självklart har du då alla brännvidder däremellan på det objektivet. Jag har tex en vidvinkelzoom. Där är zoomomfånget 12-24mm. 12mm är alltså det kortaste brännvidden, 24mm den längsta jag kan få med det objektivet.
Mitt 105mm objektiv är fast, och har alltså bara den brännvidden.
Många fotar i ridhus med Nikon 50 1,8, som är ett fast objektiv.

Tack för inlägget :bow: Känns som att jag har lite mera "hum" om det här nu :p

köpte en väska till kameran i går! Vi skulle ha haft ett minneskort men han i butiken tyckte att vi skulle vänta tills dom fått in "snabbare" minnes kort, så jag får köra med mitt gamla på 1G och så hur långt det räcker :crazy:

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 694
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 421
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år... 30 31 32
Svar
631
· Visningar
43 374
Senast: norrsol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka