tillbyggning av stall

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare zillax89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 170
Z

zillax89

Yep, hade velat mura till en del så stallet blev större, ca... 24 kvadrat, men hur mycket kan det kosta och visst behöver man inte bygglov till det? har hört att man inte behöver bygglov om man inte skall bygga större än 40 kvadratmeter?

Sv: tillbyggning av stall

Hej,
Räkna med en kostnad på ca 2-3,000 kr/kvm.
Om du behöver bygglov beror dels på hur du bor och dels på hur stor den befintliga byggnaden är. Sedan beror det också på hur många boxplatser totalt det blir om du behöver prövning på Länsstyrelsen. Men kolla med din kommun ang bygglov lr ej.
/Jezz

Oj, då kostar alltså en sån tillbyggnad runt 50 000 ???

det är bara en box och en stallgång.

Men hur gör man det? VEM ringer man? Dock dröjer det innan jag skall göra de men vill ju ta reda på hur de funkar osv

Om du efter tillbyggnaden inte kommer att få plats med fler än fyra hästar totalt på fastigheten borde du väl inte behöva ha tillstånd, såvida du inte bor i tättbebyggt område. Vi är snart klara med vårt stall med 2 boxar och har inte sökt vare sig tillstånd eller bygglov. Kolla med kommunen, Jordbruksverket, Hushållningssällskapet?

Oj, då kostar alltså en sån tillbyggnad runt 50 000 ???

det är bara en box och en stallgång.

Men hur gör man det? VEM ringer man? Dock dröjer det innan jag skall göra de men vill ju ta reda på hur de funkar osv

Nej, det blir tre boxar totalt då vi redan har två... eller ja, vi skall ju bygga en tredje nu som vi kan bygga utan tillbyggnad men så fort vi har tid och pengar skall vi bygga ut och då blir den tredje boxen som vi skall bygga nu - sadelkammare.

Jo jag har också uppfattat det som det, att man ej behöver bygglov eller så ifall det inte är mer än 40 kvadrat eller mer än 4 boxar. Men får väl kolla upp det där. Bor ej i tätbebyggt område.

Hmm då vi har ett stall som står tomt precis jämte det stall vi använder. Har varit svinhus en gång i tiden.
När vi hade djurskyddsinspektören frånkommunen här på sånt där besök de gör hmmm vart 5e år? Ja iallafall besöker de alla som har 4 hästar el. fler i vår kommun. Så frågade jag henne vad vi behövde göra för att ha "godkänt" för att få bruka stall 2 som vi kallar det till lösdrift.
Enligt henne måste vi söka förprövning/tillstånd att ändra , bygga om. Detta är en byggnad på ca 110 kvm och vi har helt enkelt bara tänkt gjuta upp spaltgolvet och ta ut inredningen.... Det var till länstyrelsen vi skulle vända oss.

Vi har ännu inte bestämt hur vi ska göra. Idag förvarar vi spån samt div annat bra och ha där.....

Gira

Hej,
Räkna med en kostnad på ca 2-3,000 kr/kvm.
Om du behöver bygglov beror dels på hur du bor och dels på hur stor den befintliga byggnaden är. Sedan beror det också på hur många boxplatser totalt det blir om du behöver prövning på Länsstyrelsen. Men kolla med din kommun ang bygglov lr ej.
/Jezz

2 - 3000 spenn pr kvm är rimelig om du har hyrt in snickare att göra det, gör ni det sjölv räkker det med 1000 kr kvm

2 - 3000 spenn pr kvm är rimelig om du har hyrt in snickare att göra det, gör ni det sjölv räkker det med 1000 kr kvm

okey, inte så farligt. För det är ju golvet som skall gjutas och väggarna som skall muras. Eftersom det andra huset är av kalk kanske tillbyggnaden också vara de annars kanske de ser lite lustigt ut.

Kolla med Länsstyrelsen innan ni gör någonting alls, det har blivit mycket tuffare regler för häststall nu!

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 654
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 173
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 126
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka